Obchody Applu se staly stejně legendární jako jeho počítače. Jsou jedinečné a některé z nich natolik zajímavé, že stojí za návštěvu, i když si v nich nic nekoupíte.
Apple si na svých značkových prodejnách zakládá stejně, jako na samotných výrobcích. Nazývá je Apple Store a každý musí splnit předepsaný standard služeb a designu. I ty nejmenší Apple story v obchodních centrech tak na první pohled poznáte, ty největší jsou pak doslova architektonickými skvosty. Sedm těch nejzajímavějších vám dnes představíme.

Apple Store, to jsou prostě trochu jiné obchody... Poznáte je na první pohled
Na myšlence Apple Storu spolupracoval zakladatel a dlouholetý šéf Applu Steve Jobs. Jeho uvažování by se dalo shrnout asi takto – stejně jako operační systém třetí strany nemůže s hardwarem pracovat tak dobře, jako systém od samotných tvůrců hardwaru, nemůže nějaký cizí prodejce prodávat produkty Applu tak dobře, jako Apple sám. Realizace se ujal Ron Johnson a neměl to jednoduché, vývoj konceptu značkových prodejen několikrát začínal znovu od nuly, aby se našlo dokonalé řešení.

Leckde se architekti a skláři pořádně vyřádili
Tím je rozdělení plochy obchodu do různých zájmových zón. Stěžejní je prostor pro vyzkoušení nových produktů, kde jsou k dispozici všechny výrobky. Nikde nesmí chybět ani tzv. Genius bar, což je místo pro konzultace, rady či reklamace, kde jsou speciálně vyškolení pracovníci, kteří majitelům produktů Applu dělají bezplatné poradenství. A při návrhu se hledělo i na psychologii – jak co se týče rozmístění jednotlivých zón (prodejna musí návštěvníka „vtáhnout“), tak z hlediska prostředí (otevřenost, hodně světla, moderna).


Apple Story mají jistá pravidla, díky kterým vás prodejna „vtáhne“ a nebudete se v ní cítit ztraceni
Možná si říkáte, že je to zbytečná věda, jenže ono to velmi dobře funguje. Obchody Applu lákají k návštěvě a útratě víc, než jakékoli jiné. Podle loňského průzkumu mají bezkonkurenčně nejlepší obrat přepočtený na metr čtvereční maloobchodní plochy. Applu vytváří významnou část tržeb a není proto divu, že prodejní síť stále rozšiřuje. Zprovoznil již 411 obchodů ve 14 zemích. Nejvíce jich je pochopitelně v Americe, ale desítky jsou i v Evropě a Asii.
První Apple Store byl otevřen v květnu roku 2001 v obchodním centru na předměstí Washingtonu. Hned první den obchod navštívilo 7700 lidí. Ve stejný den byl otevřen ještě jeden Apple Store v Los Angeles. Do konce roku 2001 Apple otevřel dalších 25 prodejen, v dalších letech tempo ještě nabíralo. Na významných místech si však dal záležet a otevřel prodejny, které stojí za návštěvu, i když nemáte v plánu od Applu nic kupovat. Ukážeme vám teď odstupňovaný žebříček sedmi, které považujeme za ty úplně nejzajímavější:
- 7. Opéra, Paříž, Francie
- 6. Amsterdam, Holandsko
- 5. Phoenix a Chicago, USA
- 4. Upper West Side, New York, USA
- 3. Grand Central Terminal, New York, USA
- 2. Pudong, Šanghaj, Čína
- 1. Pátá Avenue, New York, USA
- To zdaleka není všechno!