Nový Creative Suite 5 od Adobe přináší hardwarovou akceleraci pro střihače videa, podporu Flashe pro DTP grafiky a přelomové retušovací nástroje pro milovníky Photoshopu.
Včera po páté odpolední středoevropského času Adobe představil novou verzi svého kreativního balíku CS5. Ten se tentokráte dočkal uvedení ve stínu počínajícího boje mezi zastánci standardizovaného HTML5 a Flashe. Hlavní úkol: prosadit se na mobilních zařízeních a přenést do webové podoby klasický „papírový“ tisk.
A jak se vlastně v Adobe dívají na konkurenční HTML? Rozhodně ne s despektem, ale spíše jinak než třeba Apple a Google. Michal Metlička z českého zastoupení Adobe mi na stejnou otázku odpověděl zhruba v tom smyslu, že iniciativa okolo HTML5 je sice skvělá, díky otevřenější komunitě ale standardizace trvá mnohem delší dobu, než stejný vývoj u Adobe. Ostatně vzpomeňte na „hádky“ mezi zastánci Theora kodeku a H.264 o to, který z těchto formátů by se měl standardně používat pro video ve stejnojmenném HTML5 tagu. Samotné zavádění HTML5 se v každém případě protáhne na další dlouhá léta.
HTML5 vs. Flash
Několik dní před uvedením CS5 na trh udělal Apple Adobe menší čáru přes rozpočet. Podmínky nového iPhone OS 4.0 nedovolují instalaci programů, které nebyly vytvořené pomocí oficiálního SDK balíku. Přitom právě to je jedna ze specialit nového Flash CS5, který umí flashovou aplikaci převést do Objective C nativního kódu. Takový program by pak bylo třeba už pouze digitálně podepsat a přihlásit do App Storu. Jestli za nečekaným krokem Applu stoj skutečně konkurenční boj, nebo je „na vině“ nové jádro čtvrté generace mobilního systému, které by takový program nedokázal plně uchopit, je otázkou do internetové diskuze.
Creative Suite 5 je však konečně na světě, za pár týdnů se dostane na pulty obchodů a poměrně brzy by měla být k dispozici i česká verze. Ta by měla být ke všemu výrazně levnější než originální verze. O tom ale až na závěr článku v krátkém rozhovoru s šéfem českého Adobe.
Mercury, Nvidia CUDA a Premiere
Premiere Pro a After Effects budou konečně v plné míře podporovat hardwarovou akceleraci přehrávání videa – systém Mercury. Programátoři si vybrali technologii CUDA, kterou používají grafické karty od Nvidie, Adobe pak preferuje nejvýkonnější řadu Nvidia Quadro. Díky nové akceleraci by střihači měli bez problému pracovat s HD videem a to včetně zpracovávání obrazových efektů v reálném čase.

Mercury pomocí CUDA a třeba Nvidia grafik Quadro dokáže stříhat a přehrávat HD video v reálném čase a to včetně desítek náročných efektů
InDesign udělá z DTP oddělení flashové grafiky
Na webu se pomalu rozpoutává boj o nové webové technologie. Zatímco Google a Apple hájí nový trend HTML5, Adobe se snaží zákazníky přesvědčit, že Flash rozhodně není mrtvá platforma. Právě na tuto technologii se tedy soustředí hromada programů z balíku CS5. Nástroj pro grafiky a DTP InDesign nabídne velmi snadný export třeba navrženého časopisu do čistého Flashe, čímž by měl vydavatelstvím usnadnit přechod z papírového vydání na web. Druhou specialitou programu pak budou jednoduché interaktivní animace po vzoru PowerPointu. To znamená, že i grafik bez znalosti Flashe dokáže v InDesignu připravit třeba pohyblivou infografiku nebo reklamu, kterou znáte z internetových médií.

InDesign umožní statickým grafikům vytvářet jednoduché interaktivní flashové aplikace a infografiku
bez potřeby znalosti animování. Ve své podstatě se bude jednat o podobnou práci jako třeba při tvorbě powerpointových prezentací
Flash CS5 s kompletní typografií
Dalším z velkých programů edice CS5 je samozřejmě Flash – základní nástroj pro tvorbu flashových aplikací, kterých je dnes plný web od rušivých reklam až po technologicky komplikované hry. Flash CS5 přináší dvě velmi důležité novinky. Ta první laiky možná tak nenadchne, svým způsobem je ale nejdůležitější. Nový Flash obsahuje kompletní typografii InDesignu, což znamená, že pomocí něho napíšete prakticky jakýkoliv znak na světě a zobrazíte jakýkoliv DTP prvek. Adobe se snaží oslovit především knižní nakladatelství a klasická „papírová“ vydavatelství s tím, že webový Flash by měl jejich stránku z časopisu nebo knihy zobrazit prakticky identickým způsobem a ve stejné kvalitě.

Adobe Flash CS5 a typografie díky novému textovému systému
Druhou zásadní novinkou měla být možnost exportu SWF aplikací do nativního formátu iPhone OS systému. Flashové hry a aplikace by tak autoři snadno předělali pro zařízení iPhone a iPod Touch. S vydáním iPhone OS 4.0 však Apple změnil pravidla a podobné přechody zakázal. Důvody jsou zatím nejasné, i když mnoho odborníků se shoduje, že za úpravou podmínek stojí jádro nového systému pro mobilní jablečné telefony.
Photoshop s inteligentní retuší
Nakonec samozřejmě nesmím zapomenout na ten nejdůležitější program Photoshop. K hlavním specialitám Photoshopu CS5 bude patřit technologie pro chytré vyplňování Content-aware fill. Představte si, že označíte osobu na fotografii a ona jednoduše zmizí. Nezbude po ní ale hluché bílé pozadí, to se totiž dopočítá podle okolí. Tato tak trochu sci-fi funkce skutečně funguje, i když jsme ji ještě nemohli řádně otestovat i na složitějších scénách. V každém případě se jedná o výborný nástroj pro retuše všeho typu.
Photoshop CS5 a Content-aware fill s komentářem Michala Metličky
A s retuší souvisí ještě práce s velmi realistickými malířskými štětci, které s použitím tlakového tabletu zachovávají i svou přirozenou fyziku, mnohem kvalitnější výběr objektů na fotce – zapomeňte na magickou tužku – a třeba i taková funkce Puppet Warp. Ta dokáže označený objekt různě ohýbat. Ostatně podívejte se na přiložené video.
Photoshop CS5 a Puppet Warp
Ještě hezčí vektory v Illustratoru
Samozřejmě nelze zapomenout ani na Illustrator. Ten společně s Photoshopem nabídne kvalitní štětce s realistickou fyzikou, perspektivní „3D“ kresbu a také mnohem realističtější chování vektorové grafiky, která se bude v mnoha ohledech chovat přirozeně – nikoliv „čistě matematicky“. To je docela abstraktní popis, proto už dnes upoutávám na podrobnější články o těch nejdůležitějších programech z balíku CS5, které na živě nabídneme v okamžiku, kdy budeme mít po ruce finální verzi kreativního balíku.
Illustrator CS5 a perspektivní kresba
Adobe Creative Suite 5 se na pultech obchodů objeví koncem dubna, česká verze by pak měla být k dispozici asi dva týdny poté. Adobe i tentokrát nabídne studentský zvýhodněný program, s nižšími cenami by se ale měli setkat i běžní zákazníci. Tuzemské lokalizované verze totiž budou podle konkrétního produktu až o třetinu levnější oproti anglickému originálu.
Minirozhovor s Michalem Metličkou, Regional Manager – Technical Sales EMEA Adobe Systems s.r.o.
Bude někdy Photoshop pro Linux?
Linux je určitě zajímavá platforma, ale v současné době je z hlediska velikosti designérské komunity malá. Linux je zároveň extrémně široký cíl. Víme, jaké problémy řešíme v rámci vývoje linuxového Flash přehrávače. Musíme třeba řešit odlišnosti mezi distribucemi, které používají různé zvukové API a další komplikace.
A co Ubuntu? To se pomalu stává synonymem pro Linux a mohlo by se stát jakýmsi standardem pro komerční firmy.
