Google sice začínal jako obecný vyhledávač informací, v oblasti elektronických obchodů se ale stal důležitým zdrojem zákazníků, kteří hledali konkrétní produkt. Na tom je pochopitelně založený i reklamní byznys Googlu, který se zobrazuje nad přirozeným vyhledáváním. Podíl vyhledávačů ale při nákupech začíná rychle klesat.
Dle nové studie společnosti BloomReach, která se zabývá právě zákaznickým chováním v několika oblastech, se velmi rychle mění chování zákazníků při hledání produktu.
Zatímco v dřívějších průzkumech 34 % zákazníků šlo nejdříve na obecné vyhledávače (Google, Bing a další), za pouhý rok už podíl klesl na 27 %. Důvodem je značné posílení Amazonu, který se coby první volba při hledání produktu dostal z 44 % na 55 %. Zajímavostí je také fakt, že 9 z 10 zákazníků si produkt vyhledá dodatečně na Amazonu, i když ho nejdříve našli na jiném eshopu.
Čísla platí pro USA, kde je Amazon velmi silný a ztráty utrpěly i volby konkrétních eshopů – z 21 % na 16 %. Je také nutné poznamenat, že průzkumu se účastnilo dva tisíce lidí, což už by mělo mít celkem dobrou vypovídací hodnotu.
Amazon se velmi rychle rozšiřuje i do dalších zemí, k čemuž mu pomáhá především skvěle zvládnutá infrastruktura, logistika a škálování. Ve spojení s nejnovějšími technologiemi a tlakem na co nejnižší ceny, tedy maximální uspokojení zákazníka, se nelze posilování divit.
Amazon se navíc velmi snaží i v oblasti udržení loajality zákazníků různými programy (například Prime), které zahrnují jak slevy, tak i výhodné balíčky pro dopravu, filmy, hudbu a další jeho produkty nebo služby.
Pokud se jedná o trend, do budoucna lze očekávat, že vyhledávače budou hrát stále menší roli při nákupech a to znamená nižší příjem z jejich reklamních systémů. Vzhledem k tomu, že pro Google jsou reklamy hlavní zdroj příjmu, mohlo by to ovlivnit jeho finanční vývoj.
Zdroj obrázku: Flickr (CC BY 2.0)