Apple | Právo

Získat ochrannou známku a zároveň nic neprozradit - důvod, proč Apple nové produkty registruje na Jamajce

Pokud Apple nebo jakákoliv jiná firma začne vyvíjet produkt, potřebuje k němu co nejdříve zaregistrovat trademark - ochrannou známku, která pro produkt zajistí unikátní název. Ve většině zemí světa je však možné rejstříky ochranných známek snadno prohledávat online a pro firmy by to znamenalo také prozrazení nového produktu. Minimálně ve Spojených státech však lze použít kličku, která firmám zajistí půlroční tajnou registraci ochranné známky

Vše stojí na paragrafu, který firmám zajistí ochranu zaregistrované známky zpětně půl roku v případě, že tuto známku společnost vlastnila v zahraničí. Firma tedy může trademark zaregistrovat u zahraničního úřadu průmyslového vlastnictví a až za dalších šest měsíců s ní přijít do Spojených států a na další trhy. A pokud tento zahraniční úřad nenabízí online vyhledávání v databázi, s velkou pravděpodobností zůstane známka skryta.

tents.jpg
Počet ochranných známek primárně registrovaných v zahraničí od roku 2010 (zdroj: Quartz.com)

Apple navíc pro registraci využívá nově založené firmy (shell companies či ready-made společnosti), z nichž následně vlastnictví ochranných známek převádí. Metodu použil v případě Siri, macOS, Apple Watch nebo AirPods.

Web Quartz přišel s přehledem velkých technologických společností, které tuto možnost využívají. Kromě nejaktivnějšího Applu mezi nimi najdeme také Microsoft, Amazon či Google. Mezi oblíbené země pro registraci ochranných známek patří Jamajka, Trinidad a Tobago nebo JAR.

firms.jpg
Nejoblíbenější země, v nichž technologické firmy registrují ochranné známky (zdroj: Quartz.com)

Zajímavostí je, že od roku 2010 Apple tímto způsobem registroval 343 ochranných známek. Google jich za šest let nasbíral 93 a Microsoft 80.

Diskuze (2) Další článek: Británie chystá netradiční experiment. Bude narážet drony do dopravních letadel. Za letu!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,