AltaVista a vůbec přežití portálů: zpět ke skromnosti

Portál neuživí tisíc zaměstnanců, stejně jako restauraci položí sto kuchařů.

Není tomu tak dávno, když jsme zde na Živě pochybovali o životaschopnosti amerických portálů: ExciteAtHome je na pokraji bankrotu, Lycos by byl dávno pod vodou, kdyby jej neživil bohatý tatíček-telecom, a už přišla další zpráva – na pokraji přežití je i další portálová legenda AltaVista. (Yahoo se drží, i když poslední zprávy rovněž hovoří o tom, že se propadne zpět do ztráty).

AltaVista propouští a mění šéfa; více se ale dozvíme při pohledu na čísla. Na svém vrcholu měla AltaVista skoro tisíc zaměstnanců – bylo to loni v létě, tedy již v době, kdy se internetové firmy v USA řítily volným pádem k zemi. Před současnou redukcí měla firma stále 500 zaměstnanců; z nich teď dostalo „padáka“ 160. Už to o něčem svědčí: vlastník AltaVisty, venture kapitálová skupina CMGI, nebyla schopna zatáhnout za brzdu dostatečně brzo. Internet v USA „krachl“ loni na konci března, ale CMGI nadále nabírala do AltaVisty zaměstnance, i když už muselo být jasné, že tudy cesta nevede. A to, že i nyní, kdy je internetový trh už rok v nejhlubší depresi, živí AltaVista tolik zaměstnanců jako fabrika, potvrzuje, že firma prostě neumí škrtat. Ještě brutálnější je pohled na finance: za letošních devět měsíců ztráta ve výši 1,65 miliardy při tržbách 152 miliónů dolarů (!!!). Každý dolar tržeb vykoupený jedenácti dolary ztráty... a na Internetu kolují vtipy o tom, že nejjistější cestou, jak se zbavit peněz, je postavit si internetový portál.

Je z toho cesta ven? Nedovedu si představit jinou než návrat ke skromnosti, nebo jakýsi návrat k začátkům. Zapomenout na exkluzivní služby vyžadující stovky pracovníků; vrátit se k tomu, co je relativně bezpracné (špičkový vyhledávací automat, kvalitní katalog), zkusit zapojit do budování portálu komunitu (péče o kategorie atd.). Udržet jenom ty zaměstnance, kteří na sebe vydělají – což při zmíněném obratu může znamenat pár desítek lidí, nikoli pár stovek. Jistě, znamená to rezignovat na soutěžení např. s Yahoo!, ale není jisté, že ani Yahoo se časem nestane obětí vlastního velikášství. Je potřeba si zvyknout na to, že internetový portál je „živnost“ jako třeba restaurace, která má omezenou kapacitu v tom, co v ní hosté mohou utratit – a od toho se odvíjí počet kuchařů a číšníků, které si může dovolit vlastník zaměstnat. Horečnatý růst portálů a jejich personálu byl postaven právě na domněnce, že trh má prakticky neomezenou kapacitu; to ale bohužel není pravda.

Určitě si přečtěte

Články odjinud