Velikán internetového obchodu Amazon.com založil dceřinnou společnost A9, jejímž úkolem je vývoj vyhledávacího systému zaměřeného na provoz v aplikacích elektronické komerce. Tento krok asi nepotěší Google, který patří mezi hlavní dodavatele technologií pro Amazon.
Společnost Amazon.com chce od října spustit novou společnost s přibližně třiceti zaměstnanci, jejichž jediným úkolem bude vývoj vyhledávacího systému použitelného v aplikacích elektronického obchodu. Amazon doufá, že se podaří přijít s vyhledávačem, který dokáže nabídnout lepší služby než současné technologie. Společnost by jej pak ráda pronajímala dalším firmám v oblasti elektronického obchodu. Amazon se tak dále posouvá z pozice internetového knihkupectví do oblasti technologických firem.
Narozdíl od Google, který je jednoznačným lídrem na trhu vyhledávacích technologií pro prostředí www, chce Amazon prostřednictvím své dceřinné společnosti A9 ovládnout lukrativní trh elektronického obchodu. Vyhledávání v nabídkách internetových obchodů má jiná úskalí než indexaci a vyhledávání miliard internetových stránek. S rozvojem internetového obchodu navíc roste poptávka po službách, které dokáží vyhledat výrobek u různých prodejců a porovnat ceny a podmínky, za kterých je nabízen.
Vyhledávání, které se týká nákupů, je výrazným zdrojem příjmů pro provozovatele vyhledávacích portálů, kteří používají metodu přednostního zobrazování odkazů na stránky zaplacené inzerentem. Google pro tuto metodu reklamy získal již 150 000 zákazníků, z toho 50 000 za posledních šest měsíců. Celkový objem inzerce v oblasti placeného zobrazování výsledků odhadují marketingoví experti na dvě miliardy dolarů ročně.
Amazon zatím tají, kolik do společnosti A9 hodlá vložit peněz, ale dá se odhadovat, že půjde minimálně o stovky milionů dolarů. Dá se tak usoudit i podle ceny, kterou zaplatilo Yahoo za společnost Overture – 1,7 miliard dolarů.
Google, který nyní Amazonu poskytuje vyhledávací technologii, rozhodnutí Amazonu nekomentoval.