Albumcity se změnilo na i90

V době, kdy se hledají co nejpochopitelnější názvy, si jeden z významných internetových obchodů zvolil vpravdě kryptické nové označení. Proč to dělá?
Albumcity patří ke stálicím české internetové scény, provází jej ale řada podivných událostí, z nichž změna názvu na kryptické označení i90 je jedním z těch posledních. Loni to už vypadalo, že je Albumcity na zavření, když zcela zastavilo dodávky zákazníkům. Na přelomu září a října pak spustilo obnovený provoz, tentokráte s využitím skladu Media Trade Partners. Nyní probíhá další změna, kterou je nejen změna názvu, ale změna samotného fungování prodejního kanálu a také fyzické přestěhování serverů.

Z hlediska práva je nejvýraznější změnou právě přestěhování serverů, není to totiž třeba z Prahy 6 na Prahu 2, ale rovnou do USA. Všechny servery se prostě přestěhovaly za oceán a to i včetně české mutace. Albumcity je totiž nadnárodní a zasahuje i do jiných států. Kvůli stěhování ale vstoupil do hry zákon na ochranu osobních informací. Osobní údaje zákazníků se na rozdíl od serverů nemohly za oceán přestěhovat a tak nyní každý zákazník prochází novou registrací.

Nejviditelnější změnou je pak změna názvu na i90. Toto kryptické označení neznamená vůbec nic vzhledem k zaměření Albumcity, prostě to je jen dostupný název. Jak nám potvrdil Robert Fridrich z Albumcity, současný název začínal být již těsný a bránil rozšíření sortimentu na jiné položky než hudbu a videa. Dalším důvodem je angličtina v názvu Albumcity a prý se hledalo něco smysluplnějšího. Proč to nakonec vyhrálo nesmysluplné i90? Údajně se hledal nový název přes tři měsíce, angažovali se konzultanti, vybírala se i nová umělá slova. Ta však prý zněla spíše jako název nové drogy či automobilu a k internetovému obchodu měla minimální vztah. Nakonec po dlouhém přemýšlení byl zvolen název i90, který přitom měli lidé z Albumcity v držení již dlouho. i90 byl totiž název jedné z předchozích firem Jacka Schrantze, společníka firmy, a již zaregistrované byly domény i90.com i .cz. Navíc je to název upřímně tak nesmyslný, že zcela jistě bude i v doménách všech ostatních států, kam chce Albumcity expandovat.

Albumcity ale i opouští principy internetového obchodu a stává se spíše zprostředkovatelským serverem. V první verzi Albumcity byl páteří katalog, z něhož se teprve objednávaly produkty. Výsledkem byla nedostupnost řady položek, které fyzicky prostě neexistovaly a jen byly uvedeny v katalogu. Proto Albumcity spustilo loni provoz s outsourcovaným skladem. Nyní je to ještě jinak. Místo aby Albumcity kontaktovalo distributory s požadavky na dodání zboží, nyní distributoři nabízí Albumcity zboží, které mají zrovna k dispozici. Kdokoli může prodávat přes Albumcity vlastní produkty. Tímto rozšířením na kohokoli se Albumcity blíží okamžiku, kdy se rozšíří i na jakýkoli sortiment a stane se z něj takové tržiště.

Zcela jistě se mi ale nevybaví při vyslovení i90 něco, co by mělo aspoň trochu zavánět internetovým obchodem či vůbec internetovou službou, spíše to vypadá jako označení nějakého síťového protokolu. Po té, co v Albumcity hledali název, který by byl ve všech řečech snadno srozumitelný, zvolili prostě název, který ve všech řečech pro jistotu neznamená vůbec nic.

Diskuze (7) Další článek: Světový šampionát FIFA 2002 pouze na Windows

Témata článku: