Amazon.com: tržby rychle rostou, pomohl prý Harry Potter

Výsledky jsou považovány za velmi dobré, o úspěšnosti firmy v déledobějším horizontu se už téměř nepochybuje.
Největší internetový obchod Amazon.com, vzor stovek celosvětových a také řady domácích obchodů ohlásil výsledky ukončeného čtvrtletí. I když firma ohlásila ztrátu, jsou výsledky považovány za velmi dobré: toto je sezónně slabý kvartál a firma ukazuje, že dovede své finanční výsledky prostřednictvím manipulace s marží velmi dobře řídit. Docílená ztráta se tak dá s klidem označit za „řízenou ztrátu“ – firma totiž rychle roste a to vlastníci i management firmy preferují před okamžitou ziskovostí.

Amazon.com utržil v uplynulém čtvrtletí 1.1 miliardy dolarů, o nečekaných 36 % více než loni (806 mil. dolarů), a ztráta činila 43 mil. (loni 94 mil.). Navíc uvedená ztráta je v podstatě zapříčiněna především účetními operacemi, nikoli podnikáním – amortizace, akciové kompenzace a podobně. Bez nich firma podniká s provozním ziskem v hodnotě okolo 40 mil.; to samozřejmě také není nijak vysoká hodnota, ale slibuje to podstatně vyšší zisk v nejbohatším období roce (vánoční sezónně) a tudíž i dobrá čísla pro celý rok.

Firma na základě těchto dobrých čísel upravila své odhady pro celý finanční rok: z předchozích 4,7 miliardy na cca 5,0 miliardy, a zřejmě dosáhne i lepší profitability než předtím očekávané. Burza, která je v posledních dnech nervózní, rychle Amazon.com odměnila skokem o 5 %, kapitalizace firmy je úctyhodných 13,7 miliardy dolarů, dvou a půlnásobek ročních tržeb.

Zlé jazyky dodávají, že Amazonu nejvíce pomohl Harry Potter: nového dílu prodal Amazon 1,4 miliónu kusů, a v první den, kdy byla kniha dostupná, vyexpedoval na předobjednávky zákazníků milión výtisků této knihy (!). Firma omezila výdaje na reklamu, protože ji podle tvrzení svého šéfa už tolik nepotřebuje; místo toho prý byly investice „přesunuty“ směrem k zákazníkům, například snížením hranice pro poštovné zdarma na všechny zásilky s cenou pod 25 dolarů (750 Kč). Poštovné zdarma, i když na něm obchod prodělává (tj. dotuje jej nemalou částkou) je, jak je vidět, stejně silným argumentem venku jako u nás. I české internetové obchody, které se odváží – a kterým to marže dovolí – takovým to způsobem dotovat poštovné a balné, mají u zákazníků okamžitý úspěch.

Diskuze (9) Další článek: Nero 6 dnes konečně ke stažení

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,