America Online zvyšuje příjmy, ale zlaté časy jsou pryč

Vzor všech internetových podnikatelů neplní svá vlastní očekávání a na doby stoprocentních meziročních nárůstů může zapomenout
Každý internetový podnikatel v menších zemích má, nebo alespoň měl, svůj Svatý Grál – nedostižný vzor obvykle v USA, ve své době obdivovanou a bohatou firmu, ke které se snažil co nejvíce přiblížit, a zejména to takto prezentoval před investory a dalšími partnery („české Yahoo“, nebo „český Amazon“ atd.). Dnes se řada českých podnikatelů ke svým bývalým velkým vzorům příliš nehlásí a říkají naopak, že sice dělají podobné věci, ale nechtějí dopadnout jako Amazon. Orwell by měl radost.

America Online (AOL, též AOL Time Warner) ale vysněným vzorem zůstává. Firma dokázala na pevném základu poskytování připojení vybudovat či jinak získat další služby, komerci a obsah, a je prakticky neohrozitelná v kralování na zejména americkém Internetu, je navíc vysoce profitabilní.

To je ale víceméně vše, co se pro chválu tohoto giganta dá říci. Za poslední kvartál firma zaznamenala příjmy ve výši 9,2 miliardy dolarů, což je ale jenom nepatrný nárůst proti stejnému období loňského roku, kdy příjmy činily 8,9 miliardy. Internet se stále považuje za velice mladý a rychle rostoucí svět, ale toto je varovný signál – že by zde byl strop možných příjmů? To je jistě zlé znamení. Profit dosáhl 2,5 miliardy, o 20 % více než před rokem – to je lepší, ale také žádný zázrak, a navíc se zde opět promítá účetní kouzelnictví: se započtením různých „mimořádných výdajů“ („charges“) se z krásného profitu stane... ztráta ve výši 734 milionů dolarů.

Protože AOL je dnes rozsáhlým konglomerátem, jehož část „Time Warner“ je mediálním gigantem kamenného světa, je dobré se podívat na to, jaké složky příjmů tvoří celkovou, skoro desetimiliardovou hromadu. Příjmy za připojení z Internetu (dvacetidolarové paušály) tvoří 2,9 miliardy a oproti loňskému roku vzrostly o 10 % - též nic světoborného. AOL má dnes 30,1 miliónů lidí, kteří jsou přes firmu připojeni k Internetu, a, což je docela zajímavé, celkem 3,9 miliónů lidí připojených k Internetu po kabelu, tj. vysokorychlostním připojení (už aby to bylo masově i u nás).

Hůře se dařilo příjmům z reklamy a e-komerce, které jen o procento překonaly svá loňská čísla; v tom je ale započtena i neinternetová reklama (Time Warner je vydavatelem velké řady tištěných médií), která klesla o jedno procento.

Zdá se, že světový internetový gigant opravdu trošku narazil hlavou na strop – na to, co je možné v současném prostředí a za současných podnikatelských modelů, které firma využívá, realizovat. Burzovní analytici to hodnotí se smíšenými pocity: „je dobře, že alespoň vy ukazujete, že se na Internetu dá podnikat se ziskem. Ale neočekávali jsme, že se váš růst tak brzy zastaví“.

Diskuze (1) Další článek: Computer 15-16/01

Témata článku: Internet, USA, Time Warner, Příjem, Čas, Time, Smíšený pocit, Orwell, America Online, Zázrak, Současné období, Profit, Podnikatelský model, Stejný vzor, Velký vydavatel


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

Zahodil jsem Windows, přešel na Linux a nezbláznil se z toho

** Měsíc jsem se nedotkl Windows a byl závislý jen na Linuxu ** Jaká byla pozitiva a negativa přechodu? ** Se kterými aplikacemi jsem (ne)zápasil a které bych doporučil?

Lukáš Václavík | 244

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 81

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj počtu nakažených onemocněním Covid-19 v Česku ** Mapa podle okresů, počty testovaných, přehled podle věku ** Průběžně aktualizované grafy

Marek Lutonský | 158


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest televizí do 25 000 Kč

Nejlepší herní klávesnice

Srovnání správců hesel

Jak upravit fotky pro tisk