Při uvedení nových desktopových grafických karet řady GeForce RTX 3000 od Nvidie se objevila kontroverzní situace kvůli malé kapacitě grafické paměti. Týkalo se to hlavně u modelu GeForce RTX 3080, který má jen 10 GB GDDR6X, zatímco GeForce RTX 2080 Ti měla 11 GB. Jediným modelem s velkou kapacitou je GeForce RTX 3090, který ale vzhledem k ceně cílí na zcela jiný segment než běžné hráče.
Už při testech se ukázalo, že 10 GB paměti je dostatečných pro hraní většiny současných her při rozlišení 4K a maximální kvalitě obrazu i s tím, že je většinou výkon přes 60 snímků za sekundu. Ostatně tak zní i marketingové materiály od Nvidie.
AMD s novými grafikami Radeon RX 6000 ale zvolilo jiný přístup, všechny tři modely mají stejně velkou kapacitu paměti GDDR6 – 16 GB. Nyní se ale ukazuje, že tento tah byl velmi chytrý.
Vývojáři chystané hry Godfall totiž oznámili, že pro hraní hry ve 4K s Ultra HD texturami (4K × 4K) je nutné mít grafickou kartu s minimálně 12 GB videopaměti. Majitelé drahé GeForce RTX 3080 tedy ostrouhají a nebudou mít k dispozici maximální kvalitu, což vzhledem k ceně za tuto kartu rozhodně není dobrá zpráva. Hra přitom běží na Unreal Enginu 4 s podporou DirectX 12 Ultimate a využívá ray tracing Microsoft DXR 1.1 nebo třeba Variable Rate Shading. Hra vyjde už 12. listopadu.
Tato zpráva zároveň jistě podpoří prodeje Radeonu RX 6800 XT, která je přímým konkurentem a je ještě o kousek levnější.
Dle posledních zpráv Nvidia navíc zrušila uvedení vylepšených modelů s větší kapacitou paměti. Bude zajímavé sledovat, jestli se chystané moderní hry budou ubírat podobným směrem, protože je nutné počítat s tím, že i nové herní konzole mají rychlé paměti s kapacitou 16 GB, které jsou sice společné pro procesor i grafiku a navíc část vezme operační systém, ale i tak budou mít vývojáři k dispozici mnohem větší množství paměti než u minulé generace a budou méně optimalizovat.
Uvedení grafických karet Radeon RX 6000
Pokud vám představení uniklo, můžete si ho pustit přímo zde: