Móda blogování postupně ochabla ve stínu sociálních sítí. Je to na druhou stranu příležitost, protože právě teď můžete rozjet úspěšný blog, který vám bude třeba i vydělávat.
1. Styl
Blogováním si můžete vytvořit dobré jméno, silnou internetovou komunitu a samozřejmě si lze vydělat i nějakou tu korunu. Kvalitní blog se neztratí ani v dnešní době, kdy už se běžně publikuje jen na sociální sítě.
Svou základní povahou může být blog buď názorový, nebo informační. Chcete-li získávat nové čtenáře, zaměřte se především na druhou možnost, ve které krotíte své emoce a budete se snažit psát novinářsky, tedy nezaujatě, jasně, informativně.
Čistě názorový blog musí být opřen o nějakou silnou osobnost, aby byl úspěšný. Navíc je u názorového blogu velmi důležitý vytříbený styl psaní, který bude čtenáře sám o sobě bavit. Ze čtení názoru, nebo nějakého zamyšlení, čtenář zpravidla nezíská nic praktického, je tedy celkem obtížné upoutat a udržet jeho pozornost.
2. Téma
S naivní představou, že budou někoho zajímat vaše osobní problémy, nemá cenu blogovat. K tomu slouží štěbetání s přáteli na sociálních sítích. Má-li blog zaujmout, musí přinášet zajímavé informace a názory.
Chce to užší téma, kterému se budete plně věnovat a stanete se na něj „specialistou“. Nejenže budete mít stále o čem psát a bude mnoho lidí, pro které budou tyto informace užitečné, ale užší zaměření zhodnotíte i v dalších bodech.
Psát můžete o nějaké sekci IT oboru, ale stejně tak o nějakém sportu, autech, filmech, jídle, fotografiích, modelářství, zahradničení...
3. Přínos
Jak tedy konkrétně tvořit ten „informačně hodnotný blog“? Mnohdy je odrazovým můstkem vlastní zkušenost – řešíte nějaký problém a řešení najdete až někde na zapadlém zahraničním fóru. Pochlubte se nalezeným řešením na blogu a hned máte onen hodnotný obsah.
Základem je čtenářům nějak poradit (návody, tipy, souhrny, hodnocení). Dobrým lákadlem je také jiný, než čistě textový obsah – video, vlastní fotografie, kresby, grafy, časové osy, vložené prezentace a podobné prvky. Aby byl doprovodný obsah účinný, musí být originální, tzn. nezkopírovaný z jiného webu.
4. Forma
Pište česky, pokud možno bez chyb, spisovně a raději v krátkých větách. Vyvarujte se „vaty“ neboli zbytečných slov a dlouhý text přehledně rozdělujte do odstavců, případně doplňte lákavými mezinadpisy. Dlouhý text by měl být doplněn obrázky, videem, tabulkou či jiným zpestřením.
Tato základní opatření povedou k tomu, že bude článek na první pohled pro čtenáře „stravitelný“ a pokud se začtou, vydrží až do konce. Samozřejmě je zde ale stěžejní obsah.
Pro design blogu lze stanovit také pár základních kritérií – jednotná grafika a písmo, snadná orientace, sladěné barvy, výrazné nadpisy článků (ideálně s úvodními obrázky).

Noční můra World Wide Webu
5. Vytrvalost
Když už se pro blogování někdo nadchne, zpravidla je zklamán nezájmem čtenářů a s blogováním zanedlouho skončí. Chce to trpělivost v řádech měsíců a kromě samotného psaní je nutné věnovat energii i „lovu čtenářů“ skrze sociální sítě, vyhledávače a další zdroje. Obsah dodávejte ideálně každý týden, ať si udržíte stálé čtenáře a vyhledávače vás zaznamenají jako aktivní web. Dojdou-li témata, rozšiřte obzory.
Na vytrvalost letos „dojíždí“ i řada dříve velmi úspěšných blogů. Éra blogování však už trochu odezněla, autoři se vesměs přesunuli na sociální sítě, nebo se věnují jiným projektům. Na druhou stranu to dává prostor novým projektům.
6. Identita
Blog nesmí být zaměnitelný s jiným. Chce to jednoznačný název a rozumné je také neskrývat se za přezdívkou a blog stavět i na svém jméně, nebo stylu. Neméně důležitá je také grafika – když je osobitá, uživatelům se může náhodně vybavit při surfování po webu a pro vás to bude znamenat návštěvu.
7. Čtenáři
Získat čtenáře pro svůj blog je trochu dřina. Nyní při rozjezdu hodně pomohou sociální sítě, protože jimi můžete své známé lákat na nové články. Chce to atraktivní témata a chytlavé upoutávky, aby vaši známí samovolně předávali informaci dál a tím rozšiřovali čtenářskou základnu.
Dál už je to lov, který probíhá ve dvou revírech. Jedním z nich jsou vyhledávače, druhým ostatní weby. V prvním případě se vám bude hodit základní znalost SEO, tedy optimalizace stránek pro vyhledávače. Z hlediska obsahu to znamená především vhodná volba klíčových slov štítků či kategorií a také nadpisů, mezinadpisů a odkazů. Zkrátka si představte, co by člověk asi tak mohl zadat do vyhledávače, aby se dostal na váš článek. A to nějak zformulujte do nadpisu.
Dobrým zdrojem návštěvnosti může být také jiný blog či podobně zaměřené weby. Zkuste se domluvit. Napřímo si můžete vyměnit pár čtenářů a hlavně se vám oběma díky provázání zvýší rank ve vyhledávačích.
8. Komunita
Když už nějaké čtenáře ulovíte, musíte si je udržet. Základem je vedle čerstvého obsahu blogu také komunikace se čtenáři. Základem jsou diskuze pod článkem, hodí se rozšiřovat komunitu kolem blogu (resp. blogera) na sociálních sítích. Právě přístupy ze sociálních sítí jsou docela silným zdrojem návštěvnosti.
9. Zázemí
Chcete-li čtenáře hned a nevadí vám jistá omezení, založte si blog na některém silném zpravodajském webu. Když bude blog zajímavý, dostane se odkaz na něj na titulní stránku média a rázem získáte stovky až tisíce čtenářů.
Druhou možností je vést blog zcela po svém. Zařídit si webhosting, redakční systém (pravděpodobně Wordpress), koupit doménu, vyladit si po svém design a spravovat kromě obsahové i technickou stránku webu. Je to pracné a čtenáře si musíte shánět sami, ovšem je to nejlepší řešení do budoucna. Jste nezávislí a můžete například na svůj web nasadit libovolný reklamní systém.
Kompromisem jsou blogovací služby, typicky Blogger. Má podrobné nastavení, možnost exportu a zálohy článků, umístění na vlastní doméně a především tisíce dostupných šablon, jejichž kód si můžete libovolně modifikovat.
Vždy to chce podrobné statistiky návštěvnosti, díky kterým můžete optimalizovat svůj obsah pro efektivní nábor nových čtenářů. Ve většině případů pomůže nasazení bezplatného Google Analytics.
10. Motivace
Největší motivací jsou zpravidla peníze. Přímou reklamu se vám asi nepodaří prodat, ale drobní prodejci na úzce zaměřeném blogu v oboru jejich sortimentu by se třeba k nějaké inzerci přemluvit dali.
Stěžejní jsou ovšem systémy pro kontextovou reklamu. Nejrozšířenějším je Google AdSense – stačí se zaregistrovat, pohrát si s nastavením, vyčkat na ověření Googlem a pak už začnete vydělávat. Podmínky pro provoz služby jsou ovšem přísné a není radno si s pravidly zahrávat, protože můžete být „odříznuti“.
Existují různé systémy kontextové reklamy, z těch ryze českých je nejrozšířenější Sklik od Seznamu. Zpravidla se vyplatí pouze na větších webech a na drobné blogy se leckdy ani nedají aplikovat.
AdSense nabízí nejlepší cenu za proklik. Ale nepočítejte s nějakými velkými příjmy. Ani velmi kvalitní blog vás čistě z AdSense neuživí, tisícikorunu vám vydělá přibližně až při 50 tisících zobrazení stránky.
Stanete-li se „specialistou“ ve vybraném oboru, můžete nabídnout své služby renomovaným médiím a psát například články na zakázku za autorské honoráře. Můžete také zkusit oslovit firmy z oboru, zda by vás chtěli podpořit, ať už penězi výměnou za nestandardní formy reklamy (product placement apod.) nebo vám třeba poskytnout zdarma produkty k vyzkoušení.
Více než na peníze je proto vhodné zacílit svoji motivaci jinak. Snažit se pomáhat lidem, nebo si blog dělat víceméně pro svoji radost. Že vám pak začne i něco vydělávat může být jen příjemným bonusem.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium