Adobe koupilo kreativní sociální síť Behance a posiluje svůj cloud

Adobe poodhaluje další část ze své dlouhodobé cloudové strategie, na které chce stavět budoucnost celé společnosti. Tvůrce kreativních nástrojů jako Photoshop nebo Premiere oznámil, že kupuje 6 let starou newyorskou společnost Behance, jejíž technologie mají vytvořit základ pro sociální a kolaborační platformu pro Creative Cloud.

Creative Cloud je pro Adobe strategický produkt, do něhož by firma chtěla v budoucnu převést drtivou většinu svých zákazníků. „Cloud je pro nás naprosto stěžejní a strategická věc a vize je taková, že v něm v budoucnu budou všichni naši zákazníci,“ řekl nedávno v rozhovoru pro Connect.cz Richard Markuzzi zastupující oblast východní Evropy.

Kreativní oblak doposud představoval spíše novou formu licencování tradičních aplikací Adobe – namísto nákupu licencí stačí platit pravidelné poplatky za pronájem celé sady aplikací. Nejvyšší vedení Adobe už nicméně při uvádění Creative Cloudu na trh upozorňovalo na to, že tento produkt bude průběžně vylepšován a bude získávat nové funkce.

Sociální vrstva kolem aplikací

Behance je jednou z nich. „Behance bude hrát klíčovou roli v nabídce Adobe a umožní nám vytvořit otevřenou a spolupracující komunitu,“ tvrdí v prohlášení viceprezident Adobe David Wadhwani, pod kterého bude nový produkt spadat.

Behance je možné popsat jako sociální síť pro designéry a další kreativní profese. Umožňuje vytvoření profilu s galerií a projekty, uživatelé mohou jednotlivé profily sledovat, vyhledávat, kdo se na jednotlivých projektech podílel, navazovat kontakty, shánět zakázky nebo je naopak vypisovat, získávat reakce na svá díla a prezentovat je skrze různé mobilní platformy.

Adobe teď toho všechno úzce integruje do svého Creative Cloudu a licencování a další detaily rozšíří o další cloudové možnosti. Firma prozatím nespecifikovala, o jak těsné propojení půjde, ale je například možné, že z Photoshopu a dalších aplikací bude možné přímo nahrávat vytvořená díla do Behance, podílet se na spolupráci a podobně. Služby Behance využívají společnosti jako LinkedIn, AdWeek či prestižní světové designérské školy.

Tento prvek pro spolupráci a sdílení je možné sledovat v mnoha oblastech podnikového softwaru. Zákazníci SAPu třeba mohou přes podobný systém prodávat své služby a výrobky dalším společnostem a vše mít úzce provázané s tradičními aplikacemi SAPu, které ve firmě používají. „Lajkování“ a další podobné funkce Behance zase kopírují trend přenášení prvků ze sociálních sítí do firemního prostředí, který naplno vypuknul v loňském roce.

Adobe na podobných funkcích pracovalo samo, nakonec se ale rozhodlo celý proces budování urychlit díky akvizici. Obě společnosti už v minulosti často spolupracovaly a podle vyjádření na blogu bylo spojení logickým a jasným krokem.

Je pravděpodobné, že se podobné funkce v budoucnu ještě více rozšíří. Adobe by mohlo vybudovat kompletní prostředí, kde by bylo možné vytvořenou práci rovnou nabídnout k prodeji. Například grafik by mohl v Photoshopu vytvořit obrázek a ten okamžitě publikovat, a druhá strana si jej pak přes balíček Digital Marketing Suite koupit. S podobnou vizí pracoval český projekt CSS Piffle.

Další milion lidí do cloudu

Tvůrčí gigant každopádně získal mladou společnost, jejíž kreativní sociální síť využívá více než 1 milion členů, kteří na ní hostují 3 miliony projektů. Počty navíc rychle rostou. Jen za poslední měsíc bylo na Behance nahráno 30 milionů obrázků. Nová koupě Adobe je největší projekt svého druhu na světě.

Creative Cloud rovněž výrazně roste. Za několik měsíců od spuštění má podle aktuálních čísel více než 320 tisíc platících zákazníků a dalších 700 tisíc produkt testuje ve zkušební verzi. Šéf Adobe tento cloudový produkt označuje jako motor dalšího růstu společnosti. Akcie Adobe si za poslední rok připsaly růst 32 procent.

I když ani jedna ze zainteresovaných stran nezveřejnila odkupní částku, zdroje serverů TechCrunch a GigaOM hovoří o 150 milionech dolarů v hotovosti a akciích. Kupená společnost má i nadále mít vysokou míru samostatnosti, i když kompletní více než třicetičlenný tým společně se zakladateli a vedením spadne do divize Digital Media v Adobe. Kupující na svém blogu prohlašuje, že v integraci bude postupovat podobně, jako v případě odkupu společnosti Typekit.

Behance vznikla v roce 2006 a až v polovině loňského roku získala investici ve výši 6,5 milionů dolarů, na které se podílel mimo jiné šéf Amazonu Jeff Bezos nebo Dave Morin proslavený zejména díky svému působení ve Facebooku, Applu a nově ve startupu Path. Podrobnosti o hospodářských výsledcích firma nezveřejňovala.

Diskuze (16) Další článek: Red Hat opět nakupoval a znovu směřuje k překonání miliardových příjmů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,