1998: Na tento rok dlouho nezapomeneme (XI.)

Internet, téma na dlouhé večery. Že by se tempo jeho rozvoje už zpomalovalo?
Internet, to je skutečně téma na dlouhé zimní večery. Stále platí, že rok je zde desetiletím, i když se zdá, že se tempo už pomalu zpomaluje – Internet má už desítky miliónů „obyčejných“ uživatelů, kteří chtějí dělat to, k čemu je ostatně jejich nálepka předurčuje: užívat si a nikoli se pořád trápit s novými verzemi novými funkcemi programů a novými překvapeními. Jak se ale takové zrání či dospělost Internetu projevuje? Především tím, že se mladé, rychle vyrostlé firmy spojují v silnější, schopné odolávat opravdovým průmyslovým gigantům. Amazon.com už gigantem je a provádí opatrné akvizice některých dalších společností, zatímco sám vstoupil na trh hudebních CD a videokazet. Jeho dva největší konkurenti v oblasti hudby, CD Now a Music Boulevard se spojili, ale na sílu Amazonu je to zatím málo. Mezitím se ovšem zjišťuje, že prodej fyzických komodit přes Internet neroste tak rychle, jak se předpokládalo, ani není tak profitabilní, jak se očekávalo – snížené výdaje na vlastnění fyzického obchodu se zase navyšují množstvím nezbytných programátorů a hlavně nutností neustále inzerovat na Internetu, aby lidé u vás nakupovali. Inzerce je dvojí – buď přímá prostřednictvím bannerů, nebo tzv. alianční, kdy na často navštěvovaném webu (obvykle vyhledávač) je umístěna ikona obchodu, popřípadě přímo vyhledávací okénko, a obchod platí procento z nákupů, provedených přesměrováním z tohoto webu. Tato inzerce je zatím považována za nutnost, protože jakmile v ní firma ustane, nákupy rychle klesnou – zákazníci si zkrátka ještě nezvykli, že jejich supermarketem už není kamenný barák na konci hlavní třídy, ale internetový obchod.

Tato horší zpráva je vyvážena zprávou lepší, a to, že vzrůstající podíl obchodu získávají služby přes Internet – zprostředkování ubytování, letenek, vstupenek na kulturu či sport a podobně. Zde je totiž Internet využit v celé své kráse – není potřeba fyzické dodávky zboží, vše probíhá elektronicky a vy se pouze dostavíte na letiště a máte připravenu letenku, hotelový průkaz a deset dalších poukázek. Pokud jsme ovšem u prodeje „služeb“ přes Internet, tak z hlediska profitu jednoznačně vede pornografie – privátní impérium vedoucí osobnosti na tomto trhu, Setha Warshawského, obsluhuje možná stovky serverů a údajně má obrat ve stovkách miliónů dolarů za rok, tedy srovnatelně s Amazon.com. Seth chce se svou firmou vstoupit na burzu – jakpak se asi bude jmenovat, Dildo, Incorporated?

I média patří do internetového byznysu a na rozdíl od obchodů, které přece jen rostou velice rychle, se jim tak nedaří – média jsou živa jen z příjmů z inzerce a ten za rok 1998 nevzrostl podle očekávání. Právě proto řada médií, internetových časopisů, mění svůj obchodní model a spojuje se s obchody, zejména ve výše zmíněných aliancích, aby si přilepšila. Stejně tak se příliš „nevyvedl“ tolik proklamovaný model internetového portálu, brány, kudy se vchází do Internetu – zdá se, že je tiše opouštěn stejně jako nedávno technologie „push“.

Jak se vyvíjejí internetové obchody doma? Evidentně jsme ještě ve fázi vznikání, kdy se na trhu objevují desítky obchodů ročně, řada z nich bez velké šance na přežití, třeba jen proto, že několik silnějších konkurentů otevře stejně koncipované obchody o pár týdnů dříve. Za rok 1998 ovšem české internetové obchody podstatný pokrok neudělaly, snad až koncem roku, kdy se podstatně vylepšené verze dočkala naše Vltava, zajímavý přerod zaznamenal tzv. český amazon, dobře udělaný internetový obchod i včetně nezbytné propagace otevřel AutoCont. Samozřejmě vznikly desítky nových obchodů a obchůdků, ale bez potřebné propagace se o nich prakticky neví a jejich obraty jsou malé.

Obchodování typu business-to-business se snaží rozvíjet hlavně agilní Expandia Banka, která se snaží vyhledávat atraktivní obchodní řetězce (například distribuci hardware a software) a propojovat distributora s jeho zákazníky. Vše ale nasvědčuje tomu, že až rok 1999 bude znamenat větší zavedení e-commerce do praxe, které bude více odpovídat vynaloženým investicím.

V soutěži o nejnavštěvovanější servery u nás si udržuje drtivý náskok Seznam.cz, který ke svým službám doplnil ještě e-mail zdarma za velmi slušných podmínek. Zdání konkurence mu z pohledu návštěv vytváří Atlas, další jsou bezvýznamné – na U zdroje nikdo nechodí (za což může mimo jiné i hloupý název a stupidní, pivní grafika), Sherlock je místy polofunkční, o dalších skoro nikdo neví a Mozek je evidentně žalovatelnou kopií Seznamu. Kdy vznikne první česká kopie Altavisty, tj. skutečně aktualizovaného indexeru, nikdo neví – přitom trh by si ji zasloužil, protože databáze jak Seznamu, tak Atlasu je zastaralá.

Ani na poli internetových časopisů nenastaly obrovské změny, i když vývoj o lecčems napovídá. Neviditelný Pes přestává být tak výlučným médiem jako kdysi; dnes je český Internet mediálně daleko bohatší a Pes je dnes možná jen první mezi rovnými. Nicméně se ale nevyvíjí a ukazuje slabinu deníku jednoho muže.

Trafika společnosti MIA má čtenost vysokou, ale nepříliš stoupající; kopie tištěných novin skutečně nejsou tím pravým internetovým médiem. Ambiciózní iDnes (Mladá Fronta Dnes) nemá čtenost, kterou bychom očekávali – vinou je určitě i nevalné grafické uspořádání. Z technických deníků jednoznačně Mobil Server, v počítačové oblasti se pak na šířeji zaměřený Svět Namodro dotahuje naše Živě.

Váš názor | Tapeta náhle mění barvu při výběru ikony

Témata článku: Internet, Atlas software, Sherlock, Opravdový konkurent, Obrovské překvapení, Push, Navštěvované médium, Nový mozek, Obyčejný zákazník

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší