Adobe MAX 2010: Flash není mrtvý

RIM bude vyrábět tablety, jejichž GUI poběží na technologiích Adobe. Flash i AIR se dočkají akcelerace 3D grafiky a Adobe chce zároveň dobýt trh s elektronickým publikováním.

V Los Angeles o víkendu odstartoval další ročník vývojářské a designérské konference Adobe MAX. Pokud má Google svůj jarní I/O a Microsoft třeba MIX, je to právě MAX, kde se se svými novinkami chlubí grafický a webový gigant Adobe.

Tentokrát se vše točilo okolo nových mobilních technologií. Tedy ono se to kolem nich točí už roky, nicméně od vzletných vizí jako třeba Open Screen Project, se konečně přešlo k činům. Flash Player a AIR si pomalu zvykají na mobilní prostředí Androidu a ostatně oba na Androidu skutečně působí jako obří případová studie, v rámci které se testuje, jak si tato technologie porozumí s mobilním světem ve skutečnosti – nikoliv jen v uzavřené komunitě několika programátorů. Mnozí majitelé telefonů s Androidem jsou zároveň nenapravitelní geekové a technologičtí nadšenci, kdeco tedy Adobu ze začátku odpustí.

PlayBook tablet

Letos se ale pokročilo ještě o kus dál, na MAXu se totiž objevil i RIM. Ten doposud vyráběl pouze svoje komunikátory BlackBerry, nyní by ale rád pronikl i do světa spotřebních tabletů. Zajistit mu to má PlayBook, který je vybavený operačním systémem s unixovými rysy QNX, podstatné je ale to, že o grafické prostředí se stará právě vrstva Adobe AIR. Jen připomenu, že AIR je někdy zjednodušeně považovaný za „offline verzi Flash Playeru“. Realita je trošku složitější, ale v podstatě se jedná o platformě nezávislé běhové prostředí. Jinými slovy, aplikace napsaná pro prostředí AIR poběží (a bude vypadat) úplně stejně na Windows, na Linuxu nebo na Mac OS X.

RIM PlayBook na Adobe MAX konferenci

Digital Publishing Suite

Snadná přenositelnost kódu AIR a zároveň jeho desktopová podstata (oproti tradičnímu Flash Playeru, který žije především na online webu) napovídá, že by se z něj mohla stát zajímavá platforma pro elektronická média. Takový časopis by tedy mohl vyjít na stánku v tradiční papírové podobě, stejně tak ale v elektronické podobě na počítači, na mobilu, na tabletu…

Pod tímto pojmem přitom Adobe skutečně nemá na mysli prosté PDF (elektronický časopis), nebo snad e-zin s jednoduchou webovou typografií, ale interaktivní čtečku plnohodnotného časopisu pro Android, Apple a další platformy. Ostatně podívejte se na ukázku níže.

Elektronická publikace médií podle Adobe

Adobe Digital Publishing Suite je další z novinek letošní konference MAX. Balík už skutečně částečně naplňuje vizi Open Screen projektu (stejná data na různých displejích) a pro vydávání elektronického magazínu pro iPad jej používá třeba populární Wired. DPS je napojený na analytický software Omniture, takže vydavatel zároveň získá i kompletní přehled o čtenosti na nejrůznějších zařízeních.

Akcelerovaná 3D grafika

Adobe se dále pochlubil s budováním svého InMarketu, což by měl být do budoucna centrální sklad pro nejrůznější airové aplikace. Víceméně by tedy nabídl to samé, co dnes Android Market, App Store a další repozitáře. Adobe zároveň usiluje o to, aby se jeho Flash Player a AIR technologie nepoužívaly pouze pro líbivé animace, ale i pro náročnější grafiku a třeba i extrémní herní průmysl. Flash a AIR tedy porozumí akcelerované 3D grafice, nová verze AIRu pak bude moci komunikovat i s nejrůznějšími perifériemi, senzory nebo třeba s chytrým televizorem, uvnitř jehož útrob poběží.

Demoverze hardwarově akcelerované hry MAX Racer – toto vše je Flash

Další ukázku hry najdete třeba na webu Tomáše Krchy, českého evangelisty Adobe. Herní demo nabízí i ukázku P2P komunikace pro účely multiplayeru.

Jestli je tato cesta správná, ukážou příští měsíce a roky a nelze než doufat, že se skutečných interaktivních elektronických časopisů dočkáme i v našich končinách. Ostatně trh s moderními „nettablety“ se snad brzy rozjede i zde.

Diskuze (41) Další článek: Microsoft Office 2011 pro Macy: konečně pořádné Office pro jablíčkáře

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,