C++ a C#

Přečtěte si zajímavé redakční články, které se věnují tématu C++ a C#.

C++ Builder – Ikony a kurzory

C++ Builder – Ikony a kurzory

V minulém článku jsem slíbil, že se budeme podrobněji věnovat ikonám a jejich specifikům v C++ Builderu. S tématem ikon úzce souvisí (úžeji než si možná leckdo myslí, jak dnes poznáte) téma kurzorů.

27.  12.  2001 | Radek Chalupa

Shell – aneb zástupci, speciální složky, souborové operace a pod.

Shell – aneb zástupci, speciální složky, souborové operace a pod.

V tomto článku si ukážeme, jak pracovat s některými položkami shellu. Naučíme se jak zjistit skutečnou cestu k speciálním složkám, jako je například nabídka start, dále si ukážeme jak vytvářet zástupce, jak je přidat třeba na plochu či do nabídky „po spuštění“.

20.  12.  2001 | Radek Chalupa|12

Naučte se efektivně používat C++ Builder -  I.

Naučte se efektivně používat C++ Builder - I.

V tomto článku opustíme (alespoň na nějaký čas) konkrétní tématiku tvorby komponent pro C++ Builder a budeme se věnovat problematice programování v prostředí C++ Builder obecněji.

18.  12.  2001 | Radek Chalupa|14

Obrazovka (II.) a pracovní plocha v C++

Obrazovka (II.) a pracovní plocha v C++

V minulém článku jsme se zabývali podrobněji grafickými režimy, naučili jsme se, jak zjistit aktuální nastavení, jak zjistit všechny přístupné režimy a jak přepnout do požadovaného režimu. V tomto pokračování ještě zůstaneme u toho, co souvisí s obrazovkou, a také trochu zabrousíme do vzhledu pracovní plochy.

13.  12.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder - Image CheckBox

Tvorba komponent pro C++ Builder - Image CheckBox

V tomto článku si vytvoříme komponentu check-box, která bude zobrazovat vlastní obrázky znázorňující jednotlivé stavy zaškrtnutí. Tyto obrázky budou definovány v přidruženém ImageListu, a check-box bude mít jako property indexy položek v image-listu pro jednotlivé stavy: tedy nezaškrtnuto, zaškrtnuto a disabled.

11.  12.  2001 | Radek Chalupa|1

Display – práce s grafickým adaptérem v C++

Display – práce s grafickým adaptérem v C++

V tomto článku si ukážeme pár užitečných věcí pro práci s obrazovkou. Ukážeme si například, jak zjistit všechny dostupné grafické režimy, jak přepnout do zvoleného režimu, zjistit aktuální nastavení apod.

6.  12.  2001 | Radek Chalupa|5

Tvorba komponent pro C++ Builder  - vlastní Popup-menu

Tvorba komponent pro C++ Builder - vlastní Popup-menu

V tomto článku si ukážeme vytvoření komponenty odvozené od TPopupMenu, představující tedy plovoucí nabídku.

4.  12.  2001 | Radek Chalupa

Zachytávání videa II

Zachytávání videa II

V předchozím článku jsme si ukázali tu nejjednodušší implementaci programu na zachytávání videa pomocí MCI a „video for windows“. V tomto pokračování si ukážeme, jak umožnit pokročilejší nastavení ovladače, vybrat cílový soubor a podobně.

29.  11.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder PageControl

Tvorba komponent pro C++ Builder PageControl

Dnešní komponenta bude odvozena od VCL komponenty TPageControl, bude navíc umět nastavit barvu pozadí TabSheets, dále barvu, popřípadě pozadí jako bitmapu záložek a nezávisle aktivní záložky. Dále budeme moci rozlišit font „běžné“ a vybrané záložky. Bude také umět nastavit požadovanou pevnou šířku a výšku záložky, minimální šířku záložky, určit, zda záložky mají mít stejnou šířku.

27.  11.  2001 | Radek Chalupa

Jak ve vlastním programu zachytávat video?

Jak ve vlastním programu zachytávat video?

Dnes se již stává skoro běžným vybavením počítače nějaké zařízení na zachytávání videa. Ukažme si proto, jak lze vytvořit vlastní program pro zachytávání videosekvencí.

22.  11.  2001 | Radek Chalupa|2

Tvorba komponent pro C++ Builder ImageButton

Tvorba komponent pro C++ Builder ImageButton

V tomto článku si vytvoříme tlačítko podobné TBitButtonu, tedy zobrazující vybranou bitmapu ale mající několik vlastností navíc.

