Amazon.com zase hlásí profitabilitu a růst nákupů

Internetový obchodník překonal odhady a troufá si na víc. Proč jen u nás nemáme Americkou poštu!
Kdy má obchodník profitovat, když ne v předvánočním nákupním šílenství? I Amazon to dokazuje – ve své historii dokázal ohlásit zisk vždy jen v čtvrtém čtvrtletí, kdy lidé nakupují jako diví a příliš nehledí na ceny.

Firma ohlásila zisk ve výši tří miliónů dolarů (loni v posledním čtvrtletí 5 mil. dolarů) při obratu 1,43 miliardy (loni 1,12 miliardy). To je samozřejmě úplně nepatrný, skoro zanedbatelný zisk; při vykázání „pro forma“ zisku ale je výsledek lepší – 75 mil. oproti 35 mil. loni. Amazon rovněž hlásí zvýšení „přítoku peněz“; zatímco loni ještě finance z firemní pokladny odtekly (170 mil.), letos byl už jejich příliv kladný a to ve výši 135 mil. dolarů. To je zvlášť potěšitelná zpráva, protože Amazon byl loni v podezření, že mu hrozí bankrot – nedostatek peněz v kase. Pro forma profit, kterým se Amazon chlubí raději než čistým ziskem, není žádný produkt „kreativního účetnictví“, ale vyjádření schopnosti profitovat z operací: jsou odečteny některé výdaje, které s vlastním podnikáním „maloobchodu“ nemají mnoho společného, jako jsou různé akciové kompenzace atd.; našinec by řekl „má dáti-dal“ a není moc daleko od pravdy.

Důležitý je výhled Amazonu do budoucna, přinejmenším pro letošní rok. Firma si troufla zvýšit své předchozí odhady: letos neporoste o 10 %, jak očekávala, ale přinejmenším o 15 %, a hodlá příští rok dosáhnout úctyhodného obratu 4,2 miliardy dolarů. Důvodem zvýšeného optimismu jsou mimořádně podařené předvánoční nákupy – to je jev, kterého si s překvapením všimli i ostatní internetoví prodejci a nezávislí analytici. Předvánoční nákupy samozřejmě jsou výrazně vyšší než jindy, ale na Internetu to platí ještě ve větší míře – jakoby i lidé, kteří celý rok na Internetu nenakupují, si na konci roku řekli „a dost, do toho blázince a davů nevkročím, objednám v klidu na Internetu“. Bylo to ostatně poznat i na inzertních kampaních českých internetových obchodů – řada z těch, kteří po celý rok s inzercí šetřili, se rozhodli zabojovat o zákazníky právě před Vánocemi.

Zajímavé je rovněž se podívat na tržní podíl Amazonu v celém e-komerčním segmentu. Podle BizRate.com se předloni v posledním kvartále na Internetu utratilo 12,4 miliardy, Amazon z toho utržil 1,12 mld, což odpovídá tržnímu podílu 9 %. O posledních Vánocích to bylo celkem 17,4 mld, Amazon 1,43 – tržní podíl se tedy snížil na 8,2 %. Amazon, jakkoli to je gigant a světová jednička, tedy drží jen osmiprocentní podíl, který navíc průběžně klesá – prostor pro e-komerci i mimo Amazon je obrovský a stále se rychle zvětšuje. Amazon dále vyhlásil za trvalé poštovné zdarma u zásilek přesahujících 25 dolarů (720 Kč!) a jeho šéf Bezos říká, že toto opatření je klíčovým faktorem úspěchu a růstu obratu. To dobře vědí i vedoucí českých internetových obchodů, ale Amazon si tímto způsobem následovat nedovolí, a většinou ani dovolit nemohou: výška poštovného, kterou mu účtuje místní faktický monopolista, tomu brání. V Americe ani nevědí, jak můžou být rádi, že tam nekraluje Česká pošta – když je schopna chtít při české úrovni platů chtít své nehorázné sumy při přepravě napříč naší třistakilometrovou zemičkou, kolik by chtěla při platech amerických a při přepravě dlouhé pět tisíc mil, napříč americkým kontinentem?

Diskuze (26) Další článek: NVidia se zase kamarádí s Microsoftem ohledně XBoxu

Témata článku: Dlouhá historie, Kladný ohlas, Obrovské peníze, Bezos, Poslední rok, Dave, Plat, Obrovské překvapení, Poslední odhad, AMA, Růst, Předchozí odhad, Americký kontinent, Celý rok, Nákup, Bankrot


Určitě si přečtěte

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 31

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

USB-C už mělo být všude, ale není. Tak kde to vázne?

** Konektor USB-C byl představen už před čtyřmi roky ** Praktické univesrzální rozhraní však stále není rozšířeno ** Výrobcům hardwaru se do změny moc nechce

David Polesný, Vladislav Kluska | 87


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny