8
Fotogalerie

8 užitečných tipů pro natáčení videa na výšku

Ať se vám to líbí, nebo ne, sociální sítě určují trendy. Jedním z nich jsou i videa natáčená na výšku. A to všechny ty Facebooky, Instagramy a Snapchaty kvitují, navíc už i YouTube je zvládá. Pokud vertikální videa potřebujete natáčet i vy, zde k tou máte 8 užitečných tipů.

Při procházení sociálních sítí držíme mobilní zařízení nejčastěji na výšku. Když pak narazíme na video, které je na šířku, je zbytečně malé. Vertikální video ale obsáhne mnohem více prostoru v rozhraní, a tak z něho máme i lepší dojem. Co na tom, že si jej nepustíme na velkém plátně, zde je cíl jiný a zcela jasný – zaujmout sledující, přátele a kohokoli, kdo na příspěvek narazí.

Jestliže chcete začít vytvářet videa na výšku i vy, a to ne jen za pomoci mobilního telefonu, ale s DSLR, zde k tomu najdete 8 užitečných tipů. Ty sestavil Landon Bytheway, který je podrobně popisuje ve videu na konci článku. V něm také ukazuje veškeré zákulisí této problematiky.

1. Orientace kamery

blur-blurry-bright-630863.jpg

Můžete sice celé video nahrávat na šířku a pak jej oříznout. Je s tím ale nejen zbytečná práce, navíc se v takovém případě ochudíte i o kvalitu záznamu. Lepší je tedy přetočit fotoaparát o 90° a natáčet až poté.

Ruku v ruce s orientací fotoaparátu, respektive mobilního telefonu jde také odlišné vnímání scény, a to nejen z pohledu fotografa, ale zejména z pohledu diváka. Při záznamu na výšku tak již rovnou s touto orientací a konkrétním poměrem stran počítáte při celkové kompozici záběru.

Není samozřejmě problém spojit i více různých záběrů s různou orientací, musíte však počítat jednak s nutností ořezu a jednak s nižším rozlišením – vhodné je proto pracovat s maximálním rozlišením, a poté finální video převést do rozumnějšího (např. Full HD) rozlišení pro sociální sítě.

Pokračování 2 / 8

2. Patřičný úchop

Pokud plánujete pořizovat obsah jen z ruky, nebude se vám mobil držet dobře. Ačkoli totiž mobil používáme primárně na výšku, umístění kamery a ovládací prvky jsou uzpůsobeny používání přístroje na šířku.

arch-architecture-blur-861126.jpg

Pro lepší úchop se tak hodí využít přídavné baterie, která vám poskytne více prostoru pro ruce. Pokud na to máte rozpočet, můžete si pořídit i vhodnou klec, která umožňuje upevnění dalšího příslušenství.

Asi nejlepší cestou je doplnění telefonu o vhodný ergonomický obal anebo některý z menších držáků či selfie tyček – už jen to, že můžete mobil držet jednou rukou bezpečně vám umožňuje více kreativity a zajímavější záběry

Pokračování 3 / 8

3. Stabilizace

Při natáčení ve svislé poloze kamery je obtížnější sledovat objekty, protože máte v hledáčku jednoduše méně místa. Zde jednoznačně pomůže jakýkoli gimbal, glidecam, ale při jednodušších záběrech i jen stativ. Ve všech případech budete mít totiž snadnější práci při následování objektu a úchop bude stabilnější, což znamená méně rozmazaných záběrů.

Zhiyun-SMOOTH-4-Smartphone-Gimbal-Stabilizer-Moment-04.jpg

V každém případě však bude ideální pořídit si závěsnou destičku ve tvaru písmen L, s její pomocí upnete ke stativu či jiné stabilizační pomůcce jak mobilní telefon v pouzdře, tak i menší fotoaparát. Navíc taková destička umožňuje otočit přístroj o 90°, což je nejčastějším požadavkem.

Pokračování 4 / 8

4. Sledování pohybujících se objektů

Malé zorné pole = méně manipulačního prostoru. To už bylo řečeno v bodě výše, ale zde to platí také.

girl-1192032_1280.jpg

Než se tedy pustíte do „ostrého“ natáčení, procvičte si 3 základní techniky:

  • Jak funguje pohyb kamery s vaším stabilizátorem
  • Naučte se předvídat pohyb subjektu, aby vám neutekl ze záběru
  • Měňte své vzdálenosti vůči snímanému objektu

Všechny tři body vám umožní lépe se sžít s vlastním fotoaparátem neb mobilem a budete schopni předvídat, jak pracovat v terénu, při konkrétních záběrech a situacích.

Pokračování 5 / 8

5. Kompozice

Jako všude, i ve svislých videích platí pravidla kompozice. Pokud video ořezáváte z toho na šířku, nebo jen měníte velikost toho na výšku, věnujte pozornost především poměru stran. Na Instagram můžete nahrát maximální poměr 4 × 5.

adult-1869430_1920.jpg

Složitější je to v tom ohledu, abyste z videa neodřízli důležité prvky. To se týká zejména textů, např. názvů společností. Velkou část nevzhledného okolí můžete eliminovat vhodnou vzdáleností.

Samotná kompozice je pak velmi důležitá již při vzniku videa, kdy je vhodné se řídit nějakými mantinely, aby byla zachována konzistence celého videa a zároveň abyste udrželi pozornost diváků.

Pokračování 6 / 8

6. Pozadí

Při výběru ideálního objektivu myslete i na pozadí scény. Širší čočky budou dobře fungovat pro širokoúhlé záběry a samozřejmě také když točíte v okolí budov nebo stromů, kdy dostanete do záběru jejich větší část.

geeek-universal-smartphone-045x-super-wide-angle-l.jpg

Počítejte také s tím, že díky poměru stran se vám do scény bude dostávat více oblohy a země. Vertikální video zkrátka vyžaduje mírně odlišný přístup, nicméně při správní kompozici dosáhnete velmi efektních záběrů.

S pozadím samozřejmě můžete dále pracovat – používáte-li aparát s vyměnitelnými objektivy, přímo se nabízí práce se světelným objektivem. U mobilu zase využijete chytré algoritmy umělé inteligence pro rozostření pozadí a vypíchnutí konkrétního objektu.

Pokračování 7 / 8

7. Využijte celý prostor

Snadno se může stát, že horní či spodní část vašeho záběru nebude příliš poutavá. Nabízí se ale minimálně dvě možnosti, jak tento problém vyřešit. První je vložením nějakého efektního digitálního prvku, jako je obraz v obraze. 

mobile-phone-1198360_1920.jpg

Druhým poté může být vložení doprovodného textu. V takovém případě ale raději držte při zemi vlastní kreativitu, aby nebyl výsledkem paskvil s množstvím doplňkové grafiky a rámečků.  

Pokračování 8 / 8

8. Publikování

Záběry 9 × 16 jsou líbivé, pokud jsou na šířku. Když je ale přetočíte na výšku, dostanete nevzhlednou nudli. Do sociálních sítí je tak vhodné publikovat obsah v poměru stran 4 × 6, aby video „zabralo“ co nejvíce místa v rozhraní.

iphone-3575969_1920.jpg

Zvažte ale i celkovou délku samotného videa. Zde platí, že čím kratší, tím lepší. I když lidé na videa koukají, jsou-li dlouhá, neshlédnou je celá – a to nechcete. Deset sekund tak řekne to samé co minuta, a takto krátký shot může mít o poznání lepší dosah i dopad.

Tip z praxe

Ještě před samotným natáčením byste měli vědět, k jakému účelu bude video sloužit. Pokud se nejedná o reklamní ale soukromá videa, zvažte jejich „životnost“. Chcete-li své sledující patřičně krmit videoobsahem z dovolené formou publikování videí v Příbězích, budete mít spoustu jednotlivých klipů, které pokud spojíte v delší film, může také dobře fungovat.

Opět ale jen v sociálních sítích. Na počítači takové video jednoduše nemá potenciál. Chcete-li tedy jen zaznamenávat své vzpomínky, pro sebe a své blízké, zůstaňte raději u formátu na šířku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud