Agresivita proužkových reklam se stupňuje

Včera ráno jsem jako každý den použil vyhledávací server Altavista. Co mě ovšem čekalo, jsem si tedy skutečně nepředstavoval.
Včera ráno jsem jako každý den použil vyhledávací server Altavista. Co mě ovšem čekalo, jsem si tedy skutečně nepředstavoval.

Stránka vypadala jako kterýkoli jiný den a pracovala přesně tak, jak měla. Pracuji s více otevřenými okny prohlížeče Internetu. Najednou na mě zaútočila jakási razantní hudba. Pomyslel jsem si, že nějaký amatér si na svých stránkách neumí vyhrát jinak, než přidat na přehrávání nějaký ten MID soubor. Prošel jsem si proto všechna otevřená okna, ovšem na nic závadného jsem nenarazil, protože to byly webové stránky samých renomovaných firem. Pro jistotu jsem ovšem zavřel ty nepotřebné.

Ukázka reklamy na Planet Project

Po nějaké chvíli se ovšem hudba ozvala znovu a znovu. Přece jen Vangelisův Blade Runner (kterého jsem právě poslouchal) promísený africkými bubny není zrovna to pravé ořechové. Pátral jsem tedy po viníkovi a vypínal jedno okno za druhým. Ani vypnutí MIDI kanálu v mixpultu MS Windows nepomohlo, hudba byla tudíž z WAV kanálu (bohužel z téhož jako onen Vangelis).

Ukázka reklamy na Planet Project

Viník se přece jen objevil – proužková reklama ve FLASH 5.0, která byla umístěná na serveru Altavista! Když jsem opakovaně startoval tuto stránku, proužková reklama se sice změnila, ale nikoli téma. Všechny proužkové reklamy, umístěné na serveru Altavista, byly zadány stejnou firmou a měly stejné téma (čtvrtek 5. října 2000 v dopoledních hodinách i odpoledních hodinách středoevropského času). Pravidelných hudebních vsuvek jsem se zbavil jediným řešením – skutečně jsem na onu stránku klikl. Objevila se stránka http://www.planetproject.com/, která je sponzorována mnoha známými firmami (v první řadě je to 3Com, dále Harris Interactive, Sun Microsystems, Akamai Technologies, BEA systems, Mercury Interactive, Macromedia, Euclid, AT&T, BeyondBlue).

Ukázka reklamy na Planet Project

Nejvíce arogantní bylo tlačítko s reproduktorkem, umístěné přímo na FLASHi. Tím se ovšem uživatel jen na chvilku uklidní, protože Altavista po určité chvíli automaticky obnoví obsah stránky a samozřejmě načte znovu i tento FLASH, ovšem bez vypnutého zvuku. Agresivní FLASH ovšem po několika hodinách zmizel a nahradila jej verze beze zvuku, která navíc není FLASH, ale jen animovaný obrázek.

Ukázka reklamy na Planet Project

Akce zvaná Planet Project má za úkol získat od co největšího počtu lidí po celém světě odpovědi na zadané otázky v osmi jazycích v době od 15. do 18. listopadu tohoto roku. Samotné otázky budou z nejrůznějších odvětví od zdraví po náboženství, od spánku po sex, od manželství po děti či od kriminality po politiku. Ihned po zadání si respondent může porovnat své výsledky s výsledky ostatních. Do akce budou dokonce zapojeni též pracovníci v ulicích a budou sbírat odpovědi od lidí, kteří k internetové technologii nemají přístup.

Ukázka reklamy na Planet Project

Živě komentuje: Lze samozřejmě namítnout, že lze vypnout FLASH, vypnout zvuk, používat jiný vyhledávač a podobně, ovšem to není jádro problému. Pravda je, že díky takto agresivní reklamě tato akce zřejmě bude největším výzkumem veřejného mínění na světě. Ovšem jakkoli bohulibý čin nemá opodstatnění v agresivitě. I když bude velké množství podobně jako já donuceno se na ony stránky podívat a seznámit se tak s připravovaným projektem, rozhodně to neomlouvá způsob, jakým se s tímto projektem veřejnost seznámí. Toto je první a věřím, že i poslední akce tohoto druhu výše jmenovaných renomovaných seriózních firem.

Ukázka reklamy na Planet Project

Jen doufám, že tato reklama neukáže i jiným jak na to a že se nyní nespustí vlna obdobných reklam s hudbou či zvuky. Raději si ani nepředstavuji, jak by vypadala práce s Internetem, když by každá proužková reklama zároveň i hrála. Potom i s jedním nebo dvěma okny by se reklamy překřikovaly stejně jako prodejci na nějaké tržnici.

Diskuze (37) Další článek: Computer 19/00

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,