Amazon.com omylem příliš zlevnil zboží a pak zrušil objednávky

Zatím žádný obchod se neodhodlal v podobných případech do kousnutí do kyselého jablka, byť by tím u svých zákazníků nepochybně získal.
Neustálé cenové hrátky provádí každý vyspělý elektronický obchod: tu zlevní a slevu patřičně vytroubí do světa, tu jinde nebo následně nenápadně ceny zvyšuje, mnohdy i nad úroveň běžnou v kamenných obchodech. Cena je taková, jaká právě je, a za pět minut může být jiná – takové je pravidlo internetových obchodů, které tím také lákají zákazníky k častým návštěvám a porovnávání cen. (Výsledkem pak také je, že běžné americké internetové obchody mají, podobně ale jako obchody naše, poměr návštěvníků k nakupujícím cca 10:1). Hrátky s cenami jsou u internetových obchodů daleko snazší než u kamenných, neboť „přecenit“ zboží neznamená běhat se štítkovačem půl dne po obchodech a přelepovat ceny, ale prostý zásah do databáze trvající pár vteřin. Internetové obchody navíc, na rozdíl od kamenných, ceny také často zvyšují; u kamenného obchodu se spíše využívá argumentace několikerého snížení, i když to bývá trošku divadlo: krabice, na které jsou čtyři štítky „5000“, „4000“, „3500“ a „neuvěřitelné – nyní 3000 Kč“, přičemž obchodník neprovádí toto snižování z důvodu neprodejnosti zboží, ale zahraje s zákazníkem hru: dobře ví, že za cenu 5000 nic neprodá a i na ceně za 3000 pěkně vydělá.

Amazonu se nedávno „podařilo“ omylem snížit ceny (v odd. hraček) na skutečně neobvyklé úrovně, až o 75 % pod běžné ceny. Sleva trvala celý víkend (jak vidět, ani u Amazonu to nemají s trvalým „hlídkováním“ provozu obchodu moc slavně vyřešeno), a během té doby se nakupilo mnoho set objednávek – zpráva se rychle rozšířila. Amazon.com však všem nakoupivším objednávky zrušil a poslal jim běžný omluvný dopis a nabídl jim pětidolarovou slevu na další zboží. Kupodivu, tento postup firmy nevyvolal příliš mnoho rozhořčených reakcí – lidé většinou reagovali „čestně“, tj. uznali, že se tato chyba mohla stát, že skutečně až nečekali, že dostanou zboží tak levně; pouze zřídkavé reakce byly „tady už vícekrát nenakoupím“. Pokud si vzpomeneme na podobné případy (stávají se na americkém Internetu poměrně často), skoro vždy dotyčná firma zruší objednávky: zřejmě u amerických zákazníků toto není považováno až za zásadní negativní argument vůči obchodu. V případě českých zákazníků by však ze zkušeností vyplývalo, že naši zákazníci jsou v tomto podstatně náročnější a podobné chyby (či zrušení objednávky, zejména z důvodu, že cena byla omylem nižší než měla být) by obchodu promíjeli velice těžko.

Diskuze (9) Další článek: Technické ilustrace nemusíte kreslit rukou

Témata článku: Omyl, Běžný zákazník, Omluvný dopis, Zboží, AMA, Reakce, Obchod


Určitě si přečtěte

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

22 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 16

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 26

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

15 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

** Legálních služeb pro sledování filmů je celá řada, využít můžete předplatné či platbu za film ** Ceny jsou u mnohých velmi rozumné, limitem je pouze nabídka titulů ** České služby mají i dabované filmy, u zahraničních často chybí i české titulky

Vladislav Kluska | 32



Aktuální číslo časopisu Computer

Jak nastavit a ochránit nový mobil

Velký test bezdrátových klávesnicí a myší

Počítače v roce 2019

Srovnání barevných laserových multifunkcí