Vývojáři Mozilly chtějí do Firefoxu 3.1 implementovat OGG přehrávač

Diskuze čtenářů k článku

06. 08. 2008 14:36

Podpora přehrávání videa přinese firefoxu akorát další zpomalení už tak příšerně dlouhého startu. Podle mě by měli lišku spíš poslat na odtučňovací kůru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 19:18

Jestli tohle implentujou do Firefoxu jako náhradu Adobe Flash Player a dalších přehrávačů,tak začnu zase používat IE.Zastaralý formát OGG v FF,to radši kdyby místo těhlech blbovin začli přemýšlet,jak udělat,aby nežral jejich FF 130MB paměti bez přídavků

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 05:52

Na OGGu není zastaralého celkem nic. Jednak je to Ogg, ne OGG, jednak Ogg je asi tak zastaralý jako třeba MP4 či jiné kontejnery. Možná existují technicky lepší kontejnery jako Matroska, ale v zásadě nejde o Ogg, ale o to, co se do něj ukládá. Např. komprese zvuku Vorbis je pořád špičková. Jedině Theora, komprese obrazu, pokulhává, podle tvůrců Theory ale je zatím největší brzdou ta jejich samotná implementace, nikoli přímo formát Theora. Ten formát sám o sobě prý má potenciál dosáhnout i kvality srovnatelné dejme tomu s MPEG-4 ASP kodeky (možná psali i o přiblížení k H.264), ale musí se "vytunit" ta implementace, tedy ten kodek. On i Vorbis ze začátku nebyl nic moc, ale nebylo to formátem (který zůstal kompatibilní), ale tím, že nějakou dobu trvalo, než vyladili implementaci, tedy ten kodek, do současné kvalitativně velmi konkurenceschopné podoby.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 13:05

Asi jste si spatne precetl clanek. Nebyla rec o nahrazeni, ale o implementaci!

Implementace nove funkce znamena, ze "pridaji" novou funkci ;)

Navic jak mohou nahradit neco, co v programu neni? Adobe Flash Player nahradit nelze, on je to totiz plugin (zasuvny modul), coz je program treti strany, ktery rozsiruje funkcnost programu, do ktereho je "zasouvan" a to dela diky znamemu a verejnemu API.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 19:14

Ogg je kontejner, Vorbis je zvukový kodek, Theora je video kodek.

Stejně jako AVI je kontejner, MP3 je zvukový kodek a XVID je video kodek.

Jen tak pro upřesnění. Větou "přehrávání Ogg" se většinou myslí "přehrávání Ogg/Vorbis" nebo "přehrávání Ogg/Theora/Vorbis", ale není to pravidlem. Do Ogg kontejneru můžete umístit mnoho dalších kodeků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:56

Ještě upřesním trochu termíny. Tady se všude nadužívá strašně slovo kodek. Ogg je kontejner, Vorbis je audio komprese (formát). Kodek je třeba libvorbis knihovna (konkrétní implementace formátu). Formát Vorbis totiž dokáží dekódovat například libavcodec, tremor nebo libvorbis - první dva jsou dekodéry, ne kodeky, protože neumí komprimovat.

U Theory je to stejný, je to formát video komprese. Kodek je libtheora. Opět existuje ještě alternativní dekodér v libavcodecu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 05:38

Přesně tak. Ještě bych to upřesnil víc. XVID není video kodek, XVID je FourCC kodeku, tedy čtyři znaky, které se ukládají do AVI souboru z reklamních důvodů. Tím kodekem je Xvid, což není nic jiného než softwarová knihovna, která kóduje/dekóduje (z toho ten termín "kodek") video do/z formátu MPEG-4 ASP. MPEG-4 ASP kodeků je celá řada, např. DivX Pro Codec, 3ivx codec, FFmpeg (libavcodec) MPEG-4 atd. Protože používají stejný formát (MPEG-4 ASP), jsou kompatibilní (video kódované jedním jde přehrát pomocí jiného).

Xvid tedy není ekvivalentem MP3 pro video, protože MP3 je formát, zatímco Xvid je softwarová knihovna. Spousta lidí si stále, ještě v roce 2008, myslí, že každý kodek, tedy počítačový program (či kus hardwaru) používá svůj vlastní formát (a tedy že se video musí dekódovat kodekem, kterým bylo zakódováno). Což ale, jak už bylo vysvětleno výše, není pravda, naprostá většina běžných kodeků používá běžné, standardní formáty jako MPEG-4 ASP, H.264 atd. Které samozřejmě nevymysleli tvůrci kodeků. Tvůrci kodeků si jenom přečtou specifikaci toho formátu (které v těch zmíněných případech vyvíjí skupina MPEG) a vytvoří podle toho softwarový program, který s tím formátem pracuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 05:45

(Neboli, samozřejmě, video se neukládá "do Xvidu", neexistují žádné "Xvid soubory" atd., přestože je letitým zvykem to tak leckde psát, kvůli neznalosti základních principů a pojmů.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 13:46

V najnovsich nightly buildoch Firefoxu 3.1 je podpora pre element a implementovana, da sa to odskusat. Funguje to vcelku v pohode, len mne osobne chyba progress bar nacitavania videa a priebhu prehravania videa

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:16

k cemu je ficura ktera jde jen v jednom prohlizeci? doted nechapu, jake "pako", byt v dobre vire, vymyslelo takove ty "mozilla" css vlastnosti... ten kdo to pouzije vytvori vazbu na jediny druh prohlizece - a to je spatne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 16:19

Kdyz to W3C standardizuje do HTML 5 bude to dobre, a jak se pak ostatni tvurci browseru postavi k podpore HTML 5 je jejich vec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:24

Ta ficura je implementovana aj v nightly buildoch Opery. Takze to nie je implementovane iba v jednom prehliadaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 17:01

presne tak, Opera vydala testovaci build uz v listopadu 2007

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:35

Podporovat ju bude aj buduca verzia Opery. Dalej ju *uz* podporuje Safary. O dalsich prehliadacoch neviem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 05:29

A přesně o to jde. Implementuje to Firefox, přidají se další. Spuštěná lavina už nepůjde zastavit a dost možná se časem bude muset přidat i Microsoft (nebo aspoň pro IE bude dostupný nějaký plugin třetí strany). Firefox už je prostě v takové pozici, kdy si propagaci standardů (neplést si s proprietárními pseudostardardy) může dovolit, kdy už to má svůj vliv. (Pak už se ani W3C nebude moct vymlouvat na to, že to do standardu zatím nedá, protože to není implementované v prohlížečích.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter S.  |  05. 08. 2008 13:08

to by bol skutočne krok vpred....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 13:44

hlavne bych tuze ocenil, kdyby se do download manazeru vratila moznost retransferu nebo znovustazeni (pro ty pripady, ze se stahovani nejak po* a uz nemam otevrenou stranku... nejak sem jeste neprisel na to, jak to "znovu stahnout")

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 14:24

Zkus v download manageru na jiz stazeny files dat rightclick a jsou tam polozky jako: Prejit na stranku stahovani a Kopirovat stahovany odkaz. Jsem presvedcen, ze pokud si hodis do schranky stahovany odkaz a otevres novy Tab a vlozis, budes mit moznost to opet stahnout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:12

tak jiste ze "nejak" to pude vzdycky... ale co si pamatuju, takova moznost preci ve FF2 byla ne? nebo se mi to jen zdalo?... nekolik let pouzivam Operu, kde to je bezna featura, o ktere sem ani nikdy nepremyslel, jak ji beru za samozrejmou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 19:07

presne tak; predchozi verze toto meli a od te doby co je venku Firefox3 tak uz to tam neni; proc se vsude pridavaj blbosti ale co je dobre se odebira????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 08. 2008 10:29

Nevim, jestli je to implicitni, ale ja mam u stahovani pri behu dve ikonky - pozastavit a zrusit. Pokud zrusim, pak se mi ikonka pro zruseni zmeni na Opakovat a zacne stahovat od zacatku. Je tohle to co mas na mysli?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 14:24

Pro video to naopak krok vzad - OGG je formát, který byl zastaralý už v době svého vzniku, s H.264 se nemůže vůbec srovnávat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 17:58

Možná je zastaralý, ale 99,999% lidem to vůbec nevadí, ten rozdíl nepoznají. Zbytek jsou odborníci, kteří to budou muset překousnout. A jestli má H.264 lepší poměr komprimace/kvalita, tak to v tomto případě je zcela fuk, protože kvalita bude je stejně nic moc - aby to mohli pouštět i lidé s neširokopásmovým internetem. Osobně to velice vítám a doufám, že Microsoft to vezme, v případě zařazení do HTML5 na vědomí a nebude se pokoušet o vlastní standardy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:09

Brzo začne vadit, stačí se podívat na YouTube video ve verzi kódované starším Sorensonem a porovnat s verzí pro H.264 - rozdíl pozná i slepý. OGG nemá být zařazen do HTML5, z pochopitelného důvodu, nechtějí diktovat použití určitého kodeku (navíc okrajového).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:44

Ono to není jenom ve video formátu. I v současnosti používaný H.263 by mohl mít mnohem lepší kvalitu, kdyby se použil dostatečný datový tok a vyšší rozlišení. Je jasný, že H.264 dosáhne stejnou kvalitu při polovičnim datovym toku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 19:11

Ogg není formát, to je kontejner. Myslíte Theoru. Ano, není tak kvalitní. Ale je to nejlepší svobodný kodek. Pokud přesvědčíte držitele patentů na H.264, aby se jich navždy vzdali, celá opensource komunita vám políbí ruce a nadšeně do Firefoxu implementuje i přehrávání H.264.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 19:55

De-facto standardem podle tržního podílu je pro video v prohlížeči Flash a ten H.264 umí, takže nějaké přesvědčování je v tomhle případě zbytečné. Že není svobodný zajímá POUZE opensource komunitu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:02

Ktora tvori okrem ineho napriklad taky Firefox

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:13

A nikdo jiný než opensource komunita Firefox nepoužívá že? Mozilla neznemožní použití Flashe, protože tím by Firefox zabila, takže obě technologie budou existovat vedle sebe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:27

Slobodny format zaujima (len) OS komunitu. Tvorcovia Firefoxu su sucastou OS komunity. Tvorcovia Firefoxu vyberaju, co sa implementuje do Firefoxu. Tvorcov Firefoxu zaujima slobodny format. Tvorcovia Firefoxu implementuju do Firefoxu prehravanie slobodneho formatu.

Jednoduchsie to uz neviem.

Pouzitie Flashu nikto znemoznovat nechce (maximalne tak Adobe, mam obcas ten pocit.) Napokon, Adobe Flash Player nieje (len) prehravac videa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 22:48

Já o voze, jiný o koze Samozřejmě, že Mozilla vybírá, co bude ve Firefoxu - považuju to jenom za neperspektivní, nic jiného.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 14:56

Aha, takže když Firefox a W3C naordinují světu jeden "zeshora" vybran formát, tak je to krok vpřed.

Když Microsoft dodá WMP jako součást Windows, je to krok zpět.

To je celé trochu zvrácená logika.

Já sám bych se klonil k tomu nechat toto na pluginech. Jakýkoliv formát, pokud má být standardizovaný bude muset projít tak dlouhým procesem, že než se dostane do ostrého provozu, bude už minimálně v polovině svého života. To, že by se OGG objevil jako formát audia pro prohlížeče by asi ničemu nevadilo, jen se obávám, že to nepřinese kýžený efekt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 15:28

Problém je hlavně v tom, že "zeshora" vybraný formát WMV a další windows kodeky nefungují pořádně ani na windows natož na jiném operačním systému. .. Ogg, díky toho že je otevřený, aspoň funguje všude dobře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 15:28

příklad špatnéh chápání a blbých závěrů. Specifikace a standardy se dělají kvůli kompatibilitě. Podívejte se např. a diskuze kolem fotbalzive, kde začali přenosy vysílat ve Windows media 9.1. Minimálně třetině lidí se to nezpustí nebo si s tím neporadí. Nemusí mít dekodér, můžou mít "kodek" mišmaš a podobně, o těch na linuxu ani nemluvě. Nakonec to končí experimenty se SW nebo stažením VLC.

Tento standard má jenom ulehčit uživatelům...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 15:48

Krok spat by to bol, ak by Microsoft do svojho prehliadaca zakomponoval moznost prehravat video vo formate o ktorom nikto nic nevie. Nasledkom toho by potom uzivatelia alternativnych OS pripadne dokonca alternativnych prehliadacov mali s prehravanim videa bezmala neriesitelny problem.

Vlastne moment... To uz sa raz stalo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 15:52

Mno mě to právě přijde stejné. MS dává podporu svých věcí + možnost pluginů pro ostatní formáty.

Firefox bych chtěl přidat Ogg + možnost pluginů pro ostatní formáty.

To, jestli je Ogg nebo WM open nebo ne mi přijde podružné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:02

> Firefox bych chtěl přidat Ogg + možnost pluginů pro ostatní formáty.

Ciste odhadom, tak nejak to i nakoniec dopadne. Ale pokial bude jeden format dostupny uz od instalacie, je pomerne velka sanca, ze sa uchyti. Takze treba len dufat, ze sa k FF nebude dodavat i WMV plugin.

> To, jestli je Ogg nebo WM open nebo ne mi přijde podružné.

A predsa, prave toto rozhodlo Asi by som mal byt rad, ze o tom rozhodoval niekto iny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 16:13

"To, jestli je Ogg nebo WM open nebo ne mi přijde podružné. "

Tak me to podruzne nepripada, nebot mi MS neumoznuje WMV provozovat na GNU/Linuxu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 16:34

Odporucam MPlayer alebo VLC, pripadne ich pluginy do Firefoxu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 17:08

provadim to tak, ze vykostim URL toho streamu ze stranky a vkladam do MPlayeru, ale furt je to takove pres koleno, zvykl jsem si na streamovane video, jak jej nebizeji napr. novinky.cz ci youtube - proste jsem zlenivel

presto dik za radu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:40

kozec> Ale implementace WMV v libavcodecu (VLC, MPlayer, ffdshow) není kompletní. Některá videa nefungují nebo zlobí.

Clarke> Doporučuju plugin MediaPlayerConnectivity pro Firefox. Ten ti to URL sám najde a spustí externí přehrávač.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 08. 2008 20:54

> Ale implementace WMV v libavcodecu (VLC, MPlayer, ffdshow) není kompletní. Některá videa nefungují nebo zlobí.

Ano, uz som mal prilezitost to zistit Ale furt je to lepsie ako nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 16:16

Asi nechapes jaky je rozdil mezi otevrenym formatem a cernou skrinkou, wm je fuj

Pluginy jsou sice hezka vec, ale nejak marne cekam az Adobe udela plugin pro Flash do FF na 64bit GNU/Linux.

Ja tento krok Mozilly vitam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 08. 2008 23:38

Musím uznat, poprvé dobrej krok¨od Mozilly, co se FF týče, toť ale vše...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor