Působivé vizualizace, grafy nebo interaktivní mapy toho často dokážou říct víc, než sebelépe napsaný příběh. Přitom nerezignují na estetiku a wow efekt. Podívejte se, kde je hledat.
S informacemi lze pracovat různě: můžete pěkně postaru zmobilizovat své zdroje, vytáhnout z nich novinky, spekulace a drby, a z nich pak poskládat čtivý příběh. Zajímavější je opačný extrém, práce s čirými daty. Vytáhnete je z databáze, vytřídíte to podstatné, výsledek zabalíte do pěkné vizualizacea doplníte popisky.
Asi nejznámější server, věnovaný vizualizacím dat. Od roku 2004 shromažďuje Andrew Vande Moere z Univerzity v Sydney nejzajímavější nápady a šíří je do světa. Tady jsem se ostatně naučil i odvážné nové slovíčko „infoporn“. Aktualizace probíhají denně a často se věnují aktuálním událostem, jako jsou třeba povodně v Austrálii.
Americký trh s nápoji podle Infosthetics, na druhém snímku pak hádka Wikipedistů
Určitě se podívejte, jak je ve Spojených státech rozparcelovaný trh s nápoji nebo jak lze vizualizovat hádky Wikipedistů.
Ze všech velkých médií se právě britský Guardian pustil do datové žurnalistiky nejnadšeněji. Portál Guardian Data Store je rozsáhlý projekt: tu se datům věnují samotní redaktoři, jinde najdete vládní data z celého světa. Nechybí „hosti“ s vzácnými daty ani ukázky, jak vizualizace vznikají. Stejně jako u textového zpravodajství si můžete filtrovat výsledky podle témat a dál s nimi pracovat. Guardian prostě plnočelně ukazuje, jak vypadá budoucnost žurnalistiky.
Bez diskuze nejzásadnější vizualizace se loni vynořily kolem WikiLeaks. Desítky nových diplomatických úniků denně nelze pojmout do klasických příběhů, jediné řešení je právě vizualizace. Většina velkých médií zvolila formu mapy, v ideálním případě interaktivní. Podívejte se na mapy Guardianu nebo německého Spiegelu. Pokud vás zajímá, co všechno se dá z informací WikiLeaks vyštrachat, doporučuji sérii vizualizací na datablogu Guardianu a na Flickru.
Po Infosthetics se jedná o další blog, který se věnuje popularizaci grafů. Je na světě sice sotva rok a půl, ale můžu ho vřele doporučit. Na rozdíl od svého předchůdce jde o původní zdroj vizualizací a autoři pečlivě popisují trnité cestičky, které k nim vedly. Díky tomu se dozvíte, jak se dělá univerzální horoskop nebo kolik oxidu uhličitého stojí, než sníte banán.
Univerzální horoskop – nejčastěji se pokaující slova – vznikl analýzou 22 tisíc
anglických horoskopů publikovaných na webu Yahoo
Do třetice a naposledy blog. Tentokrát dotažený do detailu a nekonečně elegantní. Autorem je doktorský student statistiky na Kalifornské univerzitě (UCLA). Proslavil se videem o expanzi amerického řetězce Walmart, moc hezký je i projekt Twistori zvýrazňující emoce na Twitteru.
Vyberte si emoci a Twistori vám najde, kdo ji ventiluje
Many Eyes je nástroj pro práci s daty a vizualizacemi od IBM. Klade si za cíl umožnit práci s daty komukoliv – je příjemně jednoduchý, a přitom velmi šikovný. Z vašich tabulek vytvoří několik typů grafu, tag cloud, síťový diagram, rozhodovací strom... Pokud máte chuť sami si pohrát s informacemi, začněte tady. Jen dejte pozor: všechna data, která mu svěříte, a také všechny vytvořené vizualizace služba zveřejní, podporuje přitom tagy a vyhledávání v nich.
Nad spamem nemůžete zvítězit, ale díky tomuto webu budete mít na chvíli příjemný pocit převahy. V červené a černé si můžete zobrazit statistiky zachycených emailů, vyhodnocených jako spam. Nic převratného sice nezjistíte, ale je to pěkné.
Na webu Spam visualization najdete
hromadu „živých“ grafů
Tohle už je trochu odbočka, něco jako grafický borec na konec. Etsy je komunita a e-shop kolem šperků a rukodělných záležitostí, předchůdce českého webu Fler. A jak jinak si chcete vybírat šperky, než podle svých oblíbených barev? Přesně k tomu slouží tahle – víc než dokonalá – aplikace.
Na webu samozřejmě najdete celou hromadu dalších zajímavých vizualziací. Pokud hledáte ty techničtější, podívejte se třeba na náš starší článek s několika animovanými videi.
Znáte další statistické weby podobného rázu? Pochlubte se v diskuzi pod článkem.