3DMark 11: legenda grafických testů s velkým přehledem

Futuremark představil novou verzi oblíbeného programu pro testování výkonu grafické karty pomocí realistické grafiky či fyziky. V článku se nachází souhrn všech verzí včetně videí.
3DMark 11: legenda grafických testů s velkým přehledem

Společnost Futuremark byla založena již v roce 1997 se zaměřením trojrozměrnou počítačovou grafiku. Nejznámějším produktem této firmy jsou především testovací programy, které sice nejdříve hodnotily výkon grafických karet, později byly uvedeny i univerzální testy v podobě PCMark a dalších.

Včera byla ale představena nejnovější verze nejpopulárnější a nejstarší série programu 3DMark, jehož éra odstartovala již v roce 1998. Podíváme se na krátký přehled všech verzí včetně ukázek testů, které jistě mnoho z vás ještě dobře pamatuje.

3DMark 99 / Max

Ještě před první verzí 3DMarku se v roce 1997 objevil menší test s názvem Final Reality (Remedy), který byl určen pro Windows 95, využíval grafické rozhraní DirectX 5 a správně ho tehdy vykreslila snad pouze grafická karta 3Dfx Voodoo. Podívat se na něj můžete například na tomto videu.

V roce 1998 a 1999 se představil 3DMark 99 a 3Dmark 99 Max, které byly založeny na enginu MAX-FX a podporovaly DirectX 6. Během roku se objevily dvě různé verze s rozdílnou náročností. Doporučené požadavky byly totiž tehdy velmi kruté, ke spuštění jste potřebovali nejlépe procesor Intel Pentium 166 MHz s 32 MB operační paměti a „moderní“ grafickou kartu s 3D akcelerací.

3DMark 2000

Ke konci roku 1999 byl uveden 3DMark 2000, který přinášel podporu pro nové rozhraní DirectX 7, jeho hlavními novinkami tak bylo využití hardwarové akcelerace transformací a osvětlení pomocí grafického čipu. Padesát tisíc trojúhelníků a osm dynamických světel v jedné scéně dokázalo zatopit i těm nejvýkonnějším grafickým kartám tehdejší doby.

Pokud jste chtěli dosáhnout alespoň trochu dobrého výsledku, museli jste mít nejlépe procesor Intel Pentium II. Tato verze poprvé nabízela možnost uložení výsledků a nahrání na internetovou stránku společnosti MadOnion. Díky tomu jste si mohli poprvé snadno porovnat výkon svého počítače s řadou dalších uživatelů po celém světě. Nejznámější scénou je jistě nezapomenutelný let bojového vrtulníku.

3DMark 2001 / SE

Kultovní film Matrix, potažmo i hra Max Payne se podepsaly především na této verzi 3DMarku. Slavná scéna s běžícím agentem střílejícím kulky po celé místnosti je známa dodnes, mnoho z vás si jistě vybaví i náročnou sekvenci s přírodou a potokem. 3DMark 2001 byl posledním, který využíval stále vylepšovaný engine MAX-FX, který v tomto případě již podporoval DirectX 8, poradily si s ním tak grafické karty jako GeForce 3 nebo ATI Radeon 8500.

Mezi novinkami se tím pádem objevily vertex a pixel shadery, rozšířená verze v roce 2002 s přízviskem „Second Edition“ obsahoval novou scénu a vylepšenou podporu DirectX 8.1 i různé opravy.

3DMark03

První benchmark s podporou nového rozhraní DirectX 9 (9.0a), který ve velkém sázel na shadery (1.4). Obsahoval také samostatné testy procesoru, který počítal vertex shadery softwarovou cestou. Nechyběl ani jeden z prvních testů fyziky (ragdoll, Havok) a ke slovu se dostal i zvuková akcelerace a vliv na celkový výkon. Minimální požadavky obsahovaly procesor s frekvencí 1 GHz, 256 MB paměti a Windows 98, Millenium nebo Windows XP. Doporučeno bylo alespoň 128 MB paměti na grafické kartě.

3DMark05

V roce 2004 se objevila pátá verze 3DMark05, která sice také podporovala DirectX 9.0c, vyžadována byla ale grafické karta s Pixel Shadery 2.0+ (v případě dostupnosti šlo využít i Shader Model 3.0). Procesor už musel mít frekvenci minimálně 2 GHz. Demo obsahuje celkem tři různorodé scény, v případě klasického testování byl měřen i samostatný výkon procesoru.

3DMark06

Třetí a poslední test ždímající DirectX 9 až na samotnou programátorskou podstatu. Samozřejmostí byl Shader Model 3.0, poprvé se objevilo HDR, pokročilé post-processing efekty a ve scénách se objevovalo přes milion trojúhelníků současně. Grafické testy byly sice podobné jako u 3DMakr05, byly však detailnější, přidán byl i test Deep Freeze (SM 3.0) nebo procesorový test s podporou více jader.

3DMark Vantage

Oficiální podpora DirectX 10, nutností tak byl nový operační systém Windows Vista a novější. 3DMark Vantage byl uveden v roce 2008 a s několika aktualizacemi vydržel na výsluní až do včerejšího dne. Využíval velkou řadu náročných a nových technologií, včetně akcelerace fyziky pomocí karty AGEIA PhysX, později softwarově zrozené v rámci CUDA a grafických karet GeForce. Test obsahoval i řadu další scén s využitím grafického jádra a univerzálních výpočtů.

Protože není demo v dostatečné kvalitě bohužel k dispozici, můžete se podívat na souhrn všech zmíněných 3DMarků na tomto oficiálním videu od FutureMark:

3Dmark 11

Nová verze 3DMark 11 byla představena včera a jak z názvu vyplývá, využívá rozhraní DirectX 11, které je k dispozici nejen ve Windows 7, ale s potřebnou aktualizací i na Windows Vista. Test má celkem šest hlavních scén, konkrétně dvě podmořské, dvě v džungli a nechybí ani podrobné testy fyziky, které využívají akceleraci grafického čipu pomocí DirectCompute (Bullet Physics Library). Kromě náročných a detailních grafických efektů je velmi využívána i teselace, což dodává objektům realističtější a podrobnější povrch.

Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako u předchozích dílů, je i zde možné nastavit různou úroveň kvality i rozlišení ve třech krocích (Entry – 1 024 × 600, Performance - 1 280 × 720, Extreme – 1 920 × 1 080), v případě potřeby lze zvolit i vlastní nastavení, výsledný počet bodů ale pak nelze porovnávat s velkou online databází. Mezi minimálními požadavky na systém je dvoujádrový procesor s frekvencí 1,8 GHz, 1 GB operační paměti, 1,5 GB místa na disku a pochopitelně grafická karta s podporou DirectX 11.

Přehled všech velkých testů v 3DMarku 11 si můžete kompletně prohlédnout na tomto videu:

Brzy se jistě objeví velká řada testů na nejrůznějších zahraničních serverech po celém světě, které prověří současné grafické karty a jejich výkon. Jako vždy se můžete těšit na Živě.cz a kompletní přehled. Pokud chcete svou DirectX 11 grafiku otestovat sami, můžete 3DMark 11 stahovat z oficiálních stránek FutureMark.

Diskuze (16) Další článek: Wondersay: velmi pěkná a téměř naprosto zbytečná webová služba

Témata článku: 3D, Počítače, AMD, Nvidia, Always, Nejstarší typ, Legenda, Test, Hlavní novinka, Graf, Legend, Second Edition, Bojový vrtulník, Remed, Různé požadavky, Krátký přehled, Náročný test, Velký výkon, Velký test, Vrtulník, Velká náročnost, Grafický test, Physx, Výsledný počet, Velká aktualizace


Určitě si přečtěte

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 169

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 3

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Obecných aplikací na předpověď počasí je nespočet, jenže často skončí jen u základní informace o počasí a nenabídnou odpovědi na řadu praktických otázek. A tak jsme si položili právě několik takových otázek a hledali aplikace či meteoslužby, které nám nejlépe odpoví.

Karel Kilián | 4

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 17

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

12 netradičních map České republiky, které jste ještě nikdy neviděli

** Tušíte, kolik je u nás hřbitovů a jak jsou velké? ** Dokážete si představit mapu českých řek a potoků? ** Udělali jsme to všechno za vás nad daty ČÚZK

Jakub Čížek | 10


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11