Vylodění v Normandii v realistické 3D simulaci

Francouzská společnost Dassault Systèmes převedla část Dne D do realistického trojrozměrného projektu. Chce tak zapojit své technologie do dalších oblastí.

Connect.cz z Paříže: Tohle jméno široké veřejnosti, na rozdíl od té odborné, příliš známé není. Snad jenom Francouzům, pro které je to jeden ze symbolů jejich úspěšného globálního technologického podnikání. Dassault Systèmes (3DS) přitom stojí za velkou částí toho, co denně běžně používáme a čeho se dotýkáme. A postupně o tom chce světu dávat více vědět.

„Říkali jsme si, jak tyto naše B2B technologie, jež prodáváme firmám, využít také v dalších oblastech, třeba kultuře, vzdělávání, umění, výzkumu a podobně,“ popisuje v centrále Dassault Systèmes na okraji Paříže jeden z viceprezidentů společnost Mehdi Tayoubi. V interním kinosále připraveném také pro trojrozměrné promítání přitom za ním běží ukázky divadelní hry, která plně staví na vizuálních a 3D efektech.

Právě třetí rozměr je pro Dassault Systèmes hlavní doménou a zdrojem miliardových příjmů. Společnost dodává svůj software například velké části světových automobilek, výrobcům letadel, retailovým řetězcům, výrobcům potravin, tým kolem Elona Muska v něm navrhoval elektrický automobil Tesla.

Vylodění v Normandii ve 3D

Nástroje jako Catia, SolidWorks nebo Simulia umožňují návrhářům nejenom vytvářet realistické 3D modely finálního výrobku do nejmenších částí, zároveň ale také zvládají simulovat jednotlivé mechanické procesy či třeba fyzické jevy. Automobilky tak bez toho aniž by ještě smontovaly jediný kus plechů dohromady, mohou vyzkoušet aerodynamiku chystaného vozu a provádět crash testy. Procter & Gamble může kompletně navrhnout lahve a obaly šampónů a podívat se na ně ve virtuálních regálech ve virtuálních obchodech.

Scénářů a možností využití je hodně s tím, že Dassault Systèmes možnosti posouvá také k samotnému řízení produkce, výroby, uživatelským zkušenostem (user experience) a tak dále.

Možnosti těchto aplikací nyní Francouzi překlápí také do oněch výše zmiňovaných oblastí mimo firemní zákazníky. Aktuálně je to projekt stvořený k oslavám sedmdesátého výročí vylodění v Normandii, který se usadí v některých muzeích.

„Od vylodění spojeneckých sil v Normandii už uběhlo 70 let a my pomalu ztrácíme paměť,“ vysvětluje šéf virtuálního Dne D Nicolass Serikoff. Ne snad, že bychom zapomínali, o co v této významné historické události šlo, ale spíš o to, jaké stroje se používaly a jak to celé vypadalo.

Příkladem mohou být vzdušné kluzáky Waco CG-4, se kterými se spojenci dostávali za nepřátelskou linii. Byly konstruovány tak, aby je bylo co nejtěžší odhalit. Svému účelu posloužily, stroje se ale po přistání rozbíjely a z více než 13 tisíc vyrobených kusů se dnes dochovali pouze velice omezeném množství. Podobné je to také s ikonickými vyloďovacími plavidly LCVP. Ani ta už nejsou v realitě moc k vidění, snad jenom na dně břehů Normandie.

Dassault Systèmes se proto rozhodli část historie přenést do 3D světa. Pomocí laserového snímání převedli do poměrně realistické simulace jako Waco a LCVP, tak při vyloďování uměle vybudovaný přístav Mulberry. Snímání probíhalo i na dně oceánu a k modelování se používaly například původní nákresy. Ty se převedly do softwaru Catia a za pomocí dalších údajů pak na nich rostl finální model. U kluzáku Waco bylo možné například simulovat i aerodynamiku.

Francouzská společnost na podobných projektech dělá už nějakou dobu. Její technologie například používají vědci pro simulování historických záhad. Ukázkou jsou teorie o stavbě pyramid v Gize. Zajímavé jsou také projekty historické Paříže či průzkumu ledovců.

Cestu autora hradila společnost Dassault Systèmes.

Diskuze (1) Další článek: Takto se prohánějí vozy Street View po českých silnicích

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,