Amazon a eToys, co bude dál?

Vždycky jsem byl vůči Amazonu a jeho praktikám skeptický, teď se ale můj názor začíná trochu obracet. Dokonce si myslím, že Amazon je na dobré cestě a už tolik nekritizuji volbu Jeffa Bezose. Problém je ale s eToys, které nejspíše směřují do dotcomového hřbitova.
Pálení peněz na účtech již dávno není v módě a nastalo sucho ve financování pro firmy, které nejsou schopny toto vyhazování peněz ukončit a vybudovat plán k dosažení ziskovosti. Vždycky jsem byl vůči Amazonu a jeho praktikám skeptický, teď se ale můj názor začíná trochu obracet. Dokonce si myslím, že Amazon je na dobré cestě a už tolik nekritizuji volbu Jeffa Bezose, šéfa Amazonu, jako nejvýznamnějšího člověka roku (podle časopisu Time). Problém je ale s eToys, které nejspíše směřují do dotcomového hřbitova.

Přišel čas, abychom si dotcomový hřbitov charakterizovali. Je to místo, kam žádný investor nechce, aby se jeho investice dostala. Nebožtík nejprve projde jakousi klinickou smrtí, což je vyčerpání peněz na účtech, pak se snaží dostat z komatu zběsilými pokusy o záchranu (CEO se pokouší sehnat investora) a pak pomalu začne odumírání mozku, kdy dostane celý team padáka. Omluvte, že se tak v té morbidnosti vyžívám, nemohu si ještě odpustit poslední fázi, což jsou různí mravenci, žížaly a bakterie, které si pak mrtvolu rozdělí mezi sebe. U dotcomů jsou ty mravenci a žížaly různé firmy, které chtějí levně koupit zbytky zkrachovalých firem v konkursu jako je doména, technologie a vybavení. Pak zůstane jenom kostra a pomníček ve starých číslech Wall Street Journal a dotcomy upadají v zapomnění. Podobnou smrtí prošly firmy jako WebHouse Club od Priceline, Living.com nebo Mortgage.com. Mrtvými dotcomy se zabývá populární stránka fuckedcompany.com, která paroduje časopis o nové ekonomice Fast Company.

Rozhodl jsem se v článku porovnat dva i-shopy, jmenovitě Amazon a eToys. Bezesporu vychází jako jednička z této dvojky Amazon. Je nejlépe postavený a má nejlepší cashflow. Dělá velké pokroky v efektivnosti svého business modelu a je na dobré cestě (neříkám výborné) stát se ziskovým. Moji přeměnu z Amazonoskeptika na Amazonooptimistu způsobil hlavně růst marží u Amazonu, které mě dost potěšily a poukázaly na to, že managment dělá něco dobře. Dost zapracoval na své logistice a skladování, ztráty z dopravy již nedosahují astronomických výšek.

Amazon ohlásil, že bude cashflow pozitivní toto čtvrtletí, což mě také dost překvapilo. Pokud toto půjde dál, opravdu se dočkáme věčnosti Amazonu. Amazon vydal prohlášení, že zakončí čtvrté čtvrtletí s miliardou dolarů na účtu. V prvním čtvrtletí 2001 hodlá ztratit 300 milionů, pak by se ztráta měla zmenšovat každé čtvrtletí. Amazon by se tak mohl obejít bez dalšího financování.

Horší to ale je s Etoys, pánové a dámy. Tento prodejce hraček je, jak jinak než, v červených číslech (ve ztrátě). Ve srovnání s Amazonem pálí neuvěřitelné množství peněz a není vůbec blízko ziskovosti. Není se čemu divit, za každý dolar tržeb totiž utratí tři dolary za náklady. I malé dítě ví, že takto to nemůže jít dál. EToys končily minulý rok s 220 miliony dolary v kapse, dnes mají 110 milionů a ohlásily, že jim peníze vystačí pouze do března 2001. Existuje tedy šance, že toto byly poslední vánoční svátky pro eToys. Jediná věc může eToys zachránit - zajistit si financování. EToys hraje do karet to, že jeho akcionářem je známý výrobce procesorů Intel. Existuje tedy dost velká pravděpodobnost, že Intel další aktiva eToys zafinancuje (když investoval do Centra.cz, tak musí dát přeci peníze eToys, ne?). I kdyby se toto uskutečnilo, nevidím světlou budoucnost pro eToys.

Teď tedy přichází na řadu zhodnocení. Kdo je tedy vítěz a kdo poražený? Tato řečnická otázka nemá smysl, protože jste to z článku určitě pochopili. Samozřejmě, že vítězem je tadadadá Amazon, to je překvapení. Zaslouží si tedy bobříka za statečnost. Co ale tedy s eToys? Nezbývá mi nic jiného než jít koupit velkou lopatu, abych mohl začít kopat. Spíš by to chtělo bagr!

Diskuze (3) Další článek: Sáhněme si do schématu NDSky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,