Ale jistě, pokud najdeme na Linuxu své zákazníky, stane se z toho čistě byznysová otázka. V mezidobí před vydáním nové verze CS řešíme, co zasáhne největší počet lidí. Tedy jestli máme investovat do vývoje nové funkce, která zasáhne uživatele na Mac OS X a Windows, nebo do linuxové verze. Je to pragmatické rozhodnutí.
Nová technologie Mercury bude asi patřit k hlavním trhákům pro ty nejnáročnější uživatele. Řekněte nám o ní něco.
Mercury je nový enginu pro přehrávání videa. Premiere Pro pracuje s nativním formátem videa, neprovádí transcoding. Pokud tedy máte video třeba v AVCHD nebo dalším formátu, můžete video stříhat přímo v něm bez potřeby převodu do nějakého standardního formátu videa.To ale vyžaduje poměrně vysoký hardwarový výkon. Platí to zvláště o silně komprimovaném kodeku AVCHD, který je třeba v reálném čase rozbalit, zpracovat data a to vše v reálném čase. Z toho důvodu začalo Adobe psát zcela nové jádro Mercury pro přehrávání videa, které významně zrychluje přehrávání, ale umožní mi i využít hardwarovou GPU akceleraci založenou na technologii Nvidia CUDA.
Takže Mercury vyžaduje grafický čip od Nvidie?
Ano, je to dáno historií vývoje. Na Mercury jsme začali pracovat před dvěma lety a tehdy byla CUDA prakticky jedinou použitelnou a standardizovanou technologií pro paralelní programování GPU čipu.
Premiere Pro a After Effects budou v CS5 pouze v 64bitové verzi. Přepíšete v příštích verzích i ostatní programy?
Přechod ryze na 64bitové prostředí v případě Premiere Pro a After Effects souvisí s výkonem. U ostatních aplikací už tolik zásadních výhod není. Díky adresování větší paměti to je ještě zajímavé u Photoshopu, u Flashe nebo Illustratoru je to už ale celkem jedno. Pokud na 64bitovou architekturu přejdou naši uživatelé, přejdeme také.
Flash umí vytvářet aplikace pro iPhone. Co to znamená v praxi?
Součástí Flash CS5 je nástroj, který dokáže flashovou aplikaci převést do nativního kódu Objective C. Zároveň přemapuje vnitřní kód aplikace na API iPhone OS. Hotový program se tedy vlastně chová stejně jako každá jiná aplikace pro iPhone, můžete ji ale vytvořit nejen na Mac OS X ale i na Windows. K převedení flashové aplikace na verzi pro IPhone zároveň nepotřebujete žádné SDK, pouze vývojářský účet u Applu.
Poznámka: Rozhovor jsem připravoval před vydáním iPhone OS 4.0, kdy se ještě zdálo, že bude vše v pořádku.
S Adobe Flash souvisí i uvedení mobilní verze jeho přehrávače
Ano, mobilní Flash Player 10 se objeví v průběhu první poloviny roku na Androidu. Vývoj mobilní verze probíhá v rámci Open Screen Projectu. To znamená, že Adobe předá zdrojové kódy výrobci a spolupracuje s ním na optimalizaci kódu. Na konkrétním datu uvedení a formě distribuce se pak musí domluvit všichni dohromady. S tím souvisí i rozhodování, na jakém zařízení pojede už skutečný Flash Player 10 a kde pouze nový Flash Lite 4.
Nabídnete v rámci CS5 i zvýhodněné ceny pro studenty?
Máme studentský program a ten bude k dispozici i ve verzi CS5.
A co ceny pro běžné smrtelníky?
Kupní síla u nás je samozřejmě jiná než v Německu a nám se tuto realitu podařilo promítnout i do koncových cen českých lokalizovaných produktů. Cena by tedy mohla být v závislosti na produktu nižší o 5 až 30 procent oproti anglické verzi.
Včera jste představili Creative Suite 5, kdy se dostane na pulty obchodů?
Koncem dubna, česká verze by se pak měla objevit asi čtrnáct dní poté.