Amazon.com omylem příliš zlevnil zboží a pak zrušil objednávky

Zatím žádný obchod se neodhodlal v podobných případech do kousnutí do kyselého jablka, byť by tím u svých zákazníků nepochybně získal.
Neustálé cenové hrátky provádí každý vyspělý elektronický obchod: tu zlevní a slevu patřičně vytroubí do světa, tu jinde nebo následně nenápadně ceny zvyšuje, mnohdy i nad úroveň běžnou v kamenných obchodech. Cena je taková, jaká právě je, a za pět minut může být jiná – takové je pravidlo internetových obchodů, které tím také lákají zákazníky k častým návštěvám a porovnávání cen. (Výsledkem pak také je, že běžné americké internetové obchody mají, podobně ale jako obchody naše, poměr návštěvníků k nakupujícím cca 10:1). Hrátky s cenami jsou u internetových obchodů daleko snazší než u kamenných, neboť „přecenit“ zboží neznamená běhat se štítkovačem půl dne po obchodech a přelepovat ceny, ale prostý zásah do databáze trvající pár vteřin. Internetové obchody navíc, na rozdíl od kamenných, ceny také často zvyšují; u kamenného obchodu se spíše využívá argumentace několikerého snížení, i když to bývá trošku divadlo: krabice, na které jsou čtyři štítky „5000“, „4000“, „3500“ a „neuvěřitelné – nyní 3000 Kč“, přičemž obchodník neprovádí toto snižování z důvodu neprodejnosti zboží, ale zahraje s zákazníkem hru: dobře ví, že za cenu 5000 nic neprodá a i na ceně za 3000 pěkně vydělá.

Amazonu se nedávno „podařilo“ omylem snížit ceny (v odd. hraček) na skutečně neobvyklé úrovně, až o 75 % pod běžné ceny. Sleva trvala celý víkend (jak vidět, ani u Amazonu to nemají s trvalým „hlídkováním“ provozu obchodu moc slavně vyřešeno), a během té doby se nakupilo mnoho set objednávek – zpráva se rychle rozšířila. Amazon.com však všem nakoupivším objednávky zrušil a poslal jim běžný omluvný dopis a nabídl jim pětidolarovou slevu na další zboží. Kupodivu, tento postup firmy nevyvolal příliš mnoho rozhořčených reakcí – lidé většinou reagovali „čestně“, tj. uznali, že se tato chyba mohla stát, že skutečně až nečekali, že dostanou zboží tak levně; pouze zřídkavé reakce byly „tady už vícekrát nenakoupím“. Pokud si vzpomeneme na podobné případy (stávají se na americkém Internetu poměrně často), skoro vždy dotyčná firma zruší objednávky: zřejmě u amerických zákazníků toto není považováno až za zásadní negativní argument vůči obchodu. V případě českých zákazníků by však ze zkušeností vyplývalo, že naši zákazníci jsou v tomto podstatně náročnější a podobné chyby (či zrušení objednávky, zejména z důvodu, že cena byla omylem nižší než měla být) by obchodu promíjeli velice těžko.

Diskuze (9) Další článek: Technické ilustrace nemusíte kreslit rukou

Témata článku: AMA, Reakce, Běžný zákazník, Zboží, Obchod, Omyl

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů