Airbus ukázal svůj koncept hybridního dopravního letadla – vypadá jako dravý pták

Ačkoli ptáci byli nesporně původní inspirací touhy po létání, dnešní letadla s nimi mají – zejména v oblasti křídel – relativně málo společného. Přesto se konstruktéři neustále inspirují v ptačí říši a přinášejí koncepty, které by se někdy v budoucnosti mohly stát skutečností.

Za nejnovějším konceptem „Bird of Prey“ stojí jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních letadel – francouzský Airbus. Hned na první pohled je zřejmé, že některé rysy letadlo doslova opisuje od dravých ptáků.

Letadlo jako dravec

Křídla a ocas letadla jsou na koncích netradičně rozděleny do segmentů, což působí jako poměrně odvážný krok. Přeci jen lety ověřený design letadel nezaznamenal v posledních desetiletích mnoho zásadních změn, ale nový koncept Airbusu bere inspiraci v přírodě docela vážně.

Klepněte pro větší obrázek 
Koncept hybridního dopravního letadla Airbus

Nejde však jen o vizuální provedení – dravcům se „Bird of Prey“ podobá také samostatným ovládáním jednotlivých konců „per“, která zajišťují aktivní řízení letu. Design křídla a trupu tak během letu napodobuje půvabnou aerodynamiku křídel orlů nebo sokolů.

To však není jediný revoluční nápad, který stojí za konceptem dopravního letadla budoucnosti. „Bird of Prey“ se k přírodě hlásí také ekologičtějším způsobem pohonu. Stroj by měl být poháněn hybridním elektrickým turbovrtulovým systémem s výrazně sníženými emisemi.

Poletíme tím někdy?

Samozřejmě je nutné brát v úvahu skutečnost, že jde pouze o koncept, který se nikdy nemusí objevit v běžném provozu, případně se po obloze bude prohánět až za několik desítek let. Účelem tohoto projektu je spíše vyvolat „wow“ efekt mezi ctižádostivými designéry a inženýry, což Airbus také přímo zdůrazňuje v tiskové zprávě.

Kromě toho výrobce uvádí, že „Bird of Prey“ není určen k tomu, aby reprezentoval skutečné letadlo, ale je založen na realistických nápadech – poskytuje pohled na to, jak by mohl vypadat letoun budoucnosti, určený pro regionální dopravu.

Manažer Martin Aston ke konceptu uvedl: „Jednou z priorit celého průmyslu je, jak zvýšit udržitelnost letectví – učinit létání čistější, zelenější a tišší než kdykoli předtím. Z naší práce na osobním letounu A350 XWB víme, že příroda nám může dát jednu z nejlepších lekcí designu.“

Diskuze (4) Další článek: Google chce do roku 2022 k výrobě všech svých produktů používat recyklované materiály

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,