Acer bojuje proti gigantům s velkým úsilím, problémy se mu ale nevyhýbají.
Pokud bychom byli trošku přísní, pak se za jedinou tchaiwanskou značku dá označit pouze Acer: firma, jejíž činnost jde velice daleko za pouhou assemblaci, která má v držení bývalou notebookovou divizi od Texas Instruments („TravelMate“) a která vyrábí skutečné servery. Notebooky a servery svědčí o značce – nic z obou se nedá vyrábět a prodávat ze dne na den s „nálepkou“, nikoli „značkou“.
Acer ohlásil za poslední rok ztrojnásobení zisku (okolo 230 mil. dolarů, finální částka nebyla v době psaní článku známa), přitom plán firmy byl 150 mil. Bližší pohled ale odhalí neduhy: většina z této částky byla dána tím, že firma prodala své dceřinky (Acer Peripherals), a ne tím, že by profitovala z vlastní činnosti. Balance z tzv. „operations“ (tj. vyrobím-prodám) je daleko horší – Acer je podle zpráv jen za pololetí ve ztrátě třiceti mil. dolarů, tedy je vlastně prodělečným výrobcem počítačů. Acer prodává přímo, přes Internet i přes resellery, jenomže všude soupeří s firmami, které mají – při vší úctě k tomu, co Acer dokázal – řádově lepší jméno: IBM, Compaq, Dell, HP.
Živě komentuje: Amerika je k obchodu velice otevřená a až na unikátní výjimky (luxusní japonská auta, kupříkladu) nikdy nediskriminovala zahraniční výrobce a dovozce. Také se jí říkalo „nejprodejnější děvka světového obchodu“, jenomže současný stav je až neuvěřitelnou satisfakcí tohoto postupu. Američtí výrobci, kteří nikdy nebyli uměle chráněni před konkurencí a dotováni státními zakázkami (jako zejména ve Francii a Velké Británii) dnes nejenomže vítězí nad importéry do U.S., ale navíc dokáží exportovat a získávat v zahraničí – například Compaq či Apple jsou téměř „nemyslitelně“ úspěšné v Japonsku, nejochranářštější zemi na světě.
Acer má těžký život. Koupí notebookové divize od Texas Instruments získal do ruky v podstatě churavějící notebookovou řadu, jejíž hlavní velkou předností bylo, že je právě od Texas Instruments, tj. ctihodné americké firmy, jejíž produkty například pomáhaly vyhrát v 2. světové válce. Acer se bohužel ničím takovým pyšnit nemůže… Firma má samozřejmě skvěle zvládnutou technologii i výrobu, ale ukazuje se, jak těžké je získat „eso“, i když se jmenujete Acer: jak těžké je získat jméno, důvěru zákazníků a podíl na trhu. Acer bude muset ještě hodně bojovat, a upřímně se domnívám, že pokud bude skutečně chtít získat podíly na dalších místních trzích, tak jej neminou další lokální akvizice, pohlcování místních výrobců se zachováváním jejich značek, kterým Acer dodá hlavně svou schopnost rychle vyrábět a dodávat.