7 nejčastějších důvodů selhání projektu e-komerce

Několik důvodů, proč jsou některé projekty e-komerce úspěšné a jiné ne. Neznamenají sice zaručený úspěch, jejich ignorování ale nedoporučujeme.
Tento článek je přetištěn z časopisu e-biz. e-biz je praktický: dává konkrétní rady pro podnikání, neteoretizuje. Píše o e-businessu, ekonomice, investování, financích, zákaznících a reklamě na Internetu, o úspěšných (i neúspěšných) firmách - a píše čtivě, stručně a zábavně.

Ľubica Domanová: Pokusila jsem se prozkoumat důvody, proč jsou některé projekty e-komerce úspěšné a jiné ne. Netvrdím, že předkládané rady představují zaručený recept na úspěch. Pokud je ale budete ignorovat, jsou peníze vynaložené na zprovoznění vašeho projektu asi vyhozené, v nejlepším případě leda rozmnožíte řady skeptiků. Za podklady posloužily spousty článků a komentářů, které momentálně vychází z dílen konzultantů, jako jsou Deloitte & Touche nebo Andersen Consulting, stejně jako pozorování zahraničního a českého trhu.

1 Přetechnizování, což je krásně anglicky vyjádřeno jako over-engineering. Hodně projektů v oblasti e-komerce je příliš komplexních a megalomanských na to, aby je bylo možno rozumně v praxi zavést. Projevuje se to tím, že podnikatelé v oblasti e-businessu (v Česku obzvláště) se zajímají spíše o to, co technicky jde, než o to, za co bude zákazník ochoten zaplatit. Vyhnout se tomuto nebezpečí je snadné: rozmyslete si hlavně, jaké jsou základní služby, které má váš podnik nabízet, a ty zprovozněte jako první. Až se systém zaběhá, přidávejte další funkce.

2 Spolknout větší sousto, než můžete strávit. Před spuštěním projektu musíte zohlednit spoustu aspektů: výběrem hardwaru a poskytovatele připojení počínaje, logistikou, bezpečností a platebními systémy konče. Můžete se, samozřejmě, prokousat všemi těmito záležitostmi sami, daleko účinnější je ovšem využití služeb někoho, kdo se v tom vyzná. Dnes mnozí poskytovatelé Internetu nebo portály nabízejí komplexní řešení e-obchodu na klíč (v zahraničí např. Yahoo!, GeoShop nebo Intershop, u nás VOL nebo Zoner). Tím pádem se nemusíte stát expertem ve všech složitých oblastech technologií a můžete se soustředit na podstatu - obchodování. V Česku s naší kutilskou mánií je to podnět obzvláště aktuální.

3 Řešení kvadratury kruhu. Spousta obchodníků se domnívá, že produkty, které se dobře prodávají v klasických obchodech, půjdou na dračku i v e-shopech. Realita je ovšem taková, že e-komerce má svoje zákonitosti a omezení, která je nutno zohlednit při výběru vhodných produktů (výše nákladů na dodání, výše záručního krytí, potřeba osobního poradenství, emocionální náboj produktu ad.). Než se rozhodnete pro sortiment svého e-shopu, zamyslete se nad následujícími otázkami: Přitahuje cenová nabídka zákazníky, aby produkt nakoupili u vás místo v klasickém obchodě? Jaká je relace nákladů na expedici a doručení k celkové ceně? Budou vaše záruky pro zákazníky dostačující?

4 Opomíjí se oblast bezpečnosti. V poslední době slovo hacker obohatilo slovník lidí na celém světě, množí se zprávy o sabotážích a virech. Pokud chcete provozovat vlastní servery pro e-komerci, musíte k otázce bezpečnosti přistupovat obzvláště pečlivě, tady se nevyplácí šetřit. Pokud máte pochybnosti, je nejlepší zaplatit si experty a nespoléhat se na standardně nastavená softwarová řešení (ta jsou i pro hackery-amatéry hračkou).

5 Všechno zvládnu sám. Největší přednost internetových podnikatelů - jejich podnikavý duch a vynalézavost - se za určitých okolností může obrátit proti nim. Obzvláště pokud se aplikuje na velmi komplexní a novou oblast. Nejlepší je tudíž i tady přenechat rutinní práce odborníkům a soustředit se na hlavní úkol podnikatele - strategii a inovace. Mnoho projektů ztroskotá na tom, že si jejich autoři neuvědomují potřebu profesionální úrovně (hlavně designu a marketingu), a to dokonce i u e-shopu na klíč. V opačném případě vám totiž ani ten nejpropracovanější projekt nepřinese očekávaný úspěch. Pokud tedy můžete, využívejte služeb profesionálů.

6 Designové faux-pas. Při vší úctě k technologiím - jsou pouze tzv. "back-endem" celého systému, který je vidět tehdy, když způsobuje potíže (tedy v úspěšném e-businessu co nejméně). Zákazníka zajímá především "front-end", tedy ta část obchodu, se kterou přijde do styku na svém monitoru. Z toho vyplývá, jak důležitý je design webových stránek. Bez výrazně marketingově orientovaných a jednoduše obsluhovatelných stránek je lepší se do e-komerce nepouštět. Zrovna tak příliš zdlouhavý a nesrozumitelný způsob hledání produktů a objednávek nebo bombastické efekty (zvukové a jiné), které pouze zdržují (čili stojí zákazníka peníze), jsou zaručeným zabijákem e-komerce v jakémkoliv oboru. Lepší je přitom nespoléhat se v hodnocení na svůj úsudek, ale obrátit se na objektivního pozorovatele. Je to totiž faktor, který už v zárodku může odsoudit váš projekt k neúspěchu. Při výběru objektivního posudku není ani tak důležité zvučné jméno jako konkrétní zkušenosti a reference (nejlépe na místním trhu).

7 Ignoruje se starý dobrý telefon. Zajímavé je zjištění, že spousta projektů ztroskotá právě na tom, že nezvládla propojení reálného a virtuálního světa (je to obzvláště nemoc čistě internetových firem). Při vší úctě k Internetu i v elektronickém obchodu zákazníci často narazí na situaci, kdy nutně potřebují kontaktovat zástupce firmy. Internetový zákazník je totiž v tomto ohledu hodně citlivý a nedostatek fyzického kontaktu je třeba musí nahradit bezvadnou péčí v rámci možností

Ľubica Domanová je Business Development Director společnosti Ashburn International a redaktorkou magazínu o internetové komerci e-komerce.cz.Článek vznikl ve spolupráci se serverem e-komerce.cz

Diskuze (9) Další článek: AutoCont má firemní hymnu od Queenů

Témata článku: Klasický design, Yahoo Finance, Projekt E, Nejčastější důvod, Zvučné jméno, Dobrý telefon, Faux Pas, Opačná realita, Nejlepší reklama, Úspěšný produkt, Cenová relace, Selhání, Vhodná reklama, Zaručený recept, Důvod, Komplexní projekt, Důležitá oblast, Rutinní práce, Následující otázka, Projekt, Bezvadná funkce, Zahraniční e-shop


Určitě si přečtěte

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

Zkusili jsme Ryzen 7 4800HS v notebooku Asus: drtí Intel výkonem a umí být potichu

** Nové osmijádro AMD pro herní notebooky překvapuje výkonem ** V rámci notebooku ROG Zephyrus G15 umí být tiché i výkonné** Rozhodnou hlavně prodávané konfigurace s lepší grafikou

Tomáš Holčík | 57

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

10 věcí, které jste odkládali „na jindy“, ale teď je konečně můžete udělat

** Karanténní opatření nás drží doma a mnozí mají více času navíc ** Připomeneme proto často odkládané činnosti uživatelů počítačů ** Právě teď je ten správný okamžik, kdy se do nich pustit

Karel Kilián | 75

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 9

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 13


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X