Američané touží „nenasytně“ po kvalitním Internetu

Divné: provideři krachují z nedostatku peněz, zatímco jejich zákazníci vyžadují jejich služby.
Internetové společnosti stále často krachují, nebo se nedokáží „zmátořit“ z nedobré finanční situace, a všeobecná malátnost „nové ekonomiky“ pokračuje. Před jejím úplným zatracením ze strany finančníků jí brání jeden důležitý fakt – zákazníci, tj. jak konzumentská veřejnost, tak lidé ve svém zaměstnání, využívají Internet stále víc, nehodlají se jeho užívání vzdát a naopak jsou velice hladoví po nových nabídkách, nových technologiích, novém obsahu, vysokorychlostním připojení a podobně. Tradiční ekonomické poučky říkají, že jakmile existuje silná poptávka, objeví se nabídka a podnikání se bude dařit. Internet se ale projevuje jako jakási zapeklitá výjimka.

Dobrým příkladem je na jedné straně hlad Američanů po využívání k Internetu a na druhé straně krachující společnosti, které toto připojení nabízejí a zprostředkovávají: několik firem už zemřelo a i nejsilnější provozovatel těchto služeb, který je doslova synonymem pro vysokokapacitní připojení, firma ExciteAtHome (@Home), je zralá na bankrot. I laik by si řekl: tak ať zvednou ceny, když po jejich službách zákazníci tak touží, a nebudou prodělávat, ne?

Podle studie Dataquestu dnes 65 miliónů amerických domácností, což reprezentuje 61 % všech domácností v USA, využívá Internet „aktivně“ (tj. často a intenzivně); to je vzestup 8,4 % za půl roku. Devadesát procent z nich se vyjadřuje, že bude v tomto trendu, tedy stále aktivnějším využívání Internetu, pokračovat. Výzkumníci to komentují, že zatímco firmy trošku zpomalily investice do Internetu, domácnosti po něm naopak projevují „nenasytný hlad“.

Problém je, že zákazníci přece jenom zatím netouží po vysoce kvalitním připojení k Internetu a stačí jim „to nejobyčejnější“, tedy levné dial-upové paušály nebo dokonce i některé pokusy o zdarma připojení (bez paušálu, bez poplatků), které obvykle trvají jenom pár měsíců – zákazníkovi to nevadí, připojí se jinudy. Zájem o vysokorychlostní připojení k Internetu není malý, ale klesá – to je varující signál: např. AT&T připojilo v posledním čtvrtletí jen polovinu lidí co za stejný kvartál loňského roku vysokorychlostně, Verizon hlásí pokles „ob kvartál“ z 190 000 na 120 000 atd. Jedná se samozřejmě o nově připojené uživatele, nikoli o celkový počet lidí užívajících vysokorychlostní Internet: celkový počet roste, ale trh se rychle sytí.

Příčiny? Zřejmě dvojí. První je neklesající cena za vysokorychlostní připojení, daná právě tím, že firmy příliš mnoho proinvestovaly v očekávání rychlejšího nástupu těchto technologií, nyní nastává doba splátek půjček, která nutí „škudlit“ jak to jde – ceny dolů nemohou jít. Druhá, možná důležitější příčina spočívá v nedostatečné nabídce. Žádná interaktivní televize se zatím nekoná, sem tam si zákazník může pustit nějakou videoukázku nebo poslouchat rádio po Internetu, ale v čem je tato nabídka tak nepřemožitelná, když každý Američan má tak jako tak doma kabelovku se stovkou simultánních kanálů a do éteru v okolí vysílají desítky rozhlasových stanic? Paradoxně jedinou „killer application“ ve vysokorychlostním Internetu je pirátství – stahování a užívání autorských děl, nelegálně šířených po Internetu. Jenomže na megabitové lince lze mít během týdne doma stovky programů i her a desetitisíce hudebních skladeb: více, než se dá za pár let přehrát nebo oposlouchat. To je něco, co vám televize ani rozhlas nedá – jenomže tak si rozkvět Internetu podnikatelské firmy jistě nepředstavovaly.

Diskuze (11) Další článek: Provize za přístup k internetu není podle ČTÚ spravedlivě stanovena

Témata článku: Internet, Killer, Laika, Éter, Půjčka, Malé rádio, Televize doma, Program televize dnes, Američan, Bankrot, Kvalitní internet

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vznikají filmové efekty

Test ATX skříní a externích disků

Znáte svá práva při reklamaci?

Průvodce první instalací NASu