Firma Albatron jako jedna z prvních představila na své grafické kartě zbrusu nové paměti GDDR3. Vyplatí se to? Získáte za vynaložené prostředky vyšší výkon?
Poměrně mladá značka Albatron už našla na našem i celém evropském trhu pevné místo, a tak jen zopakujme, že se zabývá výrobou základních desek, bezdrátových řešení a grafických karet. Právě v oblasti grafických karet se drží tradice modré barvy PCB a neotřelého designu chladičů. Jiný není ani dnes recenzovaný Albatron GeForce FX5700 Ultra 128 MB GDDR3.
Generálka pamětí
Grafika FX5700 Ultra se stala první běžně prodávanou grafickou kartou vybavenou novými pamětmi typu GDDR3. Ty mají oproti dosud používaným pamětem DDR nebo DDR2 nižší napájení a také menší spotřebu. Tato FX5700 Ultra používá moduly Samsung 2 ns, které používají napětí 2,0 V oproti 2,5 V u DDR2 pamětí téhož korejského výrobce. Na kartě Albatron FX5700U3 běží tyto moduly na 475 MHz (950 MHz efektivně), tedy o 50 MHz více než u původní FX5700 Ultra. Ale protože tyto paměti mají vyšší latence než předchozí typ, je dopad na výkon minimální. V praxi se projeví spíše jen menší spotřebou celé karty.
Trojice větráků se vzájemně jistí pro případ výpadku
Na serveru Tech-report.com naměřili, že celková spotřeba karty klesla zhruba o 15 %. Snížilo se tím pádem i vyzařované teplo a zároveň potenciál k přetaktování takových pamětí. Vždyť právě dosažení vysokých frekvencí bylo hlavním cílem vývoje pokročilých GDDR3 pamětí. Samsung už dnes dokáže vyrábět čipy pracující na 800 MHz (1 600 MHz efektivně), zatímco nejrychlejší moduly GDDR2, které má tento výrobce v nabídce, fungují na 500 MHz (efektivně 1 000 MHz ). Rychlé paměti GDDR3 jsou však určeny hlavně pro čipy nové generace (GeForce 6800 a Radeon X800).
Moudrý větrák II
Druhou věcí, která vás jistě na kartě zaujme, je monstrózní chlazení, které se už nachází pouze na jedné straně karty. To proto, že paměťové moduly mají dvojnásobnou kapacitu a nejsou už osazeny z obou stran karty. Albatron celý systém nazývá „Wise Fan II“, a to proto, že když se jeden ze dvou stále běžících větráčků třeba zasekne, roztočí se třetí. Zkusil jsem jeden prstem zastavit – reakce byla okamžitá, opravdu to funguje. Stejně tak se třetí záložní ventilátor roztočí, když teplota čipu přesáhne 56 oC.
Výrobce uvádí hlučnost 25 dB, ale nejspíše ji měřil z deseti metrů, protože jinak o sobě modrými diodami podsvícené větráčky dávají vědět. V tichém počítači by vám karta asi vadila. Na druhou stranu jsem obdivoval perfektní přichycení teplovodivými polštářky jak k paměťovým modulům, tak k jádru NV36. To se spolu s použitými pamětmi pozitivně odrazilo na přetaktování. Výsledek 525/1 090 MHz (čip/jádro) předčil všechny FX5700 Ultra s pamětmi GDDR2, které jsme dosud otestovali.
Naměřili jsme |
Albatron FX5700 Ultra DDR3 |
Gainward FX5900 XT |
FX5900 XT FX5700 U DDR3 |
Frekvence jádra |
475/950 MHz |
450/780 MHz |
|
3DMark 2003 patch 340 (1 024 × 768 × 32) |
3961 |
5852 |
|
3DMark 2001 SE (1 024 × 768 × 32) |
14721 |
16608 |
|
Aquamark 3 (1 024 × 768 × 32) |
29855 |
42317 |
|
CodeCreatures Benchmark Pro (1 024 × 768 × 32) [fps] |
34,4 |
48,5 |
|
Far Cry (Fort, Very High Detail, 1 024 × 768 × 32) [fps] |
29,2 |
47,3 |
|
UT 2004 demo (Torlan, 1 280 × 1 024 × 32) [fps] |
62,3 |
77,5 |
|
UT 2003 (Inferno, 1 024 × 768 × 32) [fps] |
60,2 |
88,8 |
|
UT 2003 (Inferno, 1 024 × 768 × 32, 4× AA) [fps] |
47,5 |
79,4 |
|
UT 2003 (Inferno, 1 024 × 768 × 32, 8× Aniso) [fps] |
44 |
65,5 |
|
UT 2003 (Inferno, 1 024 × 768 × 32, 4× AA, 8× Aniso) [fps] |
36,5 |
56,9 |
|
Splinter Cell (Caspian Oil Refinery, 1 024 × 768 × 32) [fps] |
28,3 |
45,3 |
|
Gun Metal (benchmark1, 1 024 × 768 × 32, 2× AA) [fps] |
24,5 |
30,7 |
|
Halo: Combat Evolved (shader 2.0, 1 024 × 768 × 32) [fps] |
32 |
46,1 |
|
F1 Challenge ’99-’02 (Monza, 1 024 × 768 × 32, 4× AA) [fps] |
71 |
93,2 |
|
Wolfenstein: Enemy Territory (Radar, 1 024 × 768 × 32) [fps] |
77,1 |
98,2 |
|
Wolfenstein: Enemy Territory (Radar, 1 600 × 1 200 × 32) [fps] |
39 |
52,2 |
|
Serious Sam SE (Grand Cathedral, 1 600 × 1 200 × 32) [fps] |
65,1 |
92,1 |
|
Serious Sam SE (1 600 × 1 200 × 32, 4× AA, 8× Aniso) [fps] |
33,6 |
47,3 |
|
IL-2 Forgotten Battles (Black Death.trk,1 024 × 768 × 32) [fps] |
43,1 |
48,7 |
|
IL-2 Forgotten Battles (1945.trk,1 024 × 768 × 32) [fps] |
51,5 |
64,7 |
|
Testovací sestava |
procesor |
Intel Pentium 4 3,2 GHz (800 MHz FSB, HT) |
základní deska |
Intel Bonanza D875PBZ (Intel 875P) |
paměti |
2× 512 MB Samsung DDR 400 MHz 2,5-3-3-7 |
Bublina splaskla
Albatron se vždy snaží o atraktivitu celého balení, a proto si s kartou, mimo poměrně kvalitních kabelů k televiznímu výstupu z obchodu odnesete také WinDVD Creator a WinDVD přehrávač i jednu plnou hru. Bohužel už v balení nenajdete potřebnou rozdvojku pro přídavné napájení, jež karta vyžaduje, ani obvyklou redukci DVI–VGA.
Karta s novými pamětmi byla představena s velkou pompou, ale jejich přínos pro FX5700 Ultra je minimální. Dokud bude na trhu téměř stejně drahá karta GeForce FX5900 XT, nemá smysl model 5700 ve verzi Ultra kupovat.
Parametry |
Albatron GeForce FX5700 Ultra 128 MB GDDR3 |
grafický čip |
NV36 (GeForce FX5700 Ultra) |
produkt |
grafická karta |
výrobní proces |
0,13µm (IBM) |
zdroj |
All Electronics, Brno |
počet tranzistorů |
82 milionů |
kontakt |
543 249 079 |
velikost a typ pamětí |
128 MB GDDR3 (Samsung 2,0 ns) |
cena |
7 332 Kč vč. DPH |
šířka paměťové sběrnice |
128 b |
záruka |
3 roky |
frekvence jádra |
475 MHz |
Klady a zápory |
frekvence pamětí |
950 MHz DDR |
+ |
přetaktování |
propustnost pamětí |
15,2 GB/s |
+ |
příslušenství |
počet pixelových pipeline |
2 |
+ |
kvalitní chlazení |
počet TMU na pipeline |
2 |
- |
chybí redukce |
počet vertex pipeline |
3 (FP Array) |
- |
poměr cena/výkon |
max. fillrate (multi-texturing) |
1 900 Mtx/s |
- |
žádný nárůst výkonu |
textur v jednom průchodu |
16 |
|
DirectX |
9.0 |
OpenGL |
1.5 |
FSAA |
2× 4× OGMS, 4× 6× OGSS, 8× OGSS + OGMS, Quincunx |
anisotropní filtrování |
8:1 trilineární + anisotropní |
RAMDAC |
2× 400 MHz |
výstupy |
DVI, D-Sub, S-Video-Out |
sběrnice |
AGP 4×/8× |
příslušenství |
adaptér DVI-VGA, S-Video-cinch kabel, Molex kabel |
software |
InterVideo WinDVD 4, WinDVD Creatorm, plná hra – Duke Nukem: Manhattan Project |
Článek vznikl ve spolupráci s časopisem Computer a čerpá z čísla 10/04.