8
Fotogalerie

7 možných konců, které jednou postihnou každý startup

Každý den se narodí tisíce dětí a zahyne nějaký ten internetový startup. Žijeme v době, kdy vznikají jako na běžícím pásu, většina ale skončí v zapomnění. Naštěstí existují i výjimky.

Kapitoly článku:


Každý den se globální internet nafoukne o hromadu nových webů. Těžko říci, kolik se jich dnes na síti opravdu nachází, podle Verisignu jsme však už dokázali zaregistrovat více než 250 milionů domén druhého řádu. Pokud vyloučíme domény existujících podniků, institucí a domény osobní, stále zbývá ohromný balík těch, které se vážou k nějaké velké službě, malému nástroji i pouhopouhému startupovému snu z dnes tolik populárních hubů a technologických inkubátorů.

Suma sumárum bychom se měli doslova utápět mezi startupy. Když se vás ovšem zeptám, kolik jich opravdu používáte, u těch nejotrlejších to bude maximálně nějaká desítka a běžný smrtelník je spočítá na prstech jedné ruky. Kde tedy všechny jsou?

Drsný svět startupů

Startupový svět je drsný a panuje zde ohromná fluktuace, než se tedy o většině z těchto nadějí kdy dozvíte, zhynou pro nezájem autorů, surfařů nebo investorů. Na stránkách technologických médií se tedy setkáváme pouze se špičkou ledovce – s těmi opravdovými celebritami, které se prokousaly přes pomyslné okresní přebory až do extraligy a zachytilo je některé z větších mediálních sít, odkud se pak už informace o službě virálně šířila do světa.

Častý konec startupů.png
Většina startupů je odsouzena k zániku. Některé vydrží jen po dobu ročního pronájmu domény.

Mohlo by se zdát, že tyto medializované startupy už mají všechny překážky za sebou a čeká je pouze zářná budoucnost a milionová uživatelská základna. To je však pouhý sebeklam. Jak už tomu totiž u rychlokvašných celebrit bývá, masivní hype záhy vystřídá drtivý pád.

Recept na úspěšný startup je „jednoduchý“

Recept na to, aby k tomu nedošlo, je přitom poměrně jednoduchý. Stačí dělat takové startupy, o které by mohl být dlouhodobý zájem. Zní to jako povrchní fráze, internetové příkopy jsou však plné těch, kteří byli skálopevně přesvědčení o tom, že právě jejich exotický nápad je ten nejlepší.

Cílem soukromého byznysu je zisk a startup není nic jiného než firma v embrionálním stádiu. Ještě nevydělává, ještě je živený pupeční šňůrou andělských investorů a dalším rizikovým kapitálem, ale už tehdy by měl alespoň rámcově tušit, co se stane v okamžiku, až štědří chlebodárci utáhnou své kohoutky. Dítě se narodí a startup by měl metamorfovat ve fungující a vydělávající firmu s realistickým byznysplánem.

Praxe je ale pochopitelně mnohem složitější. Podívali jsme se na šest typických startupových scénářů, které na skutečných případech popisují, jak také může takový startup skončit a proměnit se buď ve fungující firmu, nebo (a to mnohem častěji) v epizodu, na kterou se brzy zapomene.

Určitě si přečtěte

Články odjinud