40 procent českých podniků kontroluje zaměstnancům e-maily

Navíc přes 50 procent kontroluje stránky, které si zaměstnanci prohlížejí.

V rámci výzkumu itMonitor B2B od Taylor Nelson Sofres Interactive, který mapuje informační technologie v českých podnicích, měli IT manažeři odpovídat také na to, zda je kontrolován přístup zaměstnanců na Internet a jejich e-mailová komunikace.

Podle zveřejněných výsledků těsně pod 40 procent dotazovaných manažerů se vyslovilo kladně na otázku: Můžete na stupnici ohodnotit, zda jsou ve vašem podniku aplikovány některé z následujících firemních kontrolních postupů: Kontrola emailové komunikace zaměstnanců firmy. 17 procent e-maily kontroluje pravidelně, občas je kontroluje 12,4 procent a zřídka 10,2 procent. Na druhou stranu přes 58 procent firem nijak nekontroluje zaměstnancům e-mailovou korespondenci. Poměrně překvapivě (na to že byli dotazování IT manažeři) odpovědělo 12 z 500 dotazovaných, že neví.

Zatímco kontrola e-mailů je sice výrazná, ale ne nadpoloviční, v případě aktivity na webových stránkách to vypadá jinak. Tam již více než 52 procent nějakou kontrolu připouští. Protože je ale množství navštívených stránek výrazně větší než počet e-mailů, stránky jsou většinou kontrolovány jen občas. Pravidelně webovou aktivitu zaměstnanců sleduje necelých 19 procent.

Šetření bylo provedeno v rámci studie itMonitor na vzorku 500 českých podniků s velikostí nad 20 zaměstnanců, které byly náhodně vybrány tak, aby byl výsledný soubor reprezentativní pro hospodářství ČR z hlediska velikosti podniku a typu převažující hospodářské činnosti. Dotazováni byli ti lidé, kteří mají v podniku zodpovědnost za vedení IT oddělení (IT manažeři), nebo jiní zodpovědní za informační technologie, pokud funkce IT manažera v podniku neexistuje.

Sledování využívání firemního mailu je plně v kompetencích zaměstnavatele. Má na to právo, a jak je vidět, velmi často tohoto práva využívá. Ačkoli je určité rebelství zaměstnanců vůči kontrole e-mailů běžné, prakticky jedinou obranou je používání freemailů. Do které kategorie patří vaše firma? Máte nějaké osobní zkušenosti s kontrolou e-mailů či webových stránek? Byli jste již někdy potrestáni?

Určitě si přečtěte

Články odjinud