10 mýtů a polopravd o bateriích, kterým možná ještě věříte

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 102

Názory k článku

29. 11. 2019 15:52

Rychlonabíjení - můj telefon se při rychlonabíjení zahřívá tak, že ho mám problém udržet v ruce. Moc nevěřím, že mu tyhle teploty neškodí, takže jsem rád, že mu to lze v nastaveních zakázat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
29. 11. 2019 10:36

V podstate ide o to, ako ma zariadenie (mobil/ntb) vyrieseny power management ako celok (system/hardver).
Na ntb sa riesi hlavne predlzenie zivotnosti baterie (nenabija do 100%, u mna nabije do 80% a potom zacne nabijat az pri poklese pod 75%, aj tesla to ma).
V mobiloch sa hlavne riesi sprava aplikacii (ich uspavanie). Problem su zle naprogramovane aplikacie, ktore sa neustale dozaduju pozornosti systemu, napr. zistuju polohu. To je najvacsi problem.
Co sa tyka vybitia do 0%, tak to je len z pohladu uzivatela, nie baterie (bolo spomenute vyssie).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
29. 11. 2019 08:57

Vybíjení na nulu: u NiCd ano, naopak NiMH nesměly být skladovány úplně vybité, protože pak mohly najednou odejít.
Vybíjení LiPol apod (trochu vidím do RC modelů, tak vím co s nimi ano a ne): přesnější je uvést, že tyto akumulátory mají dvě nepřekročitelná napětí na jeden článek, 3.7 V pro vybíjení a 4.2 V pro nabíjení. Proto vybíjení jen na 20 % nemá cenu, pokud ji pak ihned nabiji. Pro dlouhodobé skladování se nabíjejí cca na polovinu kapacity.
Vypínání modulů: no třeba GPS modul může žrát u některých mobilů cca 40 % kapacity, takže doporučuji vyzkoušet u každého mobilu, jestli to výrazněji pomůže.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 11. 2019 23:53

hele jako fajn, nicméně: to tu vážně nemá nikdo elementární schopnost se zamyslet, že vám nevadí ten bod 6? to je přece totální kravina.
navýšení napětí aby se stejným proudem přenesl vyšší výkon se používá kvůli konektorům a hlavně kabelům, ale ve výsledku musíte daný článek vždy dobíjet 4.2V - takže pokud cpete do telefonu 15W (a je jedno jestli přes 5V, 9V nebo 12V) tak do baterie ve výsledku cpete cca 3A při 4.2V (něco padne při konverzi na ztráty atd) - a to se na životnosti stoprocentně projeví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 11. 2019 22:04

Ta ženská by šla dobíjet také... obrázek s popiskem že to lze dělat i při nabíjení
##.bodyPart:style(display:block !important)
a je po kapitolách

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 11. 2019 19:03

Nechce se mi moc psát, tak bych se jen zmínil ke dvěma bodům. To povinné vybíjení je většinou nesmyslné i u NiCd a NiMH akumulátorů, protože dosáhnout u nich pravého paměťového efektu je těžké i v laboratorních podmínkách a natož běžně v domácnosti. Ono už se nějak vžilo svádět na "paměťový efekt" jakoukoli závadu těchto akumulátorů.
A k tomu vypínání Bluetooth, NFC a GPS, tak s tím souhlasím, je to nesmysl a fascinují mě lidé, kteří před každým spuštěním map musí nejprve zapnout GPS. Nicméně bych měl poznámku o smysluplnosti vypínání NFC, ale ne kvůli uspoře energie, ale kvůli bezpečnosti pokud mobilem platíte. Já NFC vypínám kvůli zabezpečení i drobných plateb do 500 Kč .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 17:02

Bohuzel, clanek pridava dalsi lez a polopravdu.Chlad nepouzivanym lithiovym bateriim opravdu neskodi, ale pokud je podchlazene zkusite vybijet vysokymi proudovymi hodnotami, jednak je nebudou schopny dodavat, druhak jim tim vyrazne zkratite zivotnost.Cili v teplotach pod nulou baterie nejprve ohrat alespon na 10-15 stupnu celsia

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 16:37

Skutečně užitečné rady založené na odborných studiích naleznete v odkazu níže. Žvásty v článku zde na živě snad raději ani nečíst.
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prol...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 11. 2019 16:07

Většina sporů je zbytečná. Záleží hodně na použité technologii (postarší nebo přímo z vývoje aplikované). Za příklad uvedu obyčejné náramkové hodinky jež nabízí Casio - s téměř stejným vzhledem, stejnou baterií, ROZDÍLNOU CENOU - jen "střeva" již užívají jiná "hradla" (nejsem odborník) a u nich garantuje více jak 10 let bez výměny baterie (původní 2 roky).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 14:59

Zase z nas nerobte debilov. Niektore body su nazorom autora, teda nemusia a podla mojho nazoru ani nie su pravdive. Napr. to vypinanie modulov, staci si porovnat standby a mapu odberov v developers mode. Pripadne rozne task managers na androidoch, dokonca aj tie, specialne integrovane samotnymi vyrobcami telefonov jednoducho casto funguju podstatne lepsie ako ked to clovek necha na samotny Android. Ano, ked sa bude nieco stale startovat a ja to budem programom opakovane vypinat, tak to bude zrat stavu, ale to je predsa nieco uplne ine. X krat prakticky overeny spravny task a module management je dolezity, nech si kazdy pise co chce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 11. 2019 14:59

Pridam par postrehu z praxe, protoze jsem uz lion baterii nabijel (i vybijel). Pouzival jsem nabijeci obvod MCP73831T a sledoval napeti na baterii (300mAh, bezna cinska). Ve chvili, kdy se pri nabijeni napeti dostalo na 4.2V (+/- 1%), obvod zahlasil konec nabijeni a odpojil se. Napeti clanku pomerne rychle kleslo o cca 0.1V (nevim presne proc, ale myslim, ze kvuli homogenizaci elektrolytu). Pokud za nejaky cas kleslo vic, nabijeni se obnovilo.
A ted k mytum a pravdam: obecne bezne clankum skodi 2 veci: vysoke napeti a nevhodna teplota (predevsim vysoka). Nizke napeti skodi take, ale to vetsinou elektronika hlida a s vyjimkou dlouheho skladovani nebyva problem. Lithium je velice reaktivni kov a mechanismus degradace baterie probiha na vice mistech, od degradace elektrolytu, pres separator az k elektrodam (opet, ruzne poskozeni anody i katody).
1. Skodi baterii trvale pripojene napajeni? Dle meho nazoru ano, ale nijak vyznamne. Duvod je vynuceni plneho napeti (4.2V) po dlouhou dobu, pripadne oscilace kratkych nabijecich a vybijecich cyklu.
2. Skodi vybiti do vypnuti pristroje? Domnivam se, ze ne. Elektronika hlida minimalni napeti baterie a presto, ze by napajeci obvody byly schopny pracovat i s nizsim napetim, nepovoli to.
3. Skodi vybiti do 0 a odlozeni tel. do supliku? Muze. Pokud poklesne napeti baterie pod urcitou mez, po opetovne pokusu nabit se nabijeci obvody pokusi baterii ozivit malym nabijecim proudem do doby nez se napeti dostane na pozadovanou uroven. Potom zacne normalni nabijeni. Pokud ovsem napeti klesne v supliku prilis, muze se stat, ze baterie bude poskozena nenavratne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 11. 2019 13:24

Těmhle mýtům někdo věří? Ověření je možné najít i v dokumentaci výrobce k zařízení. Dnes jsou baterie v mobilu i NB plně elektronicky řízené, takže je úplně jedno, jestli je zařízení při nabíjení v provozu, nechá se připojené přes noc. A aplikace, to máte u každého mobilu, nejen, že si lze nastavit jako bude ke každé přistupováno, ale je možné nastavit třeba ultra agresivní módy, které po zhasnutí displeje vypnou prakticky všechno až na pohotovostní režim. A nesmysly s nutným plným vybíjením, nabíjením to je z které doby, z devadesátých let? K popukání, všichni si hrají na to, jak jsou chytří, jak mají na všechno Google a pak si nedohledají základní info, případně nepochopí psaný text (PDF).
> A co mýtus, že lidé věří, že lze baterie efektivně (strojově, ekonomicky, ekologicky) recyklovat? Vzpomíná si někdo, jak EU celé roky hlásila, že plasty nejsou problém a v Číně/Vietnamu se recyklují, já jo. Pak se přišlo na to, že celé roky (snad 20 let) mlžila a lhala, vše se vozilo pálit na hromady za pár šupů (co lidí tam muselo onemocnět zhoubnými nádory - kde jsou jejich práva, jako třeba nelegálních migrantů z Afriky?). Lidé si tříděním maximálně přidělali práci a proč vůbec, když za svoz odpadu se bude platit čím dál víc, ať si na to najmou lidi k pásu, když si je vozí z kdejaké tramtárie, dám klidně 5 000,- Kč ročně, ale na třídění se vykašlu, ten čas mi za to nestojí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 13:06

Baterii rozhodně neprospívá dobíjení přes celou noc na 100%. Při 100% je v baterii vyšší napětí a snižuje se počet nabíjecích cyklů. Proto se také elektromobily doporučuje nabíjet pouze na 80-90%.
Samozřejmě je možné , že výrobce dá větší baterii a umožní dobíjet třeba jen na 85% fyciké kapacity baterie. Zákazník tak dobíjí 0-100%, ale 100% dobití odpovídá 85% nabití baterie.
Například Audi e-tron má baterii s celkovou kapacitou 95 kWh, ale zákazník může využít jen 83,6 kWh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 11. 2019 12:39

A uplne nejlepsi reseni je to... neresit. Telefon je otrok muj, ne ja jeho
Moduly nevypinam, vecer hodim telefon, hodinky, sluchatka na bezdratovou nabijecku, rano si je vezmu nabite...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 12:14

Stacila mi prvni kapitola.
Myty a polopravdy vyvracime jeste vetsimi polopravdami a primo bludy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
28. 11. 2019 11:39

Zase totální amáterismus.
Napsat hromadu informací do sebe a skákat z jedné technologie na druhou aby se to co nejvíce pletlo. Odvolávat se neomylnost technologie a nakonec neudělat dohromady žádnej závěr.Proč neměla každá kapitola jeden typ baterie u které by se popsala její funkce její problémy, skladování, udržování a používání???Mýty o bateriích vychází právě z různých typů ale je to v článku tak blbě zmíněno že je článek zavádějící.Jedna z nejdůležitějších věcí ale nebyla zmíněna. Baterie by se měli při nabíjení hlídat. U některých typů baterií a kvalitních nabíječek může být riziko nižší ale i tak není dobré podceňovat riziko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 11. 2019 11:23

Vytvořit odpovídajíci nadpis článku je základ. Nadpis neodpovídá obsahu.
To je tak 10 mýtů jak el. zařízení nakládá či hospodaří s baterí a to předeším na mobilních zařízeních.
Hlavně, že čtenář musí naklikat všechny kapitoly, to je pro autora duležité. viz. většina kakapitolNabíjení baterie po celou noc jí škodí
Před nabíjením byste měli baterii zcela vybít
Používat byste měli jen originální nabíječku
Nabíjení telefonu z USB počítače škodí bateri
Nepoužívejte telefon během nabíjení
Ukončením aplikací prodloužíte výdrž baterie
Vypnutím Bluetooth, NFC a GPS lze ušetřit baterii
Trvalé připojení notebooku k síti zničí baterii

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 11:13

Tenhle clanek jsou bludy:- mobil je klidne mozne vybit do 0, protoze to, co se uzivateli jevi jako nula, je v realita 5-10 %. Kazdy vyrobce to ma nakalibrovano jinak.
- bateriim rychlonabijeni skodi. Muzete se zaklinat i 1000x, ze neskodi, realita je nekde uplne jinde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 11. 2019 10:53

add 1: "snižují nabíjecí proud" To snad není dané zařízením, ale čistě fyzikálními zákony. Pokud se začne vnitřní napětí blížit tomu na nabíječce, tak samozřejmě se bude snižovat "hodnota nabíjecího proudu".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 10:50

Když už je tu takový článek, chtělo by to jít alespoň trochu více do hloubky. S ostatními radami se dá více méně souhlasit, ale hned první "Nabíjení baterie po celou noc jí škodí" nadělá spíše více škody než užitku. Právě od článku na tomto serveru bych čekal trochu lepší vhled do problematiky. Baterie se sice 'nepřebije', ale vyšší vyšší napětí článku snižuje životnost (zdroj např. https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_li... ). Proto mají třeba mobily Sony a kratši dobu i iPhony funkci, která minimalizuje dobu kdy je baterie ve stavu 100% nabití.
např. https://support.apple.com/cs-cz/HT210512:
Při optimalizovaném nabíjení zkracuje iOS 13 dobu, po kterou je iPhone plně nabitý, a zpomaluje tak stárnutí baterie. iPhone prostřednictvím strojového učení, které probíhá přímo v zařízení, registruje, kdy ho každý den obvykle nabíjíte, takže ví, kdy ho budete potřebovat a kdy má dokončit nabíjení na víc než 80 procent.* Tento způsob nabíjení snižuje opotřebení baterie a prodlužuje její životnost. Optimalizované nabíjení baterie je aktivní jenom tehdy, když iPhone předvídá, že bude připojený k nabíječce delší dobu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 10:49

S těmi nabíječkami: U telefonů (a tabletů, a ...) se nejedná o nabíječku, ale o zdroj 5V různého proudu a je zcela a úplně jedno, jaký výrobce ten zdroj uklohnil (stejně je v 99% případů z Číny). Vlastní nabíječka je nedílnou součástí zařízení a vezme si takový proud, jaký potřebuje, nebo jaký je zdroj schopen dodat (a když není, tak si holt vezme menší).
Tohle se týká všech zařízení nabíjených přes USB konektor.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 10:43

Poslední bod: "...Z toho důvodu dobíjecí obvody udržují akumulátor za pomoci slabých dobíjecích proudů plně nabitý." - NENÍ PRAVDA. Tyhle baterky se nikdy nenabíjí malým udržovacím proudem. Jediné co se řeší, tak pokles napětí a opětovné sepnutí nabíjení, případně měření kapacity a začátek nabíjení při 95% třeba. Typicky u notebooku když je plně nabitý a odpojíte ho na pár sekund od elektriky, baterká má třeba 98% a připojíte ho k napájení - baterka se nezačne nabíjet. Nabíjet se začne až když je pokles kapacity větší. (většinou tak 95% a méně). Elektronika někdy šikovně po připojení k nabíječce ukáže rovnou 100%, aby to někoho nemátlo. Ale po odpojení nabíjení to skočí rovnou na zmíněných 98%.
Jinak jako jo, celkem použitelný článek co by si měli všichni přečíst.Ještě moje zkušenost - Na Thinkpadu mám nastaveno od začátku nabíjení jen na 75% kapacity. Po cca 7 letech má pořád původní baterku s 90% kapacity! A ještě k tomu má najeto celkem nějakých 300plných cyklů nabití a vybití. Takže nabíjení na nižší hodnotu než 100% má kur*a velkej význam! Vřele doporučuju nastavit všude, kde to jde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (11)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
28. 11. 2019 10:38

Vypnutím Bluetooth, NFC a GPS... tak to nech mi autor vysvetli, ze ked som si kupil xiaomi hodinky a zapol BT (predtym som BT zapnuty nemal) preco mi klesla vydrz telefonu zo 4 na 3 dni ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (16)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor