AdSense a Analytics: Jak si vydělat na webu

AdSense a Analytics jsou pokročilé služby pro autory webu. První vám vydělá a druhá vám řekne, co děláte špatně.
Kapitoly článku

Statistik a analýz, které jsou organizované do skupin, je takové množství, že by se do jednoho článku ani nevlezly. Mnohé z nich vám také budou bez aktivního AdWords účtu k ničemu, zpravidla si však nakonec oblíbíte několik statistických výstupů, se kterými si vystačíte. A výstupy Analytics ovládá opravdu dobře. Bezmála každý přehled lze exportovat do PDF, XML, CSV a TSV souboru. Nechybí ani možnost odeslání dat na e-mail včetně časového plánování, souhrnné PDF přehledy vám tak mohou chodit třeba každé pondělí.

Statistiky jsou rozděleny do následujících skupin:

Skupina Návštěvníci

Zde se dozvíte mnoho zajímavých informací o všech, kteří navštívili váš web. Samozřejmě pokud k profilu nemáte připojené některé filtry, o kterých už byla řeč.

Srovnávání

Čísla jsou hezká věc, ale pouze tehdy, pokud neznáte svou konkurenci. Do Analytics tak přibyla nová funkce pro srovnávání s veřejně dostupnými statistikami. Pokud systému dovolíte, aby anonymně a interně sdílel vaše statistiky, můžete se podívat, jak si v několika bodech stojíte oproti konkurenci. Ke srovnání se nabízí návštěvnost, počet zobrazení stránek, procento nových návštěv a další údaje. V úvahu se berou automaticky vybrané podobné weby, můžete si ale zvolit i specifickou kategorii, třeba stránky, které se zabývají nákladní dopravou nebo péčí o kojence.

anal4.png
Srovnání vašeho webu s podobnou konkurencí

Vizualizace na mapě

Každý přichází odněkud a pokud se vaši návštěvníci nepřipojují přes nejrůznější anonymní proxy servery a TOR sítě, z jejich IP adresy se dá reverzně vysledovat téměř cokoliv. Tato statistika tedy zobrazí mapu světa, kterou můžete omezit až na úroveň státu a měst, z nichž návštěvy přišly. A opět máte k dispozici i základní přehledy o tom, zdali na vašem webu setrvá déle obyvatel Prahy nebo Brna aj.

anal6.png anal7.png
Mapa návštěvníků pro státy a města v České republice

Aby to nebylo zase až tak jednoduché, výsledky, tedy třeba statistiku měst, můžete zobrazit buď v podobě tabulky s absolutními hodnotami, nebo jako koláčový a sloupcový graf s procentuálním vyjádřením a možností volby proměnné, tedy zdali se má koláč sestavit z počtu návštěv nebo z jiného údaje. A opět nechybí možnost exportu do PDF nebo opakované zasílání výsledků na elektronickou poštu. 

Možnosti prohlížeče

Jaký prohlížeč, operační systém a rozlišení obrazovky návštěvník používá, je jeden z nejdůležitějších faktorů pro programátory. Webové stránky totiž v různých prohlížečích vypadají všelijak, což ostatně z vlastní zkušenosti sami velmi dobře víte.

anal7.png anal8.png
Kombinace prohlížeč/OS a nejčastěji používané rozlišení obrazovky

Analytics rozlišuje webové prohlížeče až na úroveň jejich dílčích verzí, stejně tak si poradí s operačními systémy včetně chytrých mobilních telefonů. To však dnes už nestačí, protože mnoho prohlížečů je multiplatformních a na různých systémech se přeci jen chovají občas trošku odlišně. V technickém přehledu tedy najdete i rozdělení prohlížečů podle operačního systému.

Nakonec nechybí statistika hloubky barev, rozlišení obrazovky, verze Adobe Flash technologie a podpory Javy.

Z dalších statistik:

  • Nový vs. vracející se návštěvy – úkolem každého webmastera je docílit toho, aby se návštěvy vracely, což je zřejmý doklad toho, že se na váš web nedostaly čirou náhodou. O tomto poměru vás bude informovat tato statistika.

  • Jazyky – každý prohlížeč zpravidla nese informaci také o lokalizaci. Tento přehled tedy nabízí údaje o tom, kolik návštěvníků používá anglický systém, kdo naopak český aj. Podle tohoto údaje společně s informací, odkud návštěvníci přichází, se můžete rozhodnout, zdali by nestálo za to, vytvořit více jazykových verzí svých webových stránek.

  • Návštěvnické trendy – nabízí samostatné přehledy pro mnoho proměnných od unikátních návštěv až po čas strávený na webu.

  • Návštěvnická věrnost – dozvíte se, jak často k vám chodí stejní lidé, kdy u vás byli naposledy, jak dlouho zde setrvali a kolik si během návštěvy prohlédli stránek. Čím vyšší čísla, tím přirozeně i větší věrnost a pravý čas na to, abyste umožnili uživatelům personifikaci třeba formou jednoduché registrace.

  • Vlastnosti sítě – zde se dozvíte, jakého poskytovatele internetového připojení lidé používají a zdali dávají přednost kabelovému internetu nebo ADSL.

Skupina Zdroje návštěvnosti

Každý návštěvník k vám odněkud přišel. Velkou měrou se dnes na návštěvnosti podepisují vyhledávací indexovací služby. V případě českých stránek tedy především Google a Seznam. K velmi zajímavým statistikám v tomto balíku patří Vyhledávače, Klíčová slova a Odkazující stránky.

Vyhledávače a klíčová slova

V tomto přehledu máte k dispozici seznam rozpoznaných vyhledávačů, ze kterých na vaše stránky někdo přišel. Zásahem do zdrojového kódu lze dokonce definovat nové vyhledávače, které by Analytics jinak nerozpoznal. To se hodí zejména pro menší regionální portály. Pokud některý z vyhledávačů vyberete, dozvíte se, jaké vyhledávané fráze návštěvníka na váš web přivedly a můžete je na svém webu více propagovat nejrůznějšími technikami SEO.

anal9.png anal10.png
Jakým vyhledávačům poděkovat a co návštěvníci vlastně hledali

Odkazující stránky

Pokud k vám lidé nechodí skrze vyhledávač ani zadáním konkrétní webové adresy, musí na vás někdo odkazovat. Zdali odkazuje úspěšně a váš vysoký PageRank má tedy smysl, se dozvíte v této statistice s přehledem všech referenčních stránek vyjma výsledku vyhledávačů.

V tomto balíku je již naplno implementován také reklamní systém AdWords. Pokud si tedy zaplatíte kontextovou reklamu, můžete sledovat její úspěšnost podle toho, kolik přilákala v rámci reklamní kampaně návštěv.

Skupina Obsah

Doposud jsme probrali chování návštěvníka a jeho cestu internetem až na váš web. Neméně důležitý je však i konkrétní obsah, který mu nabízíte. Jeho analýzou se zabývají statistiky z tohoto balíku.

Statistika Nejlepší stránka tak třeba ukáže, jaká stránka byla ve vybraném časovém úseku nejnavštěvovanější, jak dlouho si ji návštěvníci prohlíželi a pro kolik z nich se zároveň stala poslední zastávkou na vašem webu. Nechybí ani žebříčky nejčastějších vstupních a výstupních stránek. Zejména u těch výstupních se můžete dohadovat, co bylo důvodem opuštění vašeho webu.

Google nabízí i nejrůznější nástroje pro optimalizaci stránek, které vám poradí, co dělat, aby se návštěvnost ještě zvýšila, jsou však dostupné pouze pro zákazníky AdWords.

Skupina Cíle

„Cílové konverze představují hlavní měřenou hodnotu pro hodnocení, do jaké míry plní vaše stránka obchodní cíle“, tak zní definice na stránkách Googlu. V praxi se tedy jedná třeba o případ, kdy si u vás chce návštěvník něco koupit. Uskutečněná koupě je cíl a každý z těchto cílů má svou cestu. Nejprve si zákazník vybral nějaké zboží, vložil jej do košíku a platbu potvrdil. Pokud podobnou cestu nadefinujete v Analytics, dozvíte se například, kolik zákazníku započalo cestu, ale nedostalo se až k cíli. Opět tak máte prostor k úvahám, proč si návštěvník něco objednal, nakonec však celou koupi nedokončil. Tento model funguje spolehlivě i pro jiné situace, třeba pro registraci uživatelského účtu, vícekrokovou anketu aj.

Google Analytics je nejkomplexnější statistická služba návštěvnosti. Není tedy v možnostech tohoto článku zmínit všechno. Google Analytics si můžete pořídit zdarma, začínající uživatelé ocení přítomnost češtiny, která naopak ty dlouholeté může mást. Silnou zbraní Analytics jsou také výborné PDF exporty, které vám mohou pravidelně a zcela automaticky chodit do poštovní schránky.

Svět však není růžový, i Analytics má tedy své „ale“. Služba funguje spolehlivě pouze tehdy, pokud se návštěvníci neschovávají za nejrůznější anonymizéry a TOR sítě, stejně tak platí, že k záznamu návštěvy je potřeba Javascriptu, který lze v každém prohlížeči snadno vypnout. I přesto se však Analytics drží na špici popularity a při běžné návštěvnosti se pár nezapočítaných uživatelů stane prostě součástí statistické chyby.

Tip: Google Analytics můžete používat i samostatně v podobně Adobe AIR aplikace. Stručný popis technologie AIR a nástroje Analytics Reporting Suite najdete v našem článku.

Webové stránky Google Analytics

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,




Aktuální číslo časopisu Computer

Jak používat VR k práci

Megatest 18 levných monitorů

Test lokátorů s Bluetooth

Průvodce nákupem RAM