WiGig dokončil bezdrátový LAN standard s rychlostí až 7 Gb/s

Diskuze čtenářů k článku

12. 12. 2009 14:53

S těmi 300 Mb/s u 802.11n jde o hloupý vtip. Nikdo nikdy takovou rychlost neviděl. Ve skutečnosti dosahuje 802.11n rychlostí kolem 80 Mb/s, víc rozhodně ne.

Zatímco u ethernetu byly až donedávna údaje o rychlosti celkem pravdivé (například 100Mb/s ethernet opravdu přenese kolem 12,5 MB/s), u WiFi šlo vždy o sprostou lež. Měření vychází asi takto:

802.11b: 6,3 Mb/s (nikoliv 11 Mb/s) (ale to je ještě celkem únosná lež)

802.11g: 24 MB/s (nikoliv 54 Mb/s) (což už je o malinko větší lež)

802.11g+: 34 MB/s (nikoliv 108 Mb/s) (a to už je pořádný výsměch)

802.11n: 60 MB/s až 80 Mb/s podle okolního šumu (a z dvojnásobného rozdílu je najednou pětinásobek)

Nechápu, proč se výrobci či tvůrci standardů nepochlapí a neuvedou skutečné rychlosti. Kdyby to hezky zaokrouhlili, například na 7 Mb/s, 25 Mb/s, 35 Mb/s a 70 Mb/s, každý by věděl, co kupuje! Ještě dnes si někteří naivkové myslí, že 802.11n bude rychlejší než stará stomegabitová LAN. Ani omylem! 802.11n je mnohem pomalejší, nemluvě o tom, že WiFi je od přírody half-duplex, zatímco LAN je samozřejmě full-duplex.

Lež má krátké nohy a kouká na nás už z reklamních letáků. Všimněte si, jak melé procento routerů poskytujících 802.11n má gigabitový ethernet! 10%? Asi tak. Už to dává člověku tušit, že něco není v pořádku a že ten stomegabitový ethernet asi stačí. Ano, opravdu stačí. Úzkým hrdlem bude pořád WiFi, nikoliv ethernet. Jinými slovy, když si pořídíte dnešní nejlepší 100 Mb/s připojení k Internetu, neexistuje žádné WiFi, které by vám stačilo. Máte-li pořádný UNIXový operační systém, můžete si pořídit na notebook i na domácí server dvě karty 802.11n a routovat přes ně paralelně. Pak těch 100 Mb/s mít budete. (Se systémem od Mrkvosoftu samozřejmě nic takového nejde.) Ale zaprasíte tím prakticky celé WiFi frekvenční pásmo!

Tak co myslíte, jaká bude rychlost toho slavného gigabitového WiFi, když položím obě zařízení vedle sebe na stůl? Přesáhne konečně 100 Mb/s? Gigabitové rychlosti jsou pohádka, to je asi každému jasné. Ale těch 100 Mb/s by se hodilo! Dnes je můžete mít od každého druhého operátora.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 12. 2009 15:53

Mno oni tyto rychlosti jsou pravdivé, ale pouze za přesných, specifických podmínek (v laboratořích). Pokud byste splnili všechny podmínky, tak by vám ta n wifina jela opravdu těch 300mbps, ale problém je, že ty podmínky jsou prakticky nedosažitelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 12. 2009 19:10

OK, to je možné, ale i tak bych rád věděl, jaké podmínky to jsou. Odstíněné prostředí bez rušení? Nebo snad umístění zařízení těsně vedle sebe v místnosti, jejíž stěny dokonale pohlcují záření a nevytvářejí žádné odrazy? Neumím si prostě představit, odkud se ta pohádka o 300 Mb/s vzala.

Kdyby se dosahovalo například 60% těch „laboratorních“ hodnot, jako tomu bývá například u 802.11b, ničemu bych se nedivil. Celé slavné 802.11n má ovšem strop někde na 10 MB/s, což je 80 Mb/s, ale průměrné rychlosti při delším přenosu dosahují většinou nějakých 60 Mb/s. To už je příliš velký nepoměr mezi teorií a praxí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 12. 2009 19:18

sorry, ale nemuzu jinak: kdyz mas pocit ze jsi takovy chytrak tak si aspon pohlidej Mb a MB - takhle ma tvuj prispevek nulovou informacni hodnotu. pokud mi na mem 54Mbps opravdu rozjedes 24MBps jak pises tak mas u me flasku domaci slivovice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 12. 2009 19:04

Zase jeden trouba, kterého zajímají víc překlepy než podstata sdělení. Tvůj příspěvek má nulový přínos a je to projev argumentačního mrzáka.

