Od zavržení modelu internetového supermarketu... k internetovému supermarketu.
I když je obchodní model fungování firmy Amazon.com pod palbou kritiky (čím vyšší obrat, tím vyšší ztráta), nikdo firmě neupře až „paranoidní“ touhu po inovacích a jejich neustálé provádění. Amazon se z prodejce knížek vyvinul do firmy, která na svém webu prodává také hudbu, software, video a dárky, která pohltila několik dalších společností zabývajících se například internetovým marketingem, která rozjela aukční web a která expanduje (pomocí akvizic, obvykle) do dalších komodit – potřeby pro domácí miláčky, drogerie a lékárna, hračky.
Zastaví se Amazon.com ve své expanzi někde? Zatím se programově vyhýbá pouze oblasti počítačů, kde je konkurence hodně silná a spíše se profiluje v málo obsazených oborech. Nikdo třeba nečekal, že si Amazon.com na svém hlavním webu zřídí oddělení tzv. Zshops, kde si může každý otevřít svůj obchod a kde platí Amazonu procento ze svých tržeb. To připomíná naši Vltavu2000 (přičemž oba tyto záměry přišly na svět v rozpětí několika dnů, tj. vznikaly naprosto nezávisle), a hned ve více směrech: projekt byl okamžitě úspěšný co do počtu otevřených obchodů (na zShops je jich několik tisíc, na Vltavě2000 několik stovek), a také tím, že počet objednávek byl zpočátku maličký a později rychle stoupal.
Když před pár lety vznikaly první vertikální internetové obchody, jako je třeba Amazon.com nebo CDNow.com, vznikly i první internetové supermarkety. Žádný z nich to ale „neustál“ a jsou dnes buď zavřené nebo na okraji zájmu – obsluhovat tak obrovskou šíři zboží se v začátcích nikomu nepodařilo, jednak z nedostatku financí, ale také díky nevyspělosti technologií. Nyní se ale Amazon.com také pomalu stává internetovým supermarketem – jeho představitelé přímo tvrdí, že když si firma letos vybudovala po USA čtyři distribuční centra, bude je chtít příští rok naplnit zbožím. Amazon.com také zhruba co měsíc provádí nějakou další akvizici, kterou doplňuje a rozšiřuje svou nabídku. Jeho model připomíná sněhovou kouli řítící se z kopce: stále více se nabaluje a díky tomu se valí stále rychleji a rychleji, konkurenti zůstávají beznadějně pozadu. Jenomže nikdo netuší, co se stane, až se koule dovalí do údolí. V poslední době se Amazon.com zaměřil na hračky, což je oblast na českém trhu (s výjimkou jednoho zajímavého obchodu) téměř zapomínaná. V USA má letos (rok 1999) činit obrat v hračkách přes Internet 253 mil. USD, což je trojnásobek (!) čísla z roku 1998. Přitom 40 % z této částky se má utratit jenom v předvánoční sezóně; Amazon.com tedy naskakuje do tohoto vlaku na poslední chvíli.
Varování neúspěšných internetových supermarketů, tj. modelu „všechno na jednom webu“ si Amazon.com vzal k srdci a místo toho buduje více webů, které ale umí šikovně provázat, propojit „značkou Amazon.com“. Jednotlivé weby mohou mít svou vlastní tvář a vnitřní logiku podle druhu zboží, a jsou přitom řiditelné. Analytici toto Amazonu velice schvalují a vyhánějí proto hodnotu jeho akcií stále výš.