Amazon.com zase hlásí profitabilitu a růst nákupů

Internetový obchodník překonal odhady a troufá si na víc. Proč jen u nás nemáme Americkou poštu!
Kdy má obchodník profitovat, když ne v předvánočním nákupním šílenství? I Amazon to dokazuje – ve své historii dokázal ohlásit zisk vždy jen v čtvrtém čtvrtletí, kdy lidé nakupují jako diví a příliš nehledí na ceny.

Firma ohlásila zisk ve výši tří miliónů dolarů (loni v posledním čtvrtletí 5 mil. dolarů) při obratu 1,43 miliardy (loni 1,12 miliardy). To je samozřejmě úplně nepatrný, skoro zanedbatelný zisk; při vykázání „pro forma“ zisku ale je výsledek lepší – 75 mil. oproti 35 mil. loni. Amazon rovněž hlásí zvýšení „přítoku peněz“; zatímco loni ještě finance z firemní pokladny odtekly (170 mil.), letos byl už jejich příliv kladný a to ve výši 135 mil. dolarů. To je zvlášť potěšitelná zpráva, protože Amazon byl loni v podezření, že mu hrozí bankrot – nedostatek peněz v kase. Pro forma profit, kterým se Amazon chlubí raději než čistým ziskem, není žádný produkt „kreativního účetnictví“, ale vyjádření schopnosti profitovat z operací: jsou odečteny některé výdaje, které s vlastním podnikáním „maloobchodu“ nemají mnoho společného, jako jsou různé akciové kompenzace atd.; našinec by řekl „má dáti-dal“ a není moc daleko od pravdy.

Důležitý je výhled Amazonu do budoucna, přinejmenším pro letošní rok. Firma si troufla zvýšit své předchozí odhady: letos neporoste o 10 %, jak očekávala, ale přinejmenším o 15 %, a hodlá příští rok dosáhnout úctyhodného obratu 4,2 miliardy dolarů. Důvodem zvýšeného optimismu jsou mimořádně podařené předvánoční nákupy – to je jev, kterého si s překvapením všimli i ostatní internetoví prodejci a nezávislí analytici. Předvánoční nákupy samozřejmě jsou výrazně vyšší než jindy, ale na Internetu to platí ještě ve větší míře – jakoby i lidé, kteří celý rok na Internetu nenakupují, si na konci roku řekli „a dost, do toho blázince a davů nevkročím, objednám v klidu na Internetu“. Bylo to ostatně poznat i na inzertních kampaních českých internetových obchodů – řada z těch, kteří po celý rok s inzercí šetřili, se rozhodli zabojovat o zákazníky právě před Vánocemi.

Zajímavé je rovněž se podívat na tržní podíl Amazonu v celém e-komerčním segmentu. Podle BizRate.com se předloni v posledním kvartále na Internetu utratilo 12,4 miliardy, Amazon z toho utržil 1,12 mld, což odpovídá tržnímu podílu 9 %. O posledních Vánocích to bylo celkem 17,4 mld, Amazon 1,43 – tržní podíl se tedy snížil na 8,2 %. Amazon, jakkoli to je gigant a světová jednička, tedy drží jen osmiprocentní podíl, který navíc průběžně klesá – prostor pro e-komerci i mimo Amazon je obrovský a stále se rychle zvětšuje. Amazon dále vyhlásil za trvalé poštovné zdarma u zásilek přesahujících 25 dolarů (720 Kč!) a jeho šéf Bezos říká, že toto opatření je klíčovým faktorem úspěchu a růstu obratu. To dobře vědí i vedoucí českých internetových obchodů, ale Amazon si tímto způsobem následovat nedovolí, a většinou ani dovolit nemohou: výška poštovného, kterou mu účtuje místní faktický monopolista, tomu brání. V Americe ani nevědí, jak můžou být rádi, že tam nekraluje Česká pošta – když je schopna chtít při české úrovni platů chtít své nehorázné sumy při přepravě napříč naší třistakilometrovou zemičkou, kolik by chtěla při platech amerických a při přepravě dlouhé pět tisíc mil, napříč americkým kontinentem?

Diskuze (26) Další článek: NVidia se zase kamarádí s Microsoftem ohledně XBoxu

Témata článku: Poslední rok, Obrovské překvapení, Předchozí odhad, Plat, Dlouhá historie, Celý rok, Růst, Dave, Bankrot, Bezos, AMA, Poslední odhad, Nákup, Obrovské peníze, Kladný ohlas

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů