2014: Rok, kdy konečně umře Flash

2014: Rok, kdy konečně umře Flash

S Windows XP jsme se již rozloučili, teď přichází na řadu další zombie, která nás na webu otravuje už hodně dlouho. Naneštěstí ji však něco stále drží na živu.

Víte, co mají společného magnetofonová kazeta a flash? Oboje vyžaduje k používání svůj přehrávač. Obě technologie přitom již zemřely nebo se jejich konec nezadržitelně blíží. A stejně jako byly kazety nahrazeny kompaktními disky, jednou se obejdeme i bez otravných aktualizací Flash playeru. Otevřené HTML5 se na webu konečně stalo dominantní a proprietární Flash je k vidění stále méně.

Že to trvalo…

V roce 2010 se objevil na webu Applu otevřený dopis Steva Jobse, který v něm popisuje, proč Apple nepodporuje Flash na svých iOS zařízeních. Důvody byly jasné – uzavřenost, spolehlivost a především hardwarová náročnost. Prim v přehrávání videa hraje kodek H.264, který většina mobilních čipů už tehdy uměla dekódovat hardwarově – na rozdíl od Flashe. Softwarové dekódování by mělo výrazný dopad na zkrácení výdrže na baterku.

Je tedy jasné, co stálo za pozvolným ústupem Flashe ze současného webu. Stále větší množství internetového provozu probíhá z mobilních zařízení, které naštěstí ve většině Flash nepodporují. Polovina americké populace vlastní mobilní telefon s připojením k internetu a jedna z pěti návštěv webu proběhne ze smartphonu nebo tabletu. I zarputilí zastánci Flashe tak nakonec byli donuceni tuto technologii postupně opouštět a přecházet na HTML5.

traffic.jpg
Vývoj internetového provozu (zdroj: Smart Insights)

Tyto změny se již před několika lety projevily v používaných technologiích při tvorbě webu. Doba, kdy byly kompletní stránky vytvořené ve Flashi, nebo byl použit alespoň pro vytvoření efektivního menu, je již naštěstí pryč. Postupně jsme se tedy propracovali do stádia, kdy Flash z velké části ustoupil i z pole online videa. Většina poskytovatelů obsahu již podporuje HTML5, které lze bez problému zobrazit i na mobilních zařízeních.

Oborem, kde se však stále Flash statečně drží, je inzerce. Reklamní bannery na nás stále blikají stejným způsobem, který je přerušen pouze nepříjemnou hláškou „Doplněk Flash Player přestal pracovat“. Nedávno napsal jeden z největších poskytovatelů mobilní reklamy IAB otevřený dopis všem zadavatelům reklamy. K němu se připojili společnosti jako Google nebo AOL a především největší internetové deníky ve Spojených státech – New York Times, Forbes, Wall Street Journal nebo New York Post.

IAB v dopise jasně vyzývá všechny, kdo stále používají reklamu ve Flashi k přechodu na modernější formáty. Důvod je jasný – stále víc lidí takovou reklamu neuvidí, neboť přistupují ze zařízení, které Flash jednoduše nepodporuje. Trend pro letošní rok ve webové reklamě je jasný – hromadný přechod z Flashe na HTML5. Vyplývá to i z analýzy 913 miliard impresí za rok 2013, kterou provedla společnost Sizmek. Ta podrobně popisuje to, že tento masivní přerod započal právě v minulém roce a dokončen bude v roce 2014.

aw.jpg

Video není vše

Asi každý z nás si někdy v prohlížeči zahrál nějakou flashovou hru. Právě flashovky ostatně byly jednou z věcí, které vyčítalo Adobe Jobsovi. Prý se Apple bál, aby hry v prohlížeči nekonkurovaly těm v App Store. V současné době však existují technologie, které umožňují i pro prohlížeče vytvářet hry, které budou stoprocentně multiplatformní a bez obtíží je zobrazí uživatel i na smartphonu, tabletu nebo v prohlížeči bez Flash Playeru. Stačí se podívat na Chrome Experiments. Vše využívá HTML5, JavaScript, Canvas, WebGL, WebRTC a další. Tedy nic, s čím by si mobilní prohlížeč neporadil.

HTML5 se již na web prokousává pěkných pár let, pořád se však dá říct, že je v plenkách. Podle Infoworldu stále zabere vývoj aplikací v HTML5 o nějakých 59 % víc času než v případě nativních aplikací. I přesto se naštěstí vývojáři nenechávají odradit a podle nedávných čísel přešlo téměř 60 % vývojářů pro firemní sféru na HTML5. Podobná čísla by se za nedlouho měla dostavit i v oboru webového hraní. Jeden z největších poskytovatelů flashových her – holandské studio Spil, má ve svém portfoliu přes 5000 her založených právě na Flashi. Do konce tohoto roku však chce překonat hranici jednoho tisíce her napsaných v HTML5.

A co že je tím posledním hřebíčkem do rakve, který by měl donutit většinu provozovatelů webů, byť jen s kouskem Flashe, k nápravě? Jednoznačně SEO. Optimalizace pro vyhledávače je závislá na dobře čitelném kódu, který mohou roboti vyhledávačů dobře inexovat. U Flashe je to však těžké – do těchto uzavřených kontejnerů se zkrátka žádný robot nepodívá. Ať už se jedná o interaktivní video v HTML5 nebo webovou hru, pro crawlery je otevřený formát jednoznačně vhodnější.

Flashové zombie

Jakkoliv si můžeme přát rychlou a třeba i bezbolestnou smrt Flashe, stále se najdou odvětví, kde se s ním budeme ještě nějaký ten rok vídat. HTML5 sice má mnoho výhod pro koncové uživatele, stejně tak ale jednu velkou nevýhodu pro tvůrce obsahu – absenci DRM. Stejně jako se můžeme zlobit na současné české videopůjčovny, že stále využívají Silverlight, podobně budeme i nadále potkávat weby s autorským obsahem v kombinaci s Flashem. Pokud přežije tvrdé DRM, přežije s ním v omezené formě i Flash a samotní tvůrci webů s tím nic nenadělají.

Určitě si přečtěte

Články odjinud