Nvidia | IBM | Superpočítače

Američané ukázali superpočítač Summit. Měla by to být nejrychlejší mašina planety

Spojené státy se možná po šesti letech opět vrátí na vrchol žebříčku TOP500, který dvakrát do roka sestavuje tabulku pětiset nejrychlejších superpočítačů planety. Podobu toho červnového se sice dozvíme až za pár týdnů, Nvidia a amerického ministerstvo energetiky se však předčasně pochlubily mašinou Summit.

Summit je… Úctyhodný. Armáda rackových skříní propojených rychlou optickou kabeláží se skládá z 4 608 základních výpočetních jednotek. Každá z nich obsahuje dva procesory Power9 od IBM a šest grafických procesorů pro náročné výpočty Tesla V100 od Nvidie. Celá mašina tedy dohromady disponuje 9 216 serverovými procesory a 27 648 špičkovými grafikami.

Nový superpočítač Summit sídlí v Národní laboratoři Oak Ridge (ORNL), kteoru spravuje americké federální ministerstvo energetiky. O výkon se starají procesory Power9 od IBM a GPU/A.I. procesory Tesla V100 od Nvidie.

Oficiální skóre ve standardizovaném testu Linpack, se dozvíme až později, Nvidia se však chlubí, že má mašina konstrukční výkon až 200 PFLOPS (200 biliard výpočtů za sekundu), což by mohl být až dvojnásobek výkonu současné globální jedničky – čínského clusteru Sunway TaihuLight.

V případě A. I. výpočtů v oblasti strojového učení a neuronových sítí pak bezmála 30 tisíc optimalizovaných grafik dosáhne výkonu až 3 EFLOPS (3 triliony výpočtů za sekundu). Zde je vyšší výkon dán jinou a méně přísnější metodikou testu.

Procesor pro grafické a A.I. výpočty Nvidia Tesla V100

Nvidia na svém blogu přirovnává obří výkon Summitu k tomu, jako by každý člověk na planetě spočítal jeden matematický příklad, třeba 3 + 5, za jednu sekundu (1 FLOPS = jeden výpočet za sekundu). Summit je tak rychlý, že za jedinou sekundu spočítá to, co by všichni lidé na planetě dohromady počítali zhruba 15 let.

Summit zabere plochu dvou tenisových kurtů (520 m2) a vědci jej budou používat třeba k výzkumu rakoviny a medicíně obecně, nebo třeba ke studiu a simulacím fúzních reakcí. Díky masivnímu nasazení procesorů Nvidie optimalizovaných pro A.I. se počítá s nasazením neuronových sítí a strojového učení.

Diskuze (8) Další článek: Jako by se řítil k Zemi! Fascinující video ukazuje Měsíc z neuvěřitelné perspektivy

Témata článku: Počítače, Nvidia, Procesory, Grafické karty, Strojové učení, IBM, Neuronová síť, Superpočítače, Federální ministerstvo, Výpočet, Spojené státy, Nový superpočítač, Super, Planeta, Standardizovaný test, Vysoký výkon, Americké ministerstvo, Jediná sekunda, ORNL, Sunway TaihuLight, Serverový procesor, EFLOPS, Trilión, Matematický příklad, Konstrukční výkon

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 1

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 148

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15