20 důvodů pro a proti Xboxu

Má smysl si pořídit Xbox 360? Jaké má silné stránky a kde slabiny? Odpovědi z netradičního úhlu pohledem redaktorů Oficiálního Xbox 360 magazínu.
20 důvodů pro a proti Xboxu
Kapitoly článku

10 důvodů proti

1. Vyšší cena her

Vyšší cena her se odvíjí od několika aspektů. Za prvé se jedná o stále rostoucí náklady na vývoj nové hry. Navíc hry slouží jako hlavní zdroj zisku, konzole bývá dotovaná, aby si ji mohlo pořídit co nejvíce zákazníků. Na rozdíl od PC se platí poplatek vývojářům konzolí (právě jako určitá kompenzace za dotaci). Dál tu je u nás vyšší daň, peníze pro lokální distributory a tak dále. Téma je sice poněkud obšírnější ale nic nemění na výsledku, že hry pro konzole jsou výrazně dražší než pro PC. Pokud vás téma ceny her zajímá, nesmíte minout článek v OXM 6, který se tomu věnuje.

2. Hlučná mechanika

Xbox 360 není nijak výrazněji hlučnější než klasické PC bez nějakých modařských zásahů, ovšem pouze do okamžiku, kdy začne DVD mechanika načítat herní disk. Schválně jsem zdůraznil herní, protože při přehrávání standardního filmu na DVD je mechanika poměrně nevýrazná. Ovšem nadměrný hluk při hraní je stále otravný navzdory o něco tišším mechanikám v novějších modelech konzolí a v tomto ohledu Xbox 360 oproti konkurenci na plné čáře prohrává. Možná další revize přinesou konzoli šetrnější k našim uším, prozatím si však na „startující tryskáč“ musíme zvyknout.

3. Poruchovost

Další velmi ožehavé téma, někdy doslova. Snaha Microsoftu získat náskok před konkurencí vedla k několika nešťastným kompromisům v architektuře, které vedly k výrazně vyšší míře poruchovosti u prvních modelů konzole. I když Microsoft přiznal chybu a celosvětově prodloužil záruku na tři roky, nikdy neoznámil, co stojí za osudovým „kruhem smrti“. Obecně se příčina určuje na nedostatečné chlazení grafického čipu a vnitřku konzole celkově. Což ostatně naznačuje přidávání nové heatpipe do opravovaných přístrojů. U nových modelů už k tolika problémům nedochází, každopádně na běžné 1 až 3 % poruchovosti Xbox 360 nemá ani náhodou. Dost ostuda oproti původnímu Xboxu, který platil za jednu z nejméně problematických konzolí vůbec.

Klepněte pro větší obrázek 

4. Placené online hraní

Xbox 360 je neblaze unikátní i v dalším ohledu, kdy zpoplatňuje možnost online hraní. Přístup na Xbox Live se dělí na dva druhy kont: Stříbrné a Zlaté. Stříbrné bezplatné vám nabízí možnost stahovat dema a další obsah a chatovat, pro veškeré další pokročilé služby musíte mít placený Zlatý účet (zhruba 1 200 Kč na rok). Vzhledem k sjednocenosti celé služby se dá poplatek pochopit, ovšem těžko odpustit, když konkurence nabízí hraní online zdarma. Až tedy na Nintendo, které do budoucna hodlá přistoupit k určité formě poplatků. Když už jsme u toho placení, valná většina obsahu na Live stojí určitý počet MS bodů a to jak různé stahovatelné přídavky pro hry, tak i naprosté drobnosti typu ikon pro váš profil.

Klepněte pro větší obrázek
Předplatné

5. Absence Live u nás

Xbox Live je i přes nutnost placení super, tedy až na jedinou drobnost. Není oficiálně podporován v České republice. Pokud se tedy chcete připojit, musíte zadat jako místo svého bydliště zemi, kde Live funguje. I tak nemáte vyhráno, protože určitá část obsahu je regionálně chráněna, což bohužel platí i pro nejatraktivnější služby Video Marketplace a Xbox Originals (stahovatelné staré hry pro Xbox). Celá záležitost irituje hráče i z několika dalších důvodů. Za prvé se podle všeho čeká jen na americkou centrálu, až se rozhoupe Live u nás spustit (a vzhledem k velikosti trhu nijak zásadně nespěchají) a za druhé se konkurenční služba PSN pro Českou republiku celkem bez problémů rozjela už před pár měsíci (pravda, bez lokalizace).

6. Chybí browser

Xbox 360 nenabízí prohlížeč webových stránek. Vadí? Nevadí? V zásadě by až tak nevadilo, pokud by oba současní konkurenti (PS3 a Wii) tuto drobnost neměli v nabídce. Musíme uznat, že obě varianty sice nedosahují komfortu prohlížeče v PC, ale jako nouzové řešení by se čas od času možnost zasurfovat po internetu hodila. S poměrně velkou pravděpodobností se browser objeví v některém z pravidelných updatů, ale v současné době prostě chybí.

7. Regionální zámek pro hry

Americkou či třeba japonskou hru si na svém PC bez problémů spustíte, ovšem u konzolí to už tak neplatí. A musíme dodat, že v tomto ohledu na poli herní zábavy panuje poměrně zmatek, protože zatímco oba handheldy (PSP i NDS) nejsou nijak regionálně omezeny, Wii ano, Xbox 360 ano, pouze pro PS 3 to opět neplatí a záleží pouze na distributorech, zda chtějí svůj titul uzamčít. Chápeme, proč regionální zámek existuje, ale to neznamená, že s ním souhlasíme. Zvlášť, když se ukazuje, že to jde i bez něj.

8. Malé disky

Záležitost, která nám zatím nemusí tolik vadit. Základní disk o velikosti  20GB u Premium verze na stahování demoverzí a trailerů běžně postačuje, ale v okamžiku rozjetí již zmiňovaných služeb Video Marketplace a Xbox Originals tomu tak rozhodně nebude. Přeci jen film v HD a plná hra zabírají pěkných pár giga. Ostatně i 120 GB disk přibalený u Elite verze není při pohledu do nabídky PC disků žádná výhra. Nemožnost připojit klasický disk (třeba i externí) a vysoká cena Xboxových disků ukazují, že finanční politika Microsoftu je hodně nekompromisní. Opět, stačí se podívat ke konkurenci, která používá standardní notebookové 2,5 palcové SATA disky a nervóznějším jedincům se rázem zvedne krevní tlak.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pevný disk • paměťová karta

9. Chybí určité herní žánry

I když konzole obecně nabízejí vyšší počet áčkových herních titulů, jejich rozdělení do žánrových škatulek tvrdě kopíruje současné trendy. Pokud tak patříte mezi fandy minoritních herních žánrů jako třeba adventury, hardcore letecké simulátory, komplexní válečné strategie a tak podobně, na konzolích spláčete nad výdělkem. I když by podobné hry nemusel být zásadní problém vytvořit, tvůrci se do podobných experimentů pouštějí jen velmi obezřetně. Přeci jen nového dílu Monkey Islandu dnes už neprodáte přes 7 milionů kusů, jako Halo 3. Příslibem do budoucna by tak mohly být služby XBLA a XNA (což jsou vlastně vývojářské nástroje pro tvorbu her na Xbox 360), kde by si podobné žánry svoji pozornost našly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

10. Žádná HD mechanika

Zpočátku vývoje Xboxu 360 se spekulovalo, zda Microsoft nevsadí na HD DVD jako hlavní datový nosič. Nestalo se tak a konzole využívá klasických dvouvrstvých DVD disků. Pokud jste měli chuť ponořit se do světa HD filmů, existovala možnost si pořídit externí HD DVD mechaniku, ovšem Toshiba boj proti Blu-ray vzdala, a tak i externí mechanika zapadla v prachu dějin. Otázkou je, zda Microsoft neudělal chybu. Někteří vývojáři se nechali slyšet, že na nové hry je 9 giga málo a legendě Hideo Kojimovi  pomalu nestačí ani 50 GB Blu-ray disk. Stejně tak se ukazuje, že slušná část majitelů PS 3 si konzoli koupilo jako levný Blu-ray přehrávač a tento trend bude pokračovat. Byla by situace s Xboxem 360 HD DVD jiná? Určitě, Lost Odyssey by byla na jednom disku místo současných čtyř.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Externí HD DVD mechanika je mimo hru • Blu-ray zatím Xbox 360 nezná

Oficiální Xbox 360 magazín nabízí každý měsíc témata důkladně a do hloubky se věnující všemu spojenému s konzolí Xbox 360. Nechybí reportáže z herních akcí, komentáře od lidí z branže a prostor věnujeme i samotným hráčům v oblíbené sekci Komunita.

Klepněte pro větší obrázek www.oxm.cz

Témata článku: Video, Microsoft, Xbox, Regionální omezení, Soccer, Fallout 4, Herní obsah, Wii U, Herní ovladač, Konkurenční služba, Hraní, Nejpádnější důvod, Plná možnost, Určitá skupina, Aktuální film, Podobný typ, Podobná možnost, Základní disk, Hraná hra, Valná většina, Bionic, Určitá část, Fallout, Spousta peněz, Devil, Nejprodávanější PC sestavy na Mall.cz


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky