Blu-ray: poslední výkřik optických medií

Technologie Blu-ray se možná stane posledním optickým způsobem záznamu dat a završí úspěšnou dráhu CD a DVD. Co ho nahradí a jak to vlastně bude v budoucnu?

Optická média už mají dlouholetou tradici, pokud přeskočíme historické začátky v podání IBM, která pracovala na vývoji prvních použitelných laserů, vše začalo v roce 1981 (technologie byla poprvé prezentována společností Sony v roce 1976), kdy se na trhu objevil první prodávaný kompaktní disk se zkratkou CD, který obsahoval hudební nahrávku známé skupiny ABBA. Dvanácticentimetrový polykarbonový disk s tloušťkou pouze 1,2 mm, který využíval červený laser s šířkou vlny 780 nm měl kapacitu přibližně 650 MB a byl chopen pojmout kolem 74 minut hudby ve standardizované kvalitě. I když se poté objevilo několik různých formátů pro konkrétní použití i rozdílné velikosti, stalo se toto optické médium standardem i na poli zápisu dat, a to i v běžných domácích podmínkách.

S DVD, které se stalo jakýmsi oficiálním a taktéž úspěšným nástupcem CD, se můžeme setkávat i dodnes. Technologie používala opět červený laser s šířkou 650 nm, přičemž velikost pitů byla z původních 1,6 µm u CD zmenšena na 0,74 µm. To umožnilo dosáhnout mnohem větší kapacity, která v případě jednovrstvých médií činila 4,7 GB, u dvouvrstvých verzí pak přibližně 8,5 GB. S příchodem filmů ve vysokém rozlišení však tato technologie neposkytovala dostatečnou kapacitu, poprvé se tak objevilo Blu-ray.

Blu-ray: ještě se točí

Podobně jako u předchozích nejpoužívanějších optických médií, i zde se vyskytlo několik konkurenčních formátů, tentokrát však boj o zákazníky pokračoval i po oficiálním uvedení, v roce 2006 (první specifikace Blu-ray byly hotové již v roce 2004) se tak na trhu objevilo nejen Blu-ray (Sony), ale také HD-DVD (Toshiba). Po dlouhém období vyznačující se především přetahováním významných distributorů však nakonec (2008) zvítězila Blu-ray technologie.

blu-ray-disc-laser.gif

Blu-ray používá pro zápis i čtení modrý laser (název vychází z „Blue Ray“ – modrý paprsek) s vlnovou délkou 405 nm a pity mají velikost pouze 0,32 µm. Díky tomu nabízí opět vyšší kapacitu než starší generace optických médií, konkrétně 25 GB v jedné vrstvě a 50 GB ve dvou vrstvách, přičemž velikost i tloušťka disků zůstala zachována. Už byly sice schváleny další standardy, které počítají například se čtyřmi či pěti vrstvami s kapacitou 100 GB nebo 128 GB (BDXL), v reálu však ještě nejsou dostupné a vzhledem k tomu, že nebudou zpětně kompatibilní se současnými přehrávači, bude jejich využívání znamenat opět nákup nových přehrávačů a rekordérů. Na trhu je v současnosti několik typů medií, například BD-ROM (pouze pro čtení), BD-R (pouze pro jeden zápis) nebo přepisovatelné BD-RE.

blu-ray-works.jpg 
Technologie Blu-ray, DVD a CD

Vzhledem k tomu, že uložená data v podobě pitů v záznamové vrstvě musí být mnohem blíže povrchu než u CD a DVD, používá Blu-ray také vylepšenou ochrannou vrstvu, která je odolnější proti poškrábání a další okolním vlivům. Na Blu-ray jsou nyní distribuována všechna nejnovější filmová díla s vysokým rozlišením Full HD (1 920 × 1 080) a i s nástupem trojrozměrné technologie bude kapacita dostačovat.

Kromě zvyšování počtu vrstev se v laboratořích po celém světě objevují nové optické „holografické“ technologie, které umožňují uchovat kapacity i ve stovkách gigabajtů dat, pity se totiž začínají umisťovat i v prostoru, což vede k trojrozměrnému zápisu dat. Jak už se ale stalo v minulosti, budoucnost nemusí pokračovat po nastolené křivce, technologie se navzájem propojují a jednou za čas dojde k naprosté změně.

Internet a digitální distribuce

Rozvoj celosvětové sítě zapříčinil takřka neomezený přenos dat, který se sice v největším případě dnes pohybuje v jednotkách či desítkách megabitů za sekundu, někteří uživatelé však mají i u nás k dispozici 100Mbitové přípojky. Rozvoj rychlosti připojení technologií si kdysi uvědomil i tvůrci Napsteru, a asi tehdy to skutečně začalo. Po mnoha nelegálních pokusech o sdílení hudby se objevily i první P2P sítě a výměna dat začala probíhat v plném proudu.

Tohoto okamžiku si všiml také Apple a v dubnu roku 2003 představil iTunes Store, který se zpočátku soustředil především na legální prodej hudby, kterou si mohli uživatelé snadno stáhnout kdekoli s přístupem k internetu a nahrát do svého oblíbeného zařízení. Po velkém úspěchu, který zajistil Applu také skvělý prodej jeho hudebních přehrávačů iPod, se v roce 2005 objevila první možnost stahovat jednotlivé díly oblíbených seriálů z televizních stanic, začátkem roku 2009 se objevily první filmy a to i ve vysokém HD rozlišení (1 280 × 720). Samozřejmostí jsou dnes i další okruhy, různé typy přednášek, výukových videí, podcastů a podobně.

 itunes-movies.jpg

 Všechen multimediální obsah je tak možné okamžitě, bez čekání a takřka kdekoli (dle dostupnosti) stáhnout a přehrát na počítači nebo mobilním zařízení včetně snadné platby. Stejným směrem se vydalo i několik internetových startupů, které se však již také stávají součástí této rozsáhlé nabídky. Na trhu jsou už i specializovaná hardwarová zařízení, například Apple TV a zanedlouho se setkáme i s řešením od Google se stejně jednoduchým označením Google TV. Digitální distribuci se nevyhnuly ani knihy (Amazon), programy, hry (Steam) a další „virtuální“ obsah.

new-apple-tv1.jpg

Konec rotujících placek

Nedávno se sám Steve Jobs vyjádřil k tomu, že Apple nepočítá se začleněním Blu-ray mechanik do počítačů Apple a ve stejném duchu se také vyjádřil Stephen McGill, který má v Microsoftu na starosti zábavné oddělení týkající se herní konzole Xbox, která již také hromadně využívá digitální distribuce dat přes internet. V příští generaci této konzole tak možná žádnou optickou mechanikou již neuvidíme, důvodů je samozřejmě několik. Jakákoli „offline“ ochrana je prolomitelná a jediným lepším zabezpečením je použití kontroly přes internet, která se může měnit s každou aktualizací, což značně znesnadňuje jistě velmi časově náročné „cracknutí“.

Pokud se na problém rotujících placek podíváme z několika úhlů, najdeme spíše samá negativa. Prakticky vše co se mechanicky točí, podléhá opotřebení a poškození. Omezení jsou nejen na straně rychlosti, ale také kapacity. Tím nejhorším je už samotná „fyzická vlastnost“ těchto médií.

blu-ray-i.jpg

Abychom se mohli podívat na film, musíme zajet do nějaké prodejny, médium úspěšně přivézt, vložit ho do již předem koupené mechaniky s cenou několik tisíc korun, která však musí být také kompatibilní s nejnovější ochranou, kterou distributoři opět změnili z důvodu jejího prolomení a nakonec i skladovat obal zabere zbytečně místo.

Pro krátkou dvouhodinovou zábavu tak musíme vynaložit minimálně stejný čas k jejímu získání. To vůbec nemůže konkurovat několikavteřinovému vybrání filmů na internetu a jeho okamžitému streamování. I během této chvíle si navíc stihnete vybrat ten správný film, protože se snadno orientujete podle hodnocení ostatních uživatelů, přečtete krátké recenze a máte tak mnohem vyšší šanci, že nevyberete špatně.

Stejný osud pravděpodobně čeká i současný způsob přesunu dat pomocí SSD nebo flash disků. Cloud Computing pomalu a jistě začíná pronikat do všemožných segmentů, hlavní myšlenka je ale stále stejná. Mít svá data a nastavení, zábavný obsah i pracovní programy dostupné kdekoli, kdykoli a okamžitě. Žijeme ve stále hektičtější době a ztrácet čas zbytečnými věcmi, které nesouvisí s konkrétním úkolem, zábavou nebo daty, je stále více obtěžující.

Virtuální digitalizace

Předpovídat budoucnost je ošemetná záležitost, která však vychází z problému, jež si tvoří naše jednoduchá představivost a logická posloupnost. Pokud se takovým způsobem podíváme na uchovávání dat pomocí optických médií, uvidíme CD s kapacitou 700 MB, dvouvrstvé DVD, Blu-ray se čtyřmi vrstvami a kapacitou 100 GB. Tuto posloupnost se pak snažíme škálovat a najednou jsme v představě o holografických optických discích s kapacitou několik terabajtů ba dokonce petabajtů. Pokud by neexistoval internet a téměř každá domácnost neměla doma, v zaměstnání i kdekoli v prostoru stále se zrychlující připojení, možná by se tak vývoj ubíral.

Holographic-disc_1.jpg

V našem případě je ale takový vývoj, řekněme nepravděpodobný. Virtuální jedničky a nuly budou díky internetu dostupné mnohem snadněji a rychleji, než kdyby byly uloženy ve vaší skříni na nějaké podivné placce s chemickým barvivem. Za pár desítek let se vás tak možná budou děti ptát, jaké to bylo v tehdejších dobách, když se hra, film nebo hudba musela jít koupit do toho vzdáleného obchodního centra za městem a do něčeho strkat.

Vždyť je to tak jednoduché, stačí jedno kliknutí.

Diskuze (95) Další článek: Švýcarský kanton byl výkladní skříní Linuxu. Teď úřady přešly na Windows

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,