Weby se začínají bránit proti blokování reklamy netradičním způsobem. Využívají hlášení DMCA

Weby se začínají bránit proti blokování reklamy netradičním způsobem. Využívají hlášení DMCA

Je to nekončící boj. Zatímco komunita surfařů blokuje reklamy, webmasteři vymýšlejí nové fígle, jak obalamutit blokovací doplňky. Zatímco doposud se jednalo o souboj technologií, případ ze zámoří ukazuje, že proti blokovačům reklamy lze bojovat i zcela nečekaným způsobem.

Společnost Admiral totiž zaútočila proti jednomu z největších reklamních blacklistů EasyList skrze DMCA. O případu zevrubně informuje blog Adguard (via Neowin). Jen připomenu, že americká legislativa DMCA (a její obdoby platné napříč světem včetně ČR) umožňuje, aby se majitel autorských práv obrátil na web, kde dochází k jejich porušování. Provozovatel pak musí závadný obsah odstranit, ale nehrozí mu tak zároveň žádný postih.

Budoucnost webové reklamy: Buď se dramaticky promění, nebo zaplatíte třeba svým procesorem

Na celém případu je však precedentní to, že v této kauze nejde o žádný warez, ale o záznam, webovou adresu functionalclam.com, na seznamu adres k blokaci EasyList. Admiral se obrátil na GitHub, kde EasyList hostuje svá data, a GitHub se pak obrátil přímo na provozovatele a stránka ze seznamu skutečně zmizela.

Komunita fanoušků blokování reklam se vzbouřila, je totiž nanejvýš sporné, jestli se DMCA může týkat i podobného případu. Provozovatele reklamního blacklistu se zastala i známá organizace EFF, která bojuje za svobodný internet, a nabídla mu právní konzultace.

Pokud by Admiral nakonec opravdu uspěl a jeden z jeho spravovaných webů byl na seznamu i nadále zablokovaný, případ by mohl nastavit docela zajímavý precedens, kdy se stejným způsobem skrze DMCA formulář na GitHubu ozvou i všichni další, kteří jsou na seznamu, a budou žádat blokaci. Vzhledem k tomu, že EasyList používají mnohé blokátory reklam, po aktualizaci by se reklama začala zobrazovat ve všech prohlížečích. Tedy alespoň do chvíle, než by autoři přemístili seznam na jiný web, anebo by GitHub změnil názor.

Blokátor reklamy Pi Hole:

Diskuze (36) | Ani 240 Hz nestačí, ve vývoji jsou monitory s frekvencí 480 Hz

Témata článku: Web, Byznys, Prohlížeče, Právo, AdBlock, Reklama, GitHub, Autorské právo, DMCA, EFF, Blacklist, Závadný obsah, Nečekaný způsob, Netradiční způsob, Právní konzultace, Blokování, Zajímavý precedens, Blokování reklam, Známá organizace, Americká legislativa, Webová adresa, Agresivní reklama, Hlášení, Nekončící boj, Svobodný internet

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší