Moderní mobil vyšší třídy má kvalitní kameru, rychlé internetové připojení a přes redukce k němu připojíte i externí mikrofon a posadíte na stativ. Co víc si může televizní reportér přát...
Čas od času nás někdo z všeobecně zpravodajských médií osloví s žádostí o komentář k nějakému počítačovému nebo internetovému tématu. Česká televize není výjimkou, ba spíše volá nejčastěji. Zpravidla to znamená návštěvu ve studiu, nebo se štáb vydá k nám či někam na schůzku v exteriéru. Vždy to představuje minimálně dvoučlenný tým a kameru na rameni. Nedávno jsem však komentář České televizi poskytl reportérovi, který přišel sám. Jen se stativem, mikrofonem a iPhonem.
Výbava na televizní reportáž...
Tím reportérem byl Ondřej Schneider z brněnského studia, který se aktivně zabývá trendem mobilního televizního žurnalizmu. Po absorpci informací samostudiem i ze školících přednášek si v České televizi vydobyl souhlas s možností natáčet reportáže mobilním telefonem. Praxe ukazuje, že to má řadu výhod a kvalita záznamu kupodivu dostačuje.
Úspory hned na několika frontách
Primární důvody, proč využívat ke krátkým reportážním vstupům mobilní telefon místo televizní kamery, napadnou asi každého: několikanásobně se zmenší rozměry a hmotnost transportované techniky, kamera z mobilu je velmi rychle připravená a její obsluha je triviální. Ke krátkému rozhovoru se tak reportér může vydat sám bez kameramana.
Přičítají se ale i další výhody – natočený materiál lze přes wi-fi či mobilní síť okamžitě odeslat ke zpracování a výjimkou už nejsou ani přímé přenosy uskutečněné přes telefon a mobilní síť. Stačí vhodná streamovací aplikace.
Nachystat stativ, mobil a mikrofon a rozhovor může začít
Ale ve finále je to především obrovská úspora nákladů. Ať už těch pořizovacích, tak provozních. Ondřej Schneider využívá iPhone 5 s externím mikrofonem iRig za 1200 Kč. Za pár drobných ještě pořídil potřebnou redukci a do výbavy bychom dále měli započítat stativ. Vystačí si s lehkým fotostativem. Na celou sadu tak stačí přibližně dvacet tisíc korun. Pro srovnání – cena profesionální televizní kamery pro reportáže se pohybuje v řádech stovek tisíc korun. A vyžaduje přitom obsluhu kameramanem.
Na ledacos mobil stačí
Finanční úspory jsou obrovské, ale tomu přece bude odpovídat i mizerná technická kvalita… Nebo ne? Troufám si tvrdit, že pokud koukáte na jihomoravské regionální zprávy České televize, viděli jste už několik reportážních vstupů natočených mobilem a vůbec vás to ani nenapadlo.
Ukázka od zahraničního reportéra - reportáž o bezdomovcích natočená telefonem:
Kamery v nových mobilech dokážou produkovat video velmi slušné úrovně, ale mají pochopitelně několik zásadních nešvarů – potřebujete dostatek světla, nemůžete použít zoom, nemůžete pracovat s hloubkou ostrosti, nelze dělat tzv. švenky. Když je ale potřeba udělat jen krátký rozhovor a pár vykrývacích záběrů, je přitom dostatek přírodního světla a najde se vhodné vzdálenější pozadí, mobil postačí. Chce to ale trochu trénované oko a kreativitu reportéra, aby záběr vhodně zkomponoval.
Z pohledu holých parametrů dává videozáznam z mobilu mnohem větší kvalitu, než jaká je potřeba. Regionální vysílání České televize používá PAL v SD rozlišení při 50 prokládaných snímcích za sekundu. To je pro dnešní telefon vyšší třídy hračka, Full HD při frekvenci 25 snímků je standardem, některé už zvládnou i dvakrát tolik. Kvalita záznamu z telefonu se tak při zpracování paradoxně ještě snižuje. Děje se tak už při prvotním exportu do střižny, která je dělaná na míru televiznímu vysílání a s jinými formáty si neporadí.
S rozšiřováním rychlých mobilních sítí je další výhodou možnost snadného živého vysílání. I to už si Ondřej Schneider vyzkoušel (k vidění v archivu ČT)
Na reportáže pořízené telefonem se ale zatím spoléhá jen u regionálního zpravodajství. Testují se možnosti a zvažuje se nasazení také u zpravodajského kanálu ČT24.
Příklady reportáží pořízených iPhonem z archivu ČT:
A kde je štáb?
Pochopitelně se takto neexperimentuje jen v České televizi, na mobily už točí například i britská BBC. Samozřejmě se toho využívá výhradně při reportážích z terénu, kdy to dovolují podmínky. Ale dá se očekávat, že záběrů z mobilních telefonů bude v televizním zpravodajství obecně přibývat.
Ale celé to má ještě jeden důsledek – pokud se obrazová kvalita degraduje jen lehce a při daných účelech téměř vůbec, tak pokles vážnosti procesu televizního natáčení může padnout u některých oslovených docela radikálně. Když přijede dodávka s logem televize, vystoupí z ní reportér, kameraman, zvukař a třeba i osvětlovač, psychologicky působí celý akt reportáže mnohem vážněji, než když reportér přijde pěšky a z kapsy vytáhne telefon.
K vnímání mobilních reportérů ale Ondřej Schneider říká: „Čekal bych, že to bude horší. Lidi si na techniku začínají zvykat a spíš je to zaujme a vyptávají se, než aby se cítili nějak podvedeni.“