Amazon.com chce letos provést „velkou expanzi“

Amazon.com chce expandovat, ale zároveň se stále více zadlužuje a jde do rostoucích ztrát: má to vůbec východisko?
Šéf a zakladatel Amazon.com, dnes už velice významná postava IT scény Jeff Bezos prohlašuje v pravidelné zprávě investorům, že jeho firma letos provede „velkou expanzi“. Bezos tvrdí, že v letošním roce firma především provede vybudování distribuční infrastruktury, aby mohla lokálním zákazníkům dodávat zboží rychleji; současně se též má rozšířit rozsah zboží i služeb, které Amazon.com prodává. Letošní rok by měl být rovněž rokem investic, firma chce „investovat daleko agresivněji než v minulosti“.

Na to vše Amazon.com potřebuje peníze – hodlá proto letošním roce získat úvěr ve rovněž gigantické výši 1.25 miliardy dolarů.

Živě komentuje: plánu pouze tleskám, neboť problémy s dodacími lhůtami jsou všeobecnou bolestí internetových obchodů. Kupříkladu dodací lhůty pro řadu evropských zemí v trvání šesti týdnů podstatně zmenšují atraktivitu nabídky Amazonu.

Nicméně Amazon.com stále rozevírá nůžky – čím dál více se zadlužuje, čím dál více prodělává. V posledním čtvrtletí firma obrátila 253 mil. USD, ovšem tratila dalších 46 miliónů – výše úvěru (a nejde o první úvěr!), který si firma bere, tedy převyšuje její roční obrat! Finanční ředitelka Amazonu potvrzuje, že výše ztrát poroste „jak v celkových číslech, tak jako procento obratu“; znamená to, že Amazon půjde v dalších kvartálech stále do horších finančních výsledků. Investice Amazonu budou navíc ve velké míře nevratného druhu – půjdou do upevňování značky firmy a do marketingu.

A samozřejmě se objevuje otázka, zda není celý Amazon.com jen jedna velká bublina? Firma existuje (jen? už?) čtyři roky a zatím plánuje pro další roky jen nárůst ztrát, dokonce zhoršení míry profitability (tj. ještě vyšší záporná profitabilita). Investoři se mohou ptát: dobře, a co nastane po těchto letech? Ještě další roky ještě vyšších ztrát? To asi ne, to už postrádá smysl; podnikáme přece kvůli výdělku. Takže už hezky žádné slevy a ždímání peněz ze zákazníků? Dobrá – ale neobrátí se náhodou filosofie Internetu, které Amazon tak s chutí využívá, právě proti němu? Nenastane situace, kdy bude chtít Amazon zpátky své dvě miliardy proinvestovaných peněz a kdy se náhle objeví nějaký Amazon2.com, který již využije krásně vytvořeného trhu a který začne bez těchto investi nabízet opět produkty s velkými slevami?

Filosofie získat trh agresivním marketingem a slevami, dobýt monopol a pak z něj těžit, je stará jako obchodování samo – má ovšem smysl tam, kde lze jakýsi nesestřelitelný monopol získat, kde je možné postavit před ostatní potenciální konkurenty tak vysokou zeď, že na její zdolání nemají finance. Jenomže toto přece není případ Internetu, i když zde vidíme spoustu úsilí o zacementování oné zdi, jako jsou exkluzívní aliance mezi často navštěvovanými weby a důležitými obchody. Ale vždy se může nejnavštěvovanějším webem stát například http://www.compare.net, kde si zkrátka najdete, kde mají tu či onu knihu nejlevněji – poté, co si o ní přečtete krásné a draze získané informace na Amazon.com, ale koupíte si ji tam, kde dávají pět dolarů slevu.

Váš názor Další článek: Je tu nové ICQ, vypadá velice funkčně!

Témata článku: Velký rozsah, Monopoly, Velký smysl, Letošní rok, Expanze, Let, Celý Amazon, AMA, Velká expanze, Dodací lhůta, Bezos

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů