Zhruba od loňského podzimu, kdy veřejně odstartoval chatbot ChatGPT, jsme ve stavu, kdy můžeme říct, že nástroje na generování textů už představují veřejně dostupnou komoditu. Pro vysoké školy to znamená další výzvu v prastaré oblasti podvádění. K prvním školám, které na nástup generativní AI reagují, patří Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT).
Asistenci umělé inteligence nezakazuje. Přípustné jsou pro ni prostředky na kontrolu gramatiky, ale i komplexní nástroje jako ChatGPT, které pravidla explicitně připouští. Vytváří ovšem podklady, za jejichž použití plně zodpovídá autor či autorka kvalifikační práce. Práce nakonec musí být jejich duševním dílem.
VŠCHT upozorňuje na to, že chatboty často fakticky chybují, takže je potřeba jejich tvrzení ověřovat. Podstatné je, že instituce aktuálně podklady připravené chatbotem nebo jiným softwarovým nástrojem nepovažuje za původní dílo. Tudíž si nemyslí, že by jej studentky a studenti museli citovat. Pouze doporučuje, aby v textu uvedli, jaké nástroje a v jakém rozsahu případně použili.
Největší univerzita použití AI nepřipouští
Oslovili jsme jedenáct největších tuzemských vysokých škol s tím, zda a jak se s nástupem generativních nástrojů vypořádaly. Univerzita Karlova použití nástrojů jako ChatGPT při tvorbě kvalifikačních prací nepovoluje vůbec, případy podvádění zatím nezaznamenala. Odhalování textů napsaných AI považuje za náročné, příslušné nástroje teprve vznikají.
Stejně tak je obtížné poznat, že student text nenapsal sám, ale někdo mu jej napsal na zakázku. Oba případy jsou ale zakázané. Vyučující se do budoucna podle mluvčího Univerzity budou muset zaměřit na osobnější přístup ke studentstvu a důrazněji vyžadovat vlastní vědecký přínos. Nástroje na bázi AI se podle ní stanou základní součástí gramotnosti. Teď ale proběhne debata.

Generativní AI nastupuje. Po Microsoftu z velkých firem chatbot ukázal Google
O problematice debatuje také Masarykova univerzita, která vytvořila odbornou pracovní skupinu. Zanedlouho na stůl položí stanovisko, jak k nástrojům s AI přistupovat ve výuce. AI vidí především jako příležitost, byť rizika vnímá také, a klade důraz na postup v souladu s etickými pravidly, vzkazuje tiskový mluvčí. Kdyby ale chatbot napsal část textu nepřiznaně, byl by to nepřípustný podvod. Univerzita tedy ve využití AI vidí potenciál, musí ale být formulována pravidla.
Mendelova univerzita zatím použití AI v kvalifikačních pracích nezohledňuje, metodický postup nabídne zřejmě v příštím akademickém roce. Jihočeská univerzita se k AI staví negativně a její použití považuje za prohřešek proti etice podobně jako např. plagiátorství. Etickému využití se nebrání.
Podobný postoj zastává Vysoké učení technické, které obdobně zakazuje, aby text za studenta napsala jiná osoba. I ona poukazuje na to, že je ale těžké takové případy zaznamenat, protože momentálně neexistují dostatečně spolehlivé nástroje. Nabízí se paralela s texty napsanými na zakázku, u nichž je podobně těžké prokázat, že je studující nenapsal sám. Pomoci v tom může obhajoba, kdy taková skutečnost vyjde najevo.
České vysoké učení technické naproti tomu proti použití AI nic nemá, pokud budou příslušné pasáže ocitovány. Bez toho je práce považována za plagiát. Nechává ale volnější prostor vedoucím prací, aby stanovili konkrétní podmínky. Podvádění ČVUT zatím nezaznamenalo. AI vnímá jako pomocníka a dá se zneužít stejně jako každá technologie.
Zohlednění použití AI v kvalifikačních pracích ve svých pravidlech aktuálně chystá Západočeská univerzita v Plzni. Zapojuje se také do meziuniverzitní skupiny, které se bude etickými aspekty zabývat. Česká zemědělská univerzita situaci interně diskutuje.
Pakliže se ještě některá ze zbytku oslovených institucí ozve, její postoj do článku doplníme.
Zdroje: vlastní | VŠCHT