Amazon.com je v zisku: poprvé ve své historii

Když se přitáhne opasek o pět dírek, jde to. Výsledky jsou navíc ještě lepší, než se čekalo.
Legenda světové e-komerce splnila, co slíbila svým investorům – firma ohlásila poprvé ve své novodobé historii (tj. jako veřejně obchodovatelná firma) čistý zisk, i když poměrně nepatrný – pět miliónů dolarů při obratu 1,12 miliardy, a to za čtvrté čtvrtletí loňského roku.

Šéf Amazonu slíbil profitabilitu na čtvrtý kvartál již nějakou dobu předtím; proč je tedy tento výsledek označován za nečekaně příznivý a překvapivý? Důvody jsou dva: první je, že těmto slibům investoři a analytici příliš nevěřili, protože Jeff Bezos (šéf Amazonu) je proklamoval už několikrát, a druhý je trochu komplikovanější. Ohlašování profitu je – jak je dobře známo – účetní kouzelnictví: existuje mnoho účetních metod a rozdíly ve výsledcích jsou gigantické (například nyní AOL tvrdí, že pouze přechodem z jednoho typu účtování na druhý firma „utrpí ztrátu“ přes deset miliard dolarů!!). Různé metody především zaúčtovávají různé druhy výdajů: ne každý výdaj musí být vnímán jako, po česku řečeno, „nákladová položka“, například různé investice a jejich odpisy, různé restrukturalizační náklady a podobně se dávají kamsi mimo základní tabulky, z nichž se počítá profit a ztráta. Toto nejsou účetní „švindlíky“ bez logiky, neboť v podnikání firmy je dobré oddělit vlastní provoz a pak ostatní výdajové i příjmové stránky (akvizice nebo naopak prodeje části firmy, investice atd.), a finanční analytici se v tom samozřejmě dobře vyznají: pokud firma ohlásí výsledky, je jejich první dotaz „a podle jakého systému účtujete?“ Amazon tedy překvapil způsobem, jakým nyní výsledky počítal – nikoli podle očekávaného měkčího principu pro forma, který dává bokem řadu výdajů a investic, ale podle pravidel GAAP (Generally accepted accounting principles – zásady pro standardní americké účetnictví, podle kterého například obvykle počítají i české firmy s americkým vlastníkem), která jsou mnohem tvrdší a nedovolují firmě kouzlit. Výsledný pětimiliónový profit Amazonu tak lze označit za „skutečný zisk“, za kterým nebude následovat něco jako „…s nezapočítáním mimořádných výdajů, ztrát a odpisů ve výši půl miliardy“ a podobně.

Jak to Amazon.com dokázal? Především šetřením a zastavením utrácení. Firma podstatně zkrouhla marketingové výdaje, zvýšila ceny za zboží i za dopravu, zastavila některé své krvácející divize a více se soustřeďuje na profitabilní byznysy (knihy, hudba). Důležité je, že i při tomto hodně zásadním osekávání firma vyrostla asi o 15 % (tržby 1,12 miliardy, loni 0,97 mld).

Nezapomeňme ale na to, že čtvrtý kvartál, poznamenaný Vánocemi, znamená žně pro každého obchodníka a nemít zisk v tomto období je skoro ostuda. Prubířským kamenem bude naopak první letošní čtvrtletí, které bývá v prodejích nejslabší. Amazon zde očekává tržby okolo 800 mil. dolarů, tedy opět asi o 15 % nad loňskem, ale výrazně méně než ve vánočním kvartále, a odhaduje, že možná utrpí malou ztrátu, v nejlepším případě bude „na svých“, tedy ani v zisku, ani ve ztrátě.

Diskuze (4) Další článek: Finální Windows Commander 5.0 k dispozici

Témata článku: Novodobá historie, Bezos, Profit, AMA, POP, Prodej části, Zisk


Určitě si přečtěte

ATM jackpotting: Když hacker ovládne bankomat a stačí mu jen pár sekund

ATM jackpotting: Když hacker ovládne bankomat a stačí mu jen pár sekund

** Klasický malware pro PC už dnes nikoho nepřekvapí ** Bankomaty jsou ale také počítače ** Útočí se na ně dodnes

Jakub Čížek | 8

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 20

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 21

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 81


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fitness náramků

Levné záložní zdroje

Jak si zabezpečit domov

Nejlepší monitory na trhu