Yahoo kupuje Koprol a bude konkurovat Foursquare

Americká internetová společnost Yahoo koupila indonéskou geolokační službu Koprol, se kterou bude chtít v budoucnosti konkurovat zavedeným službám jako Foursquare nebo Gowalla. Americká vyhledávací dvojka se tak snaží vystihnout směr a připojuje se ke komerčně nadějné internetové vlně.

Yahoo už dříve jako jeden z mnoha projevilo zájem o Foursquare, který se mezi tzv. geolokačními hrami skloňuje nejvíce. Nabídka ve výši 100 milionů dolarů (více třeba v pořadu Týden Živě) však současným provozovatelům nestačila, takže se firma pod vedením dravé manažerky Carol Bartzové rozhodla porozhlédnout jinde. Investice do indonéské společnosti má do firmy přinést nejen potřebné technologie a hotové aplikace, ale mimo jiné také značnou část rozvíjejícího se internetového trhu.

Bartzová už dříve potvrdila, že by se Yahoo rádo zapojilo do rozjíždějícího se trhu s geolokačními službami, které sice ještě nemají pevně stanovený obchodní model, který by dokázal okamžitě generovat vysoké příjmy, ale do budoucna se jeví velice nadějně, zejména pak po propojení s jinými sociálními službami.

Yahoo míří na rozvojové trhy

Odkupní cena z Koprol nebyla zveřejněna, podle odhadů se však přesahuje 200 milionů dolarů. Někteří komentátoři se ve svých zápiscích podivují, proč Yahoo raději nevynaložilo větší úsilí na odkup na západě lépe situovaných služeb Foursquare nebo Gowalla. Firma však v současné době investuje nemalé peníze do rozvoje a finančně je mnohe lépe situována, než stále ještě rozjíždějící se projekty. Těm často znatelně chybí finanční prostředky, proto lze například u populárního Foursquare pozorovat časté výpadky služeb. Yahoo nemusí řešit nedostatek serverové výpočetní síly.

koprol_big.png
Koprol má v rukou Yahoo potenciál. Jednak tak firma získala indonéský trh, ale s finanční dotací může konkurovat Foursquare a Gowalle.

Druhou stranou mince je pak skutečnost, že se internetový obr snaží rozvíjet své aktivity také mimo Spojené státy. Vybírá si rozvojové internetové trhy, kde je stále prostor pro růst. Koncem loňského roku například Yahoo investovalo do do arabské internetové jedničky Maktoob. Právě v arabsky mluvících zemích je obrovský potenciál. Internet je zde teprve na vzestupu a kdo obsadí jako první trh, může zde pak v budoucnu dominovat. Potenciál je zde navíc obrovský - na celém světě žije 320 milionů arabsky mluvících občanů. Koprol je pak vstupenkou na indonéský trh.

Své západní aktivity se pak Yahoo snaží rozšířit díky včera oznámené spolupráci s finskou společností Nokia. Výrobce telefonů bude internetovému partnerovi poskytovat služby Ovi Maps pro mapové služby Yahoo. Protistrana pak na oplátku poskytne technické zázemí pro mobilní komunikační služby Ovi Mail a Ovi Chat. Více o tom na serveru MobilMania.cz. Yahoo v květnu také koupilo společnost Associated Content.

Akcie Yahoo jsou už více než přes rok jako na houpačce. Ještě v polovině dubna byla firma na svém dlouhodobém maximu, když se akcie obchodovaly za téměř 19 dolarů, aktuálně ale nastal propad na současnou hodnotu 15,31 dolaru. Podíl Yahoo mezi americkými vyhledávači vzrostl na zhruba 19 %, což zmírnilo do té doby neustálý růst konkurenčního Bingu.

Diskuze (2) Další článek: Marvell ukázal 10" ARM tablet PC s Androidem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,