Italský antimonopolní úřad AGCM udělil Amazonu a jeho dceřinkám (Amazon Europe Core, Amazon Services Europe, Amazon EU, Amazon Italia Services a Amazon Italia Logistica) pokutu ve výši 1,13 miliardy eur. Firma dle rozhodnutí úřadu zneužívala dominantní postavení na trhu logistických služeb.
Amazon je v zemi s přehledem největším e-shopem. Podle Statisty byl jeho loňský obrat skoro šestkrát vyšší než u nejbližší konkurence. S takovým postavením je Amazon pro výrobce a obchodní partnery klíčem ke komerčnímu úspěchu. Jenže ten si americká firma podle AGCM zajistila i nekalými praktikami.
Firma zvýhodňuje partnery využívající její logistiku Fulfillment by Amazon (FBA). Menší prodejci mohou uložit své produkty v distribučních centrech Amazonu a ten se postará o zabalení, kompletaci objednávek, dovoz, zákaznický servis i případné vratky.
Jenže bez FBA prodejci přicházejí o některé možnosti. Jejich produkty se nemohou zapojit do členského programu Prime (mj. bezplatná doprava), nejsou součástí slevový akcí jako Black Friday, Cyber Monday nebo Prime Day a obecně mají menší pravděpodobnost úspěšného prodeje. Podle AGCM na ně platí i přísnější měřítka na výkon a Amazon jim může při nedostatečném obratu pozastavit účet.
Úřad varuje před posilováním dominance Amazonu. Menší prodejci spoléhající se na vlastní logistiku a zákaznický servis nemohou konkurovat těm, kteří využívají FBA. A sami pak nemají motivaci nabízet zboží i v jiných obchodních sítích. Amazon tedy podle rozhodnutí AGCM musí podmínky narovnat. Firma se zatím k pokutě nevyjádřila.
Shodou okolností už ale od AGCM dostala pokutu na konci listopadu kvůli dohodě s Applem. Obě společnosti od roku 2018 určovaly, že v obchodní galerii Amazonu mohou sluchátka Beats (patřící Applu) nabízet jen vybraní prodejci. Amazon za to musel zaplatit pokutu 68,7 milionu eur, Apple pak 134,5 milionu.
Zdroj: AGCM via Reuters