Začal boj za nový, sexy a hipsterský SAP

Softwarový obr SAP se chce zjednodušit, stát se více cool a přejít do nové éry. Otevírá prostory AppHaus, najímá hipsterské designéry a zaměstnance učí novým kouskům.

Connect.cz z Walldorfu: Vypadá to tady jako v moderním startupovém a internetovém komplexu v New Yorku, Berlíně nebo San Francisku. Menší městská čtvrť plná skladů a továren předělaných na prostorné cihlové kanceláře s velkými okny, zdmi, na které je možné fixou psát vzkazy, stoly a sedačkami z palet a vysloužilého vybavení z tělocvičen, postavičkami Spidermana a spousty dalších detailů. Tohle ovšem není další hipsterské co-workingové centrum, ale jedna z nových poboček softwarové společnosti SAP.

Se SAPem přichází pravidelně do styku většina lidské populace, i když mnoho z těchto lidí tak činí nevědomky nebo nepřímo. Přes podnikové aplikace a systémy této německé firmy proudí velká část světových peněz, obchodů, výrobků a služeb. Přesto, nebo právě proto, není dlouhodobě zejména mladou generací považována za „cool“ a představuje spíše něco nudného a složitého. To teď v SAPu chtějí změnit.

Klepněte pro větší obrázek
AppHaus jako cesta k novému, modernímu SAPu.

„Chceme se změnit a musíme se změnit,“ pokyvují hlavou představitelé SAPu. „Musíme přijmout více startupového přemýšlení a fungování, protože stále více se startupy soupeříme. Občas jsou to pot a slzy, naštěstí ale ne krev. Takže to jde.“

„SAP se zásadně zjednodušuje,“ navazuje v rozhovoru pro Connect.cz jeden z šéfů databázových technologií v německé firmě Rolf Schumann. „Musíme se změnit a adaptovat, není jiná cesta.“

Vítejte v domově aplikací

Jednou z cest, která má SAPu v těchto změnách a posunech pomáhat, jsou v úvodu zmiňované nové komplexy. SAP jim dal jméno AppHaus a prozatím vybudoval dva – jeden „aplikační barák“ funguje v Palo Alto v Silicon Valley a slouží především interním účelům, druhý pak vyrostl v německém městě Heidelberg poblíž sídla společnosti ve Walldorfu. Německá varianta je otevřená i zákazníkům a lidem zvenčí a chce SAP směrem ven i dovnitř polidštit.

V AppHausech se mimo jiné pracuje na tom, aby firemní software nevypadal tak, jak vypadá dlouhá léta, tedy už žádná složitá klikací rozhraní, ale přístup, který do hry přinesl Apple s iPhonem a iPadem. Společně s tím se přechází na rychlejší vývoj a rychlejší nasazování novinek. Jde o přístup podobný právě mladým společnostem. „Nikdo nechce čekat na důležité změny v softwaru tři a více let a nikdo už nechce používat nepřístupný software, když si zvykl na svá dotyková chytrá zařízení,“ konstatuje Schumann.

Klepněte pro větší obrázek
Více hipsterů, více mobility, více mladých lidí.

To, zda se systém AppHaus bude nadále rozšiřovat, v SAPu prozatím zkoumají. Aktuální pobočky nicméně pomáhají v tom změnit fungování a směřování společnosti zevnitř. Podle prohlášení vedení firmy aktuálně asi 80 procent zaměstnanců SAPu prochází změnou.

V praxi to vypadá třeba tak, že firma propustila dva tisíce lidí, kteří měli co dočinění s tradičním licenčním softwarem, a namísto toho chtějí přijmout mladou krev. Takovou, která vyrůstá na chytrých zařízeních a cloudu a funguje a přemýšlí jinak. SAP si nechce nechat utéct takzvanou generaci Y, která žije na internetu a která své návyky přenáší i do pracovního prostředí.

„Například nám teď mnohem více jde o uživatelské prostředí a uživatelskou zkušenost s našimi systémy a aplikacemi, ne pouze o samotnou IT stránku věci,“ vysvětluje designérka z německého AppHausu Beate Riefer. Právě ona patří k oné nové generaci mladých zaměstnanců, kteří si hrají s pestrobarevnými lístečky, jež pak lepí na tabuli a vymýšlí, jak věci zjednodušit. „Ano, dalo by se říci, že se SAP teď snaží zaměstnávat hipstery,“ usmívají se manažeři.

Zjednodušování od vrchu

Pohonem změn v SAPu je zejména cloud a přechod na nový model placení za software. Už to nejsou tradiční složité a drahé licence, ale software pronajímaný jako služba přes internet, webový prohlížeč a mobilní aplikace. I proto z firmy mizí tradiční obchodníci a lidé, kteří museli chodit k zákazníkům, a naopak přibývají lidé přes design webů a aplikací. Další lidé jsou přidělováni do nových rolí a musí se učit novým věcem.

Klepněte pro větší obrázek
AppHausy jsou prozatím v Německu a Silicon Valley.

Novou mantrou a mottem SAPu je jednoduchost. „Jsme připraveni nechat složitost jít. SAP je odteď jednoduchý,“ vzkazuje výkonný šéf společnosti Bill McDermott. V tomto zjednodušování začalo vedení samo u sebe. Firma doposud měla dva nejvyšší šéfy, Jim Hagemann Snabe nicméně křeslo opouští a stahuje se do dozorčí rady. Jeden hlavoun by nyní měl urychlit procesy a rozhodování.

S novým přístupem chce SAP oslovit také nový druh zákazníků. Kromě cloudu k tomu pomáhá nejenom databázová platforma HANA, která díky zpracování dat v paměti dokáže výrazně urychlit zpracování informací. SAP tuto technologii nabízí jak skrze tradiční licence, ale také v cloudu ve formě služby HANA Enterprise Cloud. Ta zaznamenává slušnou adopci.

„Kolem 60 procent projektů běžící na HANA jsou od zákazníků, které jsme před příchodem tohoto produktu neměli. Díky tomu jsme opustili pouze ERP prostor,“ vzkazuje Rolf Schumann. HANA je nejrychleji rostoucím produktem SAPu v jeho historii a po zhruba třech letech od vydání má více než 3200 zákazníků. „HANA je naše cesta k novým zákazníkům.“

Když datacentra rostou

Cloud a HANA lákají do světa SAPu také slibné startupy, které dost často pracují s daty. Příkladem budiž čeští Semantic Visions, kteří na této platformě vybudovali systém pro odhadování ceny akcií a podobně. SAP před několika měsíci spustil vlastní startupový program, který se dostal i do Česka. I díky tomu na své technologie ulovil přes 500 začínajících firem.

Klepněte pro větší obrázek
Please, leave a message...

„Startupy jsou pro nás velice důležité, přináší totiž inovace a zjednodušení,“ říká Schumann. Mimo to v nich samozřejmě dřímá potenciál rychlého růstu a přetvoření do velkých zákazníků SAPu.

Ne všechno ale s cloudem jde tak rychle. SAP před pár dny propustil šéfa cloudové divize, který se ve funkci ohřál pouze několik měsíců. Obchod se pod jeho vedením nehýbal tak rychle. Tržby SAPu z cloudu v posledním kvartále sice meziročně vzrostly o 60 procent na 219 milionů eur, stále tato oblast v tradičním byznysu firmy tvoří pouze jednotky procent.

Odešel také hlavní vizionář společnosti Vishal Sikka, který mimo jiné stál za platformou HANA a byl spojkou SAPu do Silicon Valley. Odešel údajně z osobních důvodů.

 

SAP chce nyní být o něco více jako Google a vzít si inspiraci ve fungování startupů.

 

SAP každopádně v poslední době do cloudu investoval miliardy dolarů, když koupil firmy jako SuccessFactors, Ariba, SeeWhy či hybris, a chce se tímto směrem hýbat dále. Firma už má 70 datových center po celém světě. „No, ve skutečnosti jich je asi 20. Centrům kolem 500 serverů říkáme spíše serverové sály,“ usmívají se technici při prohlídce hlavního datacentra poblíž německé centrály.

Německému gigantovi se na HANA a cloud daří získávat i tradiční velké zákazníky, v poslední době třeba Kawasaki a Bentley, a chce se stát největším cloudovým enterprise hráčem na trhu.

Mezitím ale vedle rostou mladé firmy a do cloudu se přesouvají také ostatní velcí konkurenti včetně Oraclu a Microsoftu. Jak nicméně řekl zakladatel SAPu Hasso Plattner, jeho společnost nyní bude „o něco více jako Google.“ O čemž lze při velikosti a historii určitě pochybovat. Třeba to zabere.

Cestu autora hradila společnost SAP.

Diskuze (10) Další článek: Turecko přestalo blokovat YouTube, Čína naopak přitvrdila

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,