K CD nebo DVD to má provedením daleko, společné jsou jen rozměry. Disk ale není vytvořen pomocí nějakých kosmických technologií.
Výzkumníci z Boston College přišli na způsob, jak na disk velikosti běžného CD nebo DVD umístit až 87 GB dat. Informuje o tom časopis Nature.
Pro vytvoření disku prý posloužilo běžně dostupné epoxidové lepidlo a materiál blízký sklu. Vytvořený disk je datově stabilní, zaznamenaná data se nedegradují. Jak už to v podobných případech bývá, vše bylo objeveno náhodou. Autoři prý původně chtěli prozkoumat něco jiného, když přišli na možnost takového využití.
Již před třemi lety začal výzkum materiálů, které při ozářením určitým typem laseru začnou samy vyzařovat světlo. Toto je využito i v tomto disku. Pomocí laseru byly ve struktuře disku zahřáním změněny chemické vlastnosti tak, že při ozářením stejným laserem o nižší intenzitě dojde vy vyzařování světla. Díky tomu lze data zaznamenat a následně je i přečíst. Vtip je v tom, že celý disk je zcela průhledný, laser se tak může zaostřovat na různé vrstvy a reagovat pouze s určitými body disku. Jedná se tak o 3D záznamovém médium. V případě 87 GB disku využili autoři 25 záznamových vrstev.
Ačkoli médium vypadá jako levné, celá technologie je velmi nákladná. Disky totiž nelze lisovat jako dnešní CD a DVD, stejně tak použitý laser není z nejlevnějších – stál 100 000 dolarů. Data na disk se musí zapsat laserem, což je zdlouhavá činnost. Pochopitelně cena může časem klesnout, ale na masovku to zatím rozhodně nevypadá. Pokud se to vůbec ujme, tak zřejmě jen ve velmi specifických oblastech, uváděna jsou například paměťová média pro družice.
Ohledně disků s vyšší kapacitou se mluví již dlouho. Nejlépe vypadají technologie založené na modrém laseru umožňující vyšší hustotu záznamu. Zde je zatím nejvyšší kapacita 27 GB. Již několik let se mluví o FMD, nabízejí až 140 GB na jednom disku. FMD má přitom pracovat na velmi podobném principu, jako tento disk. Také u něj se používá fluerescenčního efektu při osvětlení laserem. Ohledně FMD se slibovalo mnohé, zatím ale není stále znám reálný termín uvedení na trh. Proto je skepse na místě i v tomto případě.