20.  11.  2001 | Radek Chalupa

Záznam zvuku pomocí MCI v C++

Záznam zvuku pomocí MCI v C++

V předchozích dvou článcích jsme se zabývali přehráváním multimediálních souborů pomocí MCI (Media Control Interface). V tomto článku si ukážeme, jak lze MCI využít pro záznam zvuku do formátu WAV.

15.  11.  2001 | Radek Chalupa

MCI Player v C++– další rozšíření

MCI Player v C++– další rozšíření

V minulém článku jsme si vytvořili ten nejjednodušší přehrávač multimediálních souborů. V tomto pokračování si ho již trochu vylepšíme s tím, že především se naučíme, jak zachytávat informace o „změně stavu“ přehrávání a také o aktuální hodnotě některých parametrů, jako je rychlost přehrávání, zoom apod.

8.  11.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder - úsporná komponenta – TMyWinControl

Tvorba komponent pro C++ Builder - úsporná komponenta – TMyWinControl

Prostředí Borland C++ Builder patří do té skupiny, ve které je prioritou rychlost a „snadnost“ vývoje nad maximální efektivitou. Podíváme se na to, co dělat, když tu efektivitu chcete.

6.  11.  2001 | Radek Chalupa

MCI Player ve Visual C++

MCI Player ve Visual C++

V tomto článku si ukážeme, jak vytvořit vlastní přehrávač multimediálních souborů pomocí rozhraní MCI (Media Control Interface).

1.  11.  2001 | Radek Chalupa|3

Tvorba komponent pro C++ Builder FormExhalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder FormExhalupa

V tomto článku si ukážeme příklad nevizuální komponenty, která bude mít možnost rozšířit vlastnosti formuláře (TForm) a snadno zachytávat některé události, které standardní TForm nemá implementovány.

30.  10.  2001 | Radek Chalupa|2

Práce s verzemi Windows v C++

Práce s verzemi Windows v C++

V tomto článku si řekneme něco o verzích operačního systému Windows z hlediska programátora. Ukážeme si, jak za běhu programu zjistit, na které platformě a verzi běží, a dále si ukážeme, jak pomocí podmíněného překladu zajistit, aby výsledný kód mohl běžet na požadované verzi Windows. Začněme podmíněným překladem.

25.  10.  2001 | Radek Chalupa|3

Tvorba komponent pro C++ Builder: ImageListBox

Tvorba komponent pro C++ Builder: ImageListBox

V tomto pokračování si vytvoříme komponentu odvozenou od TListBox, která bude umožňovat i méně zkušenému programátorovi formou vizuálního návrhu nastavit řadu položek.

23.  10.  2001 | Radek Chalupa

Pár tipů pro práci s CD mechanikou v C++

Pár tipů pro práci s CD mechanikou v C++

V tomto článku si ukážeme pár možností pro ovládání a detekci různých událostí CD mechaniky.

18.  10.  2001 | Radek Chalupa|10

Tvorba komponent pro C++ Builder - vlastní komponenta Shape

Tvorba komponent pro C++ Builder - vlastní komponenta Shape

V tomto článku si ukážeme jak vytvořit komponentu odvozenou do TGraphicControl. Vytvoříme si komponentu, která bude podobná standardní komponentě TShape s tím, že v některých směrech bude umět trochu víc.

16.  10.  2001 | Radek Chalupa

Jak vytvořit spořič obrazovky v C++?

Jak vytvořit spořič obrazovky v C++?

V tomto článku si ukážeme jak vytvořit spořič obrazovky pro Windows. Nepůjde zde samozřejmě o programování grafických efektů nebo něčeho podobného, ale o vytvoření kostry spořiče a pochopení základních principů spořiče obrazovky.

11.  10.  2001 | Radek Chalupa|12

Tvorba komponent pro C++ Builder SimpleEdit 2

Tvorba komponent pro C++ Builder SimpleEdit 2

V tomto pokračování ještě zůstaneme u komponenty "Simple edit". Trochu si ji ještě rozšíříme a ukážeme si, jak určit "ikonku", která reprezentuje komponentu na paletě komponent.

9.  10.  2001 | Radek Chalupa

Pár tipů pro okna v C++

Pár tipů pro okna v C++

V tomto článku si ukážeme pár snad užitečných tipů pro práci s okny. Ukážeme si jak táhnout okno za klientskou oblast, zpracovávat a modifikovat systémové zprávy (zavření, minimalizace,..), omezit minimální a maximální velikost okna, nechat okno vždy na vrchu, nastavit polohu a rozměry maximalizovaného okna a zobrazit okno přes celou obrazovku.

4.  10.  2001 | Radek Chalupa|3

Tvorba komponent pro C++ Builder SimpleEdit

Tvorba komponent pro C++ Builder SimpleEdit

V tomto článku si ukážeme vytvoření komponenty "od základu". Tímto základem bude komponenta TWinControl, která je předkem všech "okenních" komponent, tedy těch, které zapouzdřují okno Windows, tj. mají handle (HWND) proceduru okna a vše, co k oknu patří.

2.  10.  2001 | Radek Chalupa

Geometrická pera

Geometrická pera

V tomto článku si řekneme více o některých složitějších perech (pens), jako jsou tzv. geometrická pera a o jejich dalších vlastnostech.

27.  9.  2001 | Radek Chalupa|11

Tvorba komponent pro C++ Builder - Komponenta HyperLink – 2. část

Tvorba komponent pro C++ Builder - Komponenta HyperLink – 2. část

V dnešním díle budeme tuto komponentu dále rozšiřovat a především se naučíme zachytávat libovolné zprávy Windows, což je při tvorbě komponent jednou z klíčových záležitostí.

25.  9.  2001 | Radek Chalupa

Tvorba komponent pro C++ Builder - komponenta HyperLink

Tvorba komponent pro C++ Builder - komponenta HyperLink

V tomto pokračování si ukážeme vytvoření jednoduché komponenty, která se bude chovat jako hypertextový odkaz.

18.  9.  2001 | Radek Chalupa|3

Trochu více o ikonách a kurzorech v C++

Trochu více o ikonách a kurzorech v C++

V tomto článku si řekneme trochu více o možnostech použití ikon a kurzorů a o jejich vzájemném nahrazení.

13.  9.  2001 | Radek Chalupa|4

Tvorba komponent pro C++ Builder 1. díl

Tvorba komponent pro C++ Builder 1. díl

V tomto seriálu se budeme zabývat tvorbou (nebo s tím související úpravou existujících) komponent pro vývojové prostředí Borland C++ Builder.

11.  9.  2001 | Radek Chalupa|7

Jak na tray-ikonu s C++

Jak na tray-ikonu s C++

V tomto článku se naučíme používat tzv. tray-ikonu, resp. notifikační ikonu, tedy ikonu s rozměry malé ikony (obvykle 16 x 16 pixelů – podle nastavení vzhledu systému) umístěnou v pravé části pruhu úloh.

6.  9.  2001 | Radek Chalupa|3

Průhledná okna ve Windows 2000

Průhledná okna ve Windows 2000

Dnes nebude řeč o uživatelsky kreslených prvcích, jako ve většině předchozích článků. Ale myslím, že v tomto seriálu můžeme rozšířit záběr i na témata typu: „Jak na to, Tipy a Triky…“ s tím, že samozřejmě zůstaneme v oblasti programování v C/C++ s použitím vývojového prostředí Microsoft Visual C++.

30.  8.  2001 | Radek Chalupa|4

Uživatelsky kreslené prvky Windows - CheckList

Uživatelsky kreslené prvky Windows - CheckList

V tomto díle si vytvoříme třídu list-boxu, umožňující zaškrtávat jednotlivé položky podobně, jako je tomu u některých instalačních programů při výběru součástí.

23.  8.  2001 | Radek Chalupa|5

Uživatelsky kreslené prvky Windows - Check-Box

Uživatelsky kreslené prvky Windows - Check-Box

Dnes se trochu blíže podíváme na check-box. Ti zkušenější asi vědí, že z pohledu programátorského modelu Windows není check-box zvláštní třída, ale je to ve skutečnosti jeden z typů buttonu, tedy třída „BUTTON“.

16.  8.  2001 | Radek Chalupa|5

Uživatelsky kreslené prvky Windows - ListView

Uživatelsky kreslené prvky Windows - ListView

Dnes si ukážeme, jak specificky kreslit prvek ListView.

9.  8.  2001 | Radek Chalupa|11

Uživatelsky kreslené prvky Windows – Track-bar

Uživatelsky kreslené prvky Windows – Track-bar

Dnes si ukážeme, jak můžeme sami kreslit prvek track-bar. Na obrázku vidíte ukázku takového track-baru. Při posouvání „jezdce“ se bude jeho barva „přelévat“ z modré (zcela vlevo) do červené zcela vpravo.

2.  8.  2001 | Radek Chalupa