Amazon.com se tváří jako nemilosrdný protivník

Bude-li světová e-komerční jednička pokračovat tímto tempem, stane se neporazitelnou; je zde ovšem otázka, kdo to všechno zaplatí.
Svět elektronické komerce je světem obrovských nadějí a současně obrovských zklamaných nadějí. Zatímco se v supermarketech vesele uživí Meinl, Delvita, Mana, Coop, Tesco (...), v Internetu se obvykle dává jasná šance jednomu, jakž takž udržení druhému a odchod s nepořízenou všem ostatním.

Ve zcela zvláštní situaci je Amazon.com, světová jednička v e-commerci, kterou se ovšem snaží napodobovat kdekdo, zejména lokálně (někdy i jménem, ovšem hloupější koledování o průšvih si stěží lze představit). Amazon.com má nyní až neuvěřitelnou tržní kapitalizaci, což v překladu znamená, že na něj investoři vsadili asi jako na nulu v ruletě (malá sázka, nejasná naděje, ale možnost gigantického zisku) a firma se musí nyní snažit o jediné – aby se nejasná naděje pokud možno nestala nadějí prakticky nulovou a aby se výhledy na gigantický růst firmy nezměnily. Amazon.com musí růst, a to nejméně tak rychle, jak roste Internet sám, jinak se z „winnera“ stane „loser“.

Firma se proto rafinovaně prezentuje jako „rozený inovátor“ („born innovator“ slovy Jeffa Bezose, šéfa a zakladatele firmy). To je chytré a dobře to vystihuje filosofii internetového podnikání, ve kterém se současně vzdáváte odpovědnosti za momentální špatné výsledky, bez ostychu předpovídáte výsledky ještě horší (ještě větší ztrátu) a současně tvrdíte, že jste lépe než kdokoli jiný připraveni využít jakýchkoli nových trendů, které se objeví. To třetí lze Amazonu směle odsouhlasit (firma je skutečně inovátorská a cokoli zajímavého nového se objeví, to Amazon vyzkouší a zavede), ale stejně to příliš neodpovídá na otázku trvale se zvyšující ztráty. Pokud totiž firma Amazon.com bude říkat, že ještě mnoho let bude oním „rozeným inovátorem“, jako by říkala, že se na konto nejlepší pozice na výchozí pásce budou nadále utrácet stovky mil. USD; pokud by firma připustila, že se už příliš inovovat nebude, připouští, že hrozí, že ji dožene konkurence.

Hazardní hra se ale hraje dále. Amazon.com kupuje jednu firmu za druhou; naposledy významného „kamenného“ distributora hraček. Hračky (a hry) jsou jednou z hodně zajímavých komodit na Internetu a konkurenční prodejci (eToys, Toysrus.com čili „Toys´r´us“ čili „Hračky, to jsme my“) jsou hodně silní. Amazon.com využije sílu své značky – která je dnes skutečně a bez nejmenší pochybnosti obrovskou devizou firmy, její gigantickou hodnotou – ale stejně není jasné, zda tyto postupy mohou vždycky vyjít. Vytýkáme Microsoftu jeho „monopolizaci“, ale Amazon.com se snaží prakticky o totéž – obsadit jakoukoli oblast e-commerce svou prodejnou, svou akvizicí, a jedinou oblastí, kterou ponechává v klidu, jsou počítače. Zatím: Dell, Gateway a Compaq jsou zde hodně silní, ale sebevědomí Amazonu dnes jistě hodně nabourává to, že neprodává počítač značky Amazon.

Tvrdí se, že trh se přirozeně brání „monokultuře“, tak jako se jí v přirozené přírodě brání les, tak jako lidé nenosí stejné šaty či klobouky. Amazon.com zatím postupuje mimořádně chytře a je vidět, že jeho zakladatelé mají Internet dokonale „v prstech“. Což ale vyvolává u ostatních stále silnější touhu je přes ně klepnout.

Váš názor Další článek: Doupě se mění

Témata článku: Internet, Nejlepší pozice, Prodejní výsledek, Coop, Hračky, AMA, TV +, NEM, Born, Toys, Tesco, Protivník, Jak, Zakladatel, Supermarket, E-Commerce, Winner, Tvář, Hazardní hra



Uncharted 4 možná na PC a PS5 dorazí bez multiplayeru, naznačuje rating

Uncharted 4 možná na PC a PS5 dorazí bez multiplayeru, naznačuje rating

Ratingová komise ESRB opět vyzradila některé informace o nadcházející hře.

Michal Maliarov
Naughty DogUncharted 4: Thief's end
Programujeme ZX Spectrum: Ten nejhloupější možný program v Basicu
Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuHistorieProgramování
Recenze mobilní hry Slovní Duel. Nadějný, ale nedotažený fotbálek

Recenze mobilní hry Slovní Duel. Nadějný, ale nedotažený fotbálek

Procvičujete rádi slovní zásobu a chcete zapálit mozkové závity? Třeba bude tahle hříčka z českých luhů a hájů zrovna pro vás!

Ladislav Novák
Mobilní hryRecenze
Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Jak promítnout displej telefonu na počítač s Windows 10

Chcete jednoduše ukázat známým fotky z dovolené a displej vašeho telefonu vám přijde malý? Promítněte si jej na obrazovku počítače, bez nutnosti kopírování nebo připojení přes kabel.

Jan Spěšný
SmartphoneWindows 10Android