Mimochodem, pohlídej si diakritiku a velká písmena, ano? Na začátku věty je velké písmeno, víme? A český jazyk má přibližně od 15. století oproti latinské abecedě jistá rozšíření, která jsou (naštěstí) pořád ještě z pohledu pravidel pravopisu povinná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 12. 2009 22:05

jeeezis, dalsi mrzak, ktery si potreboval prihrat svoji smradlavou Linuxovou polivcicku, kterou nikdo nechce. BTW neni to zadny podvod, musis rozlisovat linkovou a prenosovou rychlost. 300Mbps wifi je schopna prenaset 125Mbps, coz je jiz na urovni 100Mbps ethernetu a to je fer.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
20. 03. 2012 11:19

A zkoušel jsi to enko rozjet na samoťe u lesa kde je ve WiFi pásmu 6 volnych kanalu vedle sebe a oboji zařizeni maji 3 anteny?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 12. 2009 10:21

uz si budu moci dat SAT prijimac ,dvd ,BD na pudu ci jinam bokem do skrine a jen mackat tlacitka na ovladaci ? pokud by to toto prineslo, velmi velmi pekne...uvidiime casem jak se s tim nalozi. Ono myslim ani nejde tak o to prijit s Gbity jako spis se stovkami Mbit ale pouzitelnymi na vetsi vzdalenosti,lepe se prodrajicich pres zdi apod...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 16:37

A k cemu to je potreba?

Nejak nevim k cemu to muze byt vhodne. Takovouhle rychlost sotva nekde pouzijete. Ani disky nejsou schopne takhle rychle data zapisovat/nacitat. Asi jedine vyuziti je pro ten prenos HD videa, ale tady taky nevidim zadny uzitek. Jelikoz je ta televize vetsinou na jednom miste, tak mi prijde zbytecne do ni ten obraz posilat bezdratove, kdyz ten drat jde dobre pouzit.

Jedine kdyby jste meli nejakou futuristickou televizi, ktera za vama bude letat po celem byte, tak tam to ma smysl prenaset obraz bezdratove. Ale jinak nevidim duvod. Kabel muzete nekam dobre schovat a neprekazi. Stejne do te televize minimalne jeden kabel povede (napajeni), tak proc se snazit tam ten obraz privadet bezdratove.

A tam kde by se hodila takovato rychlost tak je to nepouzitelne, protoze to ma dosah jen nekolik desitek metru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 16:58

Kecáš hovadiny Nargone - před 100 lety se lidi taky pohoršovali k čemu je lítání vzduchem, před 15 lety taky nikoho ani nenapadlo připojovat svůj počítač do sítě vzduchem (vždyť počítačová síť, to jsou přece dráty milý watsone!) - a kde jsme teď?

Za 10 let nikoho ani nenapadne sekat k televizi/projektoru do zdi nějaké drážky na kabeláž, když do ní bude moct nekomprimovaná(!) data v plném rozlišení streamovat klidně i z mobilu. Jen si zkus spočítat, jakou propustnost potřebuje třeba dnešní DVI-I a snadno zjistíš že 100M Ethernet i Wifi 802.11n by s něčím podobným měly bez komprese těžký problém...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 18:52

já bych to řekl takto: Před patnáctisty lety všichni věděli, že Země je středem vesmíru. Před pětisty lety každej na týhle planetě věděl, že Země je placka. A ty jsi před patnácti minutami věděl, že jsme na týhle planetě sami. Teď si představ, co se dozvíš zítra.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 12. 2009 21:52

Asi tak. Lidi porad uvazuji "kabelove".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 16:58

Mozna je treba vzit v uvahu, ze ethernet, vcetne toho bezdratoveho, je sdilene medium. Budete-li mit 10 klientu... :o)) A pak klasicky pocitat s tim, ze ta prenosova rychlost je udavana tradicne za idealnich (nedosazitelnych) podminek a na druhe vrstve. A nakonec vzit v uvahu, ze prd vime, co bude za rekneme dva tri roky, az (jestli) se tohle rozsiri.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 21:09

hovadina roku,. ja nikde zadny kabely nechci sekat. sotva jsem opravil byt. a az si koupim dotykovy lcd se zabudovanym pc na hajzl abych se tam nenudil tak se mi to taky nechce nekde tahat. a ze za 5(nebo max 10) let bude HD video standard povazujme za dokazane.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 12. 2009 21:10

dalsi vec je ze lidi chodi po podnajmech a tam neco sekat podle sebe je nemyslitelne. proste vsechno bezdratovy chytim a jdu pryc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
02. 10. 2020 17:12

Je o 10 let později a přece jen to využití našlo pro bezdrátový přenos obrazu mezi PC a VR brýlemi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor