Adobe MAX: Photoshop pro tablety a další novinky

První keynote konference MAX byla věnovaná designérům. Mohou se těšit na nové tabletové aplikace včetně skutečného Photoshopu pro Android a jablečný iOS. Je toho ale více.

V americkém Los Angeles začala konference MAX, kterou v místním Nokia Theatre odstartoval technologický šéf Adobe Kevin Lynch. Třídenní konference nabídne ještě dvě přednášky. Zítřejší keynote bude věnovaná slíbenému novému Flash Playeru a HTML5 a ve středu nad ránem středoevropského času se pak bude konat závěrečná keynote Sneak Peaks, na které Adobe ukazuje své projekty, které mají zatím označení „labs“ a skutečnými aplikacemi se stanou třeba až za pár let.

Creative Cloud a vše v jednom

První keynote se orientovala na přítomné designéry. Adobe sice letos nepředstavuje nový balík Creative Suite s další verzí populárního Photoshopu a dalších nástrojů, pochlubil se nicméně alespoň se svým internetovým systémem Creative Cloud.

adobe max.png
Losangelské výstaviště. Tady se vše odehrává

Creative Cloud je cloud-computingový systém Adobe, který se bude skládat ze služeb a dotykových aplikací pro tablet a chytrý mobil. Uživateli zároveň nabídne centrální a sdílené úložiště s kapacitou 20 GB. Majitel licence nakonec získá přístup k desktopovým aplikacím z balíku Creative Suite (Photoshop aj.).

Ceny firma zveřejní až v listopadu a první zákazníky pak začne nabírat počátkem příštího roku. V podstatě jde o to, že vstupem do Creative Cloudu získáte přístup prakticky ke všemu, co Adobe vyvíjí a to ze všech možných zařízení.

Photoshop pro tablety

Jedním z pilířů Creative Cloudu budou nové dotykové aplikace, které poběží na Androidu, iOS a později na PlayBooku. O některých jsme už v minulosti psali, tentokrát ale přibude i Photoshop Touch, který nabídne skutečný tabletový Photoshop s podporou práce ve vrstvách aj. Zdaleka jej tedy nezaměňujte s jednoduchým Photoshopem Express, který můžete na kapesních počítačích používat už nějaký pátek. Na druhou stranu, nečekejte ani to, že to bude snad zdarma.

photoshop touch.png
Dotykový Photoshop Touch na Galaxy Tab 10.1. Vlevo je klasická lišta s nástroji, nahoře menu s nabídkou funkcí a vpravo panel s vrstvami. Na tomto obrázku je nad fotografií otevřený dialog s úpravou barev. Pod každou miniaturou se pak skrývá další pokročilý dialog s konkrétním nastavením, klasickými posuvníky a tak dále.

Kevin Lynch představil nové tabletové aplikace namísto na tradičním iPadu na Galaxy Tab 10.1 od Samsungu, nicméně o žádný signál směrem k Applu se nejedná. Všechny dotykové aplikace Adobe jsou totiž postavené na multiplatformním Airu a budou tedy k dispozici i pro iPad.

Podstata adobího mráčku spočívá v tom, že se bude čmáranice z tabletového Photoshopu synchronizovat skrze úložiště s desktopem, kde budete moci pokračovat v práci třeba ve velkém Photoshopu, Illustratoru aj. Webový disk nakonec získá i vlastní rozhraní v čistém HTML a prohlížeč souborů s podporou prakticky všech formátů Adobe. Přímo z webového prohlížeče tedy bude moci kreativec přepínat vrstvy v nahrané grafice z Photoshopu, prolistuje si časopis připravený z InDesignu a tak dále.

Proto

Aplikací pro tablet a mobil ale bude více. Největší ohlas sklidil asi projekt Proto. Proto je návrhář webových stránek (prototypů) pro tablety, který pracuje na základě dotykových maker. Zní to divně? Nebojte se, je to jednoduché. Nad prázdným plátnem nakreslíte prstem třeba trojúhelník a Proto na zvolené místo vloží multimediální ořehrávač. Poté prsty nakreslíte tři svislé čáry a Proto dotykové gesto rozluští tak, že se na daném místě zobrazí klasická HTML tabulka se třemi sloupci. Hotový projekt se pak uloží na webový disk a synchronizuje s desktopem, kde budete moci pokračovat třeba v Dreamweaveru a především v nativním kódu HTML.

proto.png  proto.png
Nakreslíte prstem na tabletu tři čáry a promění se v odpovídající kód hTML

Adobe + Samsung = nové pero pro tablety

Na ukázkách to všechno vypadalo docela pěkně, ale běžný tablet za deset tisíc není profesionální tablet pro kreativce. Běžná dotyková vrstva neumí rozluštit sílu dotyku a podle toho upravit třeba tloušťku štětce a není nakonec ani tak přesná. Adobe tedy spolupracuje se Samsungem na návrhu nového stylusu, který toto všechno bude umět. Přítomní viděli práci s prototypem nového androidího tabletu a skutečně to fungovalo. Přinejmenším příští generace androidích tabletů od Samsungu tedy nabídne to, co dnes umí pouze jednoúčelové profesionální tablety pro grafiky a designéry.

Digital Publishing Single Edition

Od konce minulého roku připravuje redakce Computeru ipadovou verzi, která používá systém Adobe Digital Publishing představený na loňském ročníku konference MAX. Ještě to není dokonalé, stále to skřípe, ale mělo by se to zlepšovat. Nejpodstatnější je ale to, že Adobe představí ořezanou licenci Single Edition, tedy licenci pro publikaci pouze jednoho jediného digitálního výtisku. Svůj vlastní digitální časopis si tedy bude moci vyrobit i jednotlivec – pokud tedy sežene 395 dolarů (7 000 korun), což je poplatek za jednu publikaci v rámci základní licence. Našinci se to může zdát mnoho a v tuzemských podmínkách to bude skutečně spíše vábnička pro levnější konkurenci, je třeba si ale uvědomit, že to bude relativně malá investice pro grafika, který nakresli anglický komiks a skrze App Store poté prodá třeba deset tisíc výtisků. Snad bude evropský ceník vypadat trošku jinak.

Jak vlastně Digital Publishing funguje? Grafik nahraje připravený časopis v InDesignu na webové úložiště Adobe a odtud se pak publikace dostane skrze App Store (a Android Market) až ke čtenáři. Celá služba byla zatím k dispozici pouze pro velké vydavatelské domy, které mají po ruce také analytické nástroje, statistiky a další služby.

Za posledního půl roku bylo přes elektronický publikační systém vydáno na šest milionů digitálních „výtisků“ časopisů z celého světa. Mladá fronta přispěla Computerem, časopisy ForMen, F.O.O.D., DIGIfoto, Lidé a Země a nově vyšlo také Sluníčko s interaktivními hrami. Systém Adobe je dostupný i pro Android, zde ale zatím čeští vydavatelé čekají na Google, který se stále nemá k tomu, aby tuzemským vývojářům konečně umožnil aplikace nejen nakupovat, ale především prodávat. Jde to sice obejít, je to ale složité, nebo v rozporu s podmínkami Android Marketu.

Typekit v rukou Adobe

Co ještě zaznělo na první keynote? Adobe do svého cloudu „pro kreativce“ zakomponuje i Typekit, což je služba, která webovým programátorům nabízí přístup k CSS3 fontům. Adobe totiž Typekit koupil a nyní začne konkurovat třeba Googlu, který nabízí podobný katalog Google Web Fonts. Bohužel, českého webaře tyto aktivity zatím moc nenadchnou, většina podobných služeb totiž nabízí převážně písma bez diakritiky.

typekit.png
Stovky webových fontů Typekitu nyní bude nabízet Adobe, s češtinou ale bude často problém
Zleva: Jeffrey Veen, šéf Typekitu, a Kevin Lynch, technologický šéf Adobe

Pokud jsou pro vás CSS3 fonty španělskou vesnicí, v podstatě jde o to, že se písma načítají přímo z internetu, surfař je tedy nemusí mít nainstalované na počítači. Typekit, Google a další za vás zajistí potřebnou licenci fontu (stále si neuvědomujeme, že ani počítačové písmo stažené z webu není veřejné dílo bez licence) a zpravidla nabídnou i nějaký kus kódu – Javascript – který vložíte do stránky a který zajistí, aby se písmo zobrazilo správně napříč prohlížeči včetně starších verzí Internet Exploreru (formát EOT).

Diskuze (7) Další článek: Tržní hodnota IBM překonala Microsoft, který se už propadl na třetí místo